Bildgåvan 2013 – Autogiro

Detta är bilder ur den anonyma samlingen som SFF:s Örebrokrets fick 2013.
Övriga bilder ur samlingen nås från denna artikels huvudsida.

Bilderna

Här kommer fem svartvita bilder och en bild i färg. Alla svartvita bilder visar SE-AZA som kom till Örebro i aug 1949 och såldes till Gällivare i jan 1951. De är tagna utanför klubbstugan som på den tiden hade sin plats ganska nära "Tornet". Färgbilden visar Örebros sista autogiro SE-AZB, kanske plåtad 1956. Mer om autogiror i Örebro kan läsas på Tidslinjer Örebro autogiror 1947-1962.

Bild ur gåva 2013

Bild A, [SFF 002-1121146] Foto: okänd via SFF Örebro.
Vind-T:et skymtar precis t.v. om klubbstugan.

Arne Svensson 2013: SE-AZA var mörkblå och silverfärgad.

Inge Ericsson 2014: Det är flygplatsman Sven Andersson med båtmössa längst till vänster och säkerligen Rolf von Bahr i sittbrunnen.

Bild ur gåva 2013

Bild B, [SFF 002-1121124] Foto: okänd via SFF Örebro

Bild ur gåva 2013

Bild C, [SFF 002-1121150] Foto: okänd via SFF Örebro.
Här är det otvivelaktigt Rolf von Bahr som sitter i autogiron.

Bild ur gåva 2013

Bild D, [SFF 002-1121125] Foto: okänd via SFF Örebro.
Aero-Frabhs långa och låga barack syns i bakgrunden.

Bild ur gåva 2013

Bild E, [SFF 002-1121145] Foto: okänd via SFF Örebro.
Bergslagens flygs hangar syns längst t.v.

Inge Ericsson 2014: Det är Arvid Gullberg utanför planet på bild E, och säkerligen Rolf von Bahr i sittbrunnen. I bakgrunden framför planets nos syns en träsilo där man slängde gräs som skulle vara till kor eller får. Vad den vita kloss-liknande containern nära Bergslagens flygs hangar är vet jag inte.

Bild ur gåva 2013

Bild F, [SFF 002-1120970] Foto: okänd via SFF Örebro.
Vad är det för tillfällig(?) servering t.v? Och vem är mannen t.h?

Rolf Broberg om de svartvita bilderna

Jag kan med säkerhet säga att det är Gustavsvik på bild A, B, D och E. Jag känner igen miljöerna väl med klubbstugan i A och B, Aero-Frabhs barack i D och Bergslagens flygs hangar i bild E. Bild C saknar tydliga landmärken, men precis så såg det ut med Sörbyskogen i bakgrunden när man stod vid klubbstugan och blickade ut mot OSO.

Jag skulle säga att bild A, B och C är från samma tillfälle. De visar en flock nyfikna åskådare som ser Rolf von Bahr anlända med autogiron. Några av de pojkben som syns bakom flygplanets kropp i bild C kan man med lite god vilja återfinna på bild B. En rimlig gissning är att dessa tre bilderna är tagna när von Bahr leveransflög autogiron till Gustavsvik den 23 aug 1949. Det var säkert en händelse som flygintresserade örebroare hade koll på och inte ville missa. Möjligen kan man invända att det är lite andra moln på bild B än A trots att dessa foton är tagna i ungefär samma riktning. På bild B ser det inte heller ut som om det är Rolf von Bahr som sitter i planet. Kan det möjligen vara Theodor Dieden i hatt som återupplivar gamla minnen från den tid då han själv flög autogiro på sitt Karlslund? Hatt har han i alla fall på Nerikes Allehandas bild nedan.

I bild D och E är situationen en annan. Här finns ingen folksamling. Istället befolkas även främre sittbrunnen. Därför kan det vara provturer för utvalda klubbmedlemmar. Rolf von Bahr höll en autogirokurs för fem medlemmar i sep-okt 1949, men under den kursen förväntar man sig nog att eleven sitter i baksits som är pilotens normala plats. Mannen med den långa hårtesten som är på väg att kliva i framsitsen på bild D och som sedan satt sig där på bild E är inte von Bahr. Det vore intressant att få mannen identifierad, men pga en fläck som dolde hans hela vänstra öga och kind (t.h. i bild) har jag fått retuschera in ett öga för att göra figuren begriplig. Kan han möjligen vara en av bröderna Ahrel? Jag gissar hur som helst att von Bahr sitter i baksits och att även dessa bilder är tagna i aug 1949.

I bild E står en man på marken och pratar med piloten. Det måste vara autogiroentusiasten Arvid Gullberg. Dels har Inge Ericsson identifierat honom ovan, dels är han väldigt lik Arvid på en bild i Nerikes Allehanda, se nedan.

Bild ur Nerikes Allehanda

Theodor Dieden, Rolf von Bahr och Arvid Gullberg. Foto: Nerikes Allehanda 24 aug-49.

Inge Ericsson 2014: Det var Dieden och Gullberg som drev igenom att flygklubben skulle köpa autogirorna. De räknade med att fler skulle flyga. Men det blev i slutändan bara Gullberg, och han flög bara några få gånger per år.

Rolf Broberg om färgbilden

SE-AZB var den tredje autogiron som klubben köpte av Rolf von Bahr 1949, den som skulle vara reservdelsplan. Vid köpet var den inte luftvärdig, men den gjordes i ordning och registrerades i jun-52. Bilden är tagen på Gustavsvik i NV riktning.

Bakom planets stjärt syns flygklubbens bygglokal som uppfördes under Irve Silesmos ledning och stod klar i början av 1955 enligt klubbens årsberättelse 1955 sid 13.

Framför det låga huset längst t.v. är det uppställt bänkar och bord med vita dukar. Är detta en tillfälligt flyttad servering för ett visst tillfälle, t.ex. flygdagen 1956? Det inrättades annars en servering i klubbstugan redan 1951 när den flyttade lite söderut enligt årsberättelsen 1951 sid 15. Den frodades även på 1960-talet.

Denna bild måste vara tagen tidigast 1955 och senast juli 1960 då Rolf von Bahr köpte tillbaks autogiron. Bygglokalen fick så småningom en tillbyggnad och det lilla låga huset längst t.v. i bild försvann, så fotot är snarare taget 1955-1956 än 1959-1960. Med tanke på den ovanligt placerade serveringen gissar jag på flygdagen 1956.

Bild ur gåva 2013

Detalj från bild F med den tillfälliga(?) serveringen.

 

Dokumentets historik:
2015-12-03--17Henrik Tisell skickar oss högupplöst skannade bilder.
2016-01-02Publicerad.