Segelflygs-SM i Örebro 3 - 12 juli

Nedanstående artiklar i Örebro Dagblad under segelflygs-SM återberättas här i sammandrag.

 

Tor 3/7 sid 1, 4: Klart för start i årets Segelflyg-SM i Örebro

KSAK:s chefsinstruktör Bengt C-son Bergman hyllar organisationens arbete hittills, de utmärkta förläggningarna och flygfältets centrala läge. Örebro och Ålleberg är bästa alternativen för ett segelflygs-SM. Men han hade väldigt gärna själv deltagit i tävlingen istället för att gå nere på marken och organisera. Han och kapten Lennart Bunke utgör tävlingsledningen, och de kommer säkert att få fullt upp från nu och till avslutningen den 13 juli.

ÖD bild

Fr. v. kapten Lennart Bunke, pressombudsman Yngve Norrvi, löjtnant Gunnar Carlsson F 13
och chefsinstruktörBengt C-son Bergman. Framför planet som döpts till Kajungen
syns två av Carlssons assistenter.
Foto i Örebro Dagblad 3 jul 1947, högst troligen taget av Åke Ahlstrand, Specialfoto

Sammanlagt 19 förare är anmälda till tävlingen. Tyvärr decimerades det internationella deltagandet nästan helt. Finland och Schweiz kunde inte få fram plan. England kunde inte lösa transportfrågan. Danmark ställer dock upp med en tävlande.

Löjtnant Gunnar "Sky" Carlsson från F 13 har ett jättetält där han och hans fyra medhjälpare förvarar planet som döpts till Kajungen jämte en mängd prylar som kan behövas för att serva det. Tre i gruppen är chaufförer. Det kan bli långa hämtningsresor, förklarar Carlsson. Förra året krävde en hämtning 20 timmars bilkörning. En kör, en sover och en håller föraren vaken. Bilen har två britsar, en för den sovande chauffören och en för segelflygaren själv.

Deltagarna anlände till flygfältet i en jämn ström under gårdagen, och platsen fylldes med en massa både motor- och segelflygplan. I dag är verksamheten här febril.

Just nu undrar alla hur väder ska bli under tävlingarna. Meteorologerna inger gott hopp. Chefsinstruktör Bergman hoppas att det ska ge en möjlighet att putsa världsrekorden. Artikelförfattaren avslutar med att önska samtliga deltagare välkomna till Örebro.

Rob signerade originalartikeln.

Fre 4/7 sid 1, 5: Bäste segelflygaren havererade i Öregrund

Överledare överste Ivar af Sillén öppnade tävlingarna igår torsdag och sa i sitt hälsningstal bl. a:

Vi i Örebro är glada över att vårt flygfält ansetts lämpligt som startplats för segelflyg-SM. Alla flygintresserade örebroare får därigenom tillfälle att komma i nära kontakt med segelflyget och få färska impulser. Det är tredje året i rad som Örebro är värd för segelflyg-SM, även om det är första gången för stora klassen.

Den ende utländske deltagaren Peter Mikkelsen havererade tyvärr med sitt plan redan första dagen och är därmed ute ur tävlingen. Tävlingsreglerna tillåter inte att man byter till ett annat flygplan. Han startade vi 13-tiden, men hade redan efter en halvtimme tappat så mycket höjd att han planerade att vända åter till flygfältet i Örebro. På grund av nedvindar tvingades han dock landa redan vid Brickebacken. Ena vingen slog emot ett träd och den ojämna marken skadade flygkroppen. Själv klarade han sig med endast en skråma över näsan.

Även A. G. Hultqvist från Upplands flygflottilj havererade. Han hade fått 212 poäng, dagens högsta notering, men när han efter fyra timmar i luften landade i Öregrund, kvaddade hans plan. Bäst efter första tävlingsdagen var i fallande ordning A. G. Hultqvist, Gösta Brink, Sven Alm och P. A. Persson.

–b signerade originalartikeln.

