Bilder från Gustavsvik från 1939 .....

med urval av flygplanshistorik från SFF:s "Svenskt Civilregister".

Flygdagsbesökare

Bilden tagen från Södra Vattentornet.
Foto: Yngve Ligner via Arne Svensson.

Arne Svensson: Söndagen den 14 maj 1939 invigdes flygplatsen officiellt med en stor flygdag. Publiken kom i rekordmängd, 30 000 biljetter hade sålts och utanför avspärrningarna fanns ytterligare tusentals personer som gratis kunde bese det hela. "Bravo Örebro!" skrev tidningarna, hela staden var på benen och även stora delar av Mellansverige. Flygklubbens första egna flygplan – en Klemm 35 – landade på fältet den 8 augusti och den stora hangaren stod redan färdig. Flyget hade 1939 lämnat barndomsåren bakom sig och befann sig nu i ett spännande utvecklingsskede. Den 1 september utbröt andra världskriget, vilket skulle utveckla flygtekniken ytterligare, tyvärr på både gott och ont.

Invigningen

Gustavsviks invigning, sedd från Södra Vattentornet.
Foto: Yngve Ligner via Arne Svensson.

Arne Svensson: Vid invigningen kunde en mängd gästande flygplan beses på marken, och i luften skedde uppvisningar av både militära och civila plan. Bland flygplanen kan nämnas 9 st Junkers (B3) bombplan, 4 st Gloster Gladiator (J8) jaktplan, 2 st Junkers trafikmaskiner, ett 20 tal sportplan samt glid- och segelplan.

Rolf Broberg: I förgrunden ligger Stora Backa gård, vars stora ladugård brukar synas tydligt i bakgrunden på senare tiders foton på "tornet" eller tankstationen. Här är ladugården dock ganska dold av dungens träd.

SE-ARE

Arne Svensson t.v och Olle Carlsson vid Aero-Frabhs Auster SE-ARE.
Foto: Fältflygare Evert "Niggern" Andersson, via Arne Svensson.

Civilregistret: SE-ARE Auster J/1 Autocrat / J1N Alpha 1868 1946 • 1946-01-29 brittiskt LvB som SE-ARE, AB Hans Österman, Stockholm • R 1946-10-29 Aero-Frabh, Örebro • H 1947-03-17 Himmelsberga, Ullsjö, is i förgasaren. Kollision med trädtoppar, slog av propellern och sjönk i genom • H 1947-07-28 Örebro flygplats, kollision i landningsvarvet med SE-ATN, rep. • 1949-02-05 Aerobolaget Asklöf & Co, Borås • 1951-01-09 Aerobolaget Tengler & Co, Borås • 1952-07-05 F: a Aerofoto, Vetlanda • H 1954-03-28 Älven vid Skellefteå • 1954-10-27 1955-11-02 F:a Lindqvistflyg, Eslöv • Ar 1975-07-01 Ej luftvärdigt sedan mer än tre är (såld till Norge).

SE-ANR

SE-ANR. Foto: Okänd via Arne Svensson.

Civilregistret: SE-ANR 27 1940. S.A.L.KZ II Kupé. Fd OY-DUY • R 1945-01-11 AB Aero Service, Stockholm • 1947-02-04 Ostermans Aero AB, Stockholm • Ar 1950-04-21 Sålt till Finland, reg OH-SPJ. 1950-03-30, senare OH-KZT, OY AEA.

SE-BFT_utanfor_Bergslagens_flygs_hangar

SE-BFT. Foto: Okänd via Arne Svensson.

Rolf Broberg: Bergslagens Flygs SAAB 91A Safir SE-BFT framför deras egen hangar på Gustavsvik. Hangaren låg strax till vänster om Aero-Frabhs barack, på samma plats som klubbens bygglokal sedan uppfördes. Planet fick ett kort liv. Det registrerades i september 1947 men levererades från Linköping redan 1947-08-20 enligt flygtrafikjournalerna. Den störtade vid Skillingaryd 1948-05-31, varvid alla tre i planet omkom.

SE-ATH

Cuben SE-ATH framför Aero-Frabhs barack. Safiren SE-BFT i bakgrunden.
Foto: Okänd via Arne Svensson.

Rolf Broberg: Bakom Cuben står en Saab Safir. Det måste vara Bergslagens Flygs SE-BFT eftersom den står utanför deras egen hangar i ett hörn av terminalområdet. Den hangaren ligger precis t.v. utanför bild, men en mörk stolpe skymtar som tillhör skjutportens upphängningsanordning. Safiren och dess hangar syns på föregående bild.

Att SE-BFT finns med på bilden begränsar tiden till mellan 1947-08-20 och 1948-05-31. Eftersom fönsterskuggorna på Aero-Frabhs barack visar högt solstånd bör det vara näst intill sommar, och i så fall aug…sep 1947 eller maj 1948.

Civilregistret: SE-ATH Piper L-4/ J3C-65 Cub.12444 (EAA 425) 1944. Fd 44-80148 (USAAF L-4j-PI) importerat av A Ahrenberg (1946-06-20 Provflygningar, Bulltofta) • IR 1946-06-27 tom 1946-07-27 (förl. tom 1946-10-03) • R 1946-09-24 AB Aero-Frabh, Örebro (köpt 1946-06-23) • Lu 1949-02-12 tom 1956-03-29 • Eo 1952-07 Skinnvilles Söner AB, Falköping • 1952-07-18 AB Tengler & Co, G Eriksson, Borås (köpt tillsammans med SE-BHE) • Bt 1984-08-22 P W Hallin, Vegeby (EAA 452) under restaurering (förl. 1987-03-20).

SE-AGA

SE-AGA. Foto: Okänd via Arne Svensson.

Civilregistret: SE-AGA Caudron C.51 0 Pélican 7338/45 1937 Fd F-AOYC (lev. 1937-05-20 Paris-Kungsängen 1937-05-22 vid en flygdag, ff Durandot) • 1937-06-07 Norrköpings Automobil- och Flygklubb, Norrköping (utrustat för ambulansflygning, anv. av Röda Korset) • Eo 2002 N. H. Amrén, Sigtuna. Under restaurering.

SE-ANY

SE-ANY. Foto: Okänