Texten i sökbar form

Sedan återstod Rasmussen, som reparerade för brinnande livet efter sitt haveri i Sälen dagen innan, samt Maks Arbajter, som ännu inte hunnit tillbaka från sin långflygning till Halmstad.

Kl. 12.03 var Rasmussen i luften med sitt nyreparerade och besiktigade plan, och strax efter svängde Maks Arbajters transportekipage in på fältet. Monteringen av hans plan gick på rekordtid, och kl. 12.39 var Arbajter i luften för att som siste man söka nå Orsa, som han valt till mål.

Nu började den kanske mest intensiva perioden av spänning i Örebro. Man hörde både Billy Nilsson och Tage Löf i radio ett bra stycke norr om Falun. De rapporterade hyggligt väder och "god fortsättning" och man förstod att mycket skulle komma att hända innan detta VM var klart.

 

Ett stycke fram på eftermiddagen började rapporterna komma från Orsa. Där landade inom ett par timmar inte mindre än 16 flygare, därav 15 på mål och dessutom engelsmannen Welch, som angivit Rommehed men tog sin Mats ur skolan när han såg anhopningen av segelflygplan på Orsafältet under sig.

Det meddelades också felaktigt att Maks Arbajter hade landat på Orsa, men det berodde på en missuppfattning och rättades snart till. Arbajter hade fortsatt betydligt längre.

Rasmussen hade tidigare rapporterat landning sydost om Leksand, och Jorma Haltiala kom strax efteråt med sin rapport om landning vid stranden av Siljan NNO om Leksand med haveri som följd. Han hade hamnat i nedsvep och gjorde som så många andra före honom – satte Weihen med avdrift och bröt av stjärten.

 

[Bild: Icke utan skäl var Paul Mac Cready en av de mest fotograferade piloterna vid VM. Här mixtrar den schweiziske fotografen Hans Burgunder med närbildstagning omedelbart före start.]