Lör 5/7 sid 1, 4: Otjänlig väderlek gav segelflygarna vilodag

Igår fredag, andra tävlingsdagen, såg det ganska dött ut på flygfältet. Biträdande tävlingsledare Bengt C-son Bergman hade gett sig upp en sväng på förmiddagen för att testa vädret, men bestämde att det blir vilodag. F 7:s lag var dock på plats och putsade sitt plan.

ÖD bild

F 7:s lag putsar sitt plan noggrant under vilodagen.
Foto i Örebro Dagblad 5 jul 1947

Sekretariatet var i stort sett övergivet, sånär som på sekreteraren fröken Eva Nyberg och den kvinnliga flygingenjören fröken Majken Jansson. De hade dock inte mycket att göra. Presschefen redaktör Norrvi passade på att flyga över med en Sk 12:a till Ålleberg för att hämta en Sk 15. Dansken Mikkelsen som havererat första dagen satt utanför sekretariatet med sina lagkamrater och tog igen sig. De tänkte passa på att besöka Ålleberg på återvägen till Danmark.

I tävlingens PM ser man att SM-vinnaren får KSAK:s segelflygplakett i järn. De flesta tävlande flyger Weihe. Det är bara Lennart Nordin, Örebro flygklubb, Per Olof Norrby, Göteborg och dansken Mikkelsen som använder Olympia. De svenska deltagarna slåss samtidigt om KSAK:s segelflygpokal, skänkt av direktör C. A. Wicander.

ROB signerade originalartikeln.

Mån 7/7 sid 1, 12: Alm, F 6 leder nu segelflygtävlingen

Igår söndag blev det åter bra flygväder. Mycket goda resultat noterades och toppstriden hårdnar. Sven Alm leder nu med 310 poäng. Arne Magnusson ligger tvåa med 290 poäng och P. A. Persson är trea med 272 poäng.

I förrgår lördag lyckades Arne Magnusson bäst och P Larsson, F 2, blev tvåa. Den dagen fick SM ett nobelt besök, då den engelske brigadgeneralen Craws maka under sin turistresa i Sverige gästade Örebro och visade ett mycket stort intresse för tävlingarna.

(Originalartikeln var osignerad)

Tis 8/7 sid 1, 12: 12 av 17 segelflygare landade i Norrtälje

Igår måndag startade de första segelflygarna vid tolvtiden. De flesta hade angett Norrtälje som mål. Tyvärr råkade P. Larsson, F 2, ut för tävlingarnas tredje haveri. Första försöket mot Norrtälje bar inte längre än några km från Örebro. I andra försöket siktade han försiktigtvis bara till Västerås men kom ända till Östhammar som ligger tre gånger så långt bort. Vid landningen slogs dock planet sönder i den hårda vinden på det trånga fältet.

Örebroaren Nordin kom vid första starten till Kolbäck. Han skyndade sig då tillbaka för en andra start, men nådde lustigt nog till exakt samma plats. Han ligger just nu på 16:e plats.

Rob signerade originalartikeln.

Ons 9/7 sid 3: Segelflygarvila under tisdagen

Igår tisdag låg flygarna i startgroparna i hopp om att eftermiddagen skulle bli flygbar, men tävlingsledningen bedömde vädret som för dåligt.

(Originalartikeln var osignerad)

Tor 10/7 sid 1, 12: Arne Magnusson segelflög till Gävle på tre timmar

Fjolårstvåan Arne Magnusson från F 21 flög igår både högt och långt, vilket gav honom en klar ledning i tävlingen. P. A. Persson ligger nu tvåa och Sven Alm trea. Örebroaren Lennart Nordin tog sig till Möklinta kyrka, vilket gav honom en sjundeplats i dagens etapp och flyttade honom från 16:e till 14:e plats totalt.

Rob signerade originalartikeln.

Fre 11/7 sid 6: Torsdagsvila för SM-flygarna

Igår torsdag var vädret för dåligt för flygning. En tävlingsdag återstår, men det räcker egentligen med fyra tävlingsdagar för att SM ska vara giltigt, och hittills har redan fem avverkats. Den jämne, taktiske och pålitlige Arne Magnusson blir av allt att döma segrare.

(Originalartikeln var osignerad)

Mån 14/7 sid 12: Glänsande världsrekord av löjtnant P. A. Persson

På lördagen som var sista tävlingsdagen fick den ledande Arne Magnusson oväntat se sig rejält omseglad. Löjtnant P. A. Persson vid flygkrigsskolan i Ljungbyhed satte då ett glänsande världsrekord genom att nå hela 8 800 meters höjd. Tidigare svenska höjdrekord var 5 723 meter (Arne Wennerström 1944) och världsrekordet var 6 838 meter (Erwin Zillers 1938).

ÖD bild

P. A. Andersson, nykorad svensk mästare och världsetta.
Foto i Örebro Dagblad 14 jul 1947

Vädret var besvärligt med ostlig markvind och västlig vind högre upp. P. A. Persson startade runt halv elva med sikte på den i årets SM så populära målorten Norrtälje. Vingarna var bestrukna med glykol för att hindra eventuell isbildning. Han bogserade till Kumla, nådde snart 4 000 meter men sjönk då han skulle korsa Hjälmaren. Då gick han istället mot Katrineholm. Nere på 600 meters höjd hittade han en åskfront som sög honom upp till 8 800 meter på bara en kvart. Den hade gett honom stighastigheter på 12, ja ända upp till 15 meter i sekunden. Blixtarna korsade varandra runt planet och även styrspaken blev elektrisk. Instrumenten frös och Persson blev tvungen att gå ner. Han landade i Skarpnäck.

Årets SM-tävlingar måste klassas som en fullträff både organisatoriskt och tävlingsmässigt. När chefsinstruktör Bengt C-son Bergman dagen före tävlingarnas början uttryckte ett visst hopp om att världsrekordet nu skulle kunna putsas var han alltså väldigt rätt ute.

Slutresultat med poäng (civila deltagare i fetstil):

• 937,97 p: P. A. Persson, F 5 Ljungbyhed.
• 832,22 p: Arne Magnusson, F 21 Luleå.
• 810,57 p: Sven Alm, F 6 Karlsborg.
• 730,95 p: Gösta Brink, F 11 Nyköping.
• 718,54 p: Rune Lundgren. F 1 Västerås.
• 680,79 p: Lars Sonesson, F 10 Ängelholm.
• 664,25 p: Erik Holm, F 14 Halmstad.
• 621,83 p: Alf Hedman, F 15 Söderhamn.
• 580,97 p: L. Hedén, F 8 Barkarby.
• 502,93 p: Claus Erik Engsell, F 7 (F 17?).
• 368,95 p: Gunnar Carlsson, F 11 (F 13?).
• 340,84 p: Sten Åke Olsson, F 9 Säve.
• 297,99 p: Per Lange, F 17 Kallinge.
• 262,32 p: Lennart Nordin, Örebro flygklubb.
• 251,17 p: P. Olov Norrby, Aeroklubben i Göteborg.
•   Per Larsson, F 12 (F 2?).
•   A. G. Hultqvist, F 16 Uppsala.
•   Fred Nordholm, Västerås flygklubb.
- - -
•   Peter Mikkelsen, Dansk Svaeveflyverunion.

ROB signerade originalartikeln.

Om tabellen med slutresultaten:
I denna artikelserie har det förekommit vissa motsägande uppgifter om vilken flygflottilj några av deltagarna tillhörde. I så fall har tidigare artiklars uppgift lagts till inom parentes i tabellen. I de entydiga fallen har flygflottiljens ort lagts till som en ren information. Förnamnsinitialer har bytts mot hela namn i den mån namnet framgått av de tidigare artiklarna. Originalartikeln framhävde inte civila deltagare i fetstil och tog inte heller med dansken i listan. Detta har lagts till för att ge bättre överblick.

 

Dokumentets historik:
1947-07-03...14Publicerade i Örebro Dagblad.
2013-06-08Återberättad av Rolf Broberg, publicerad här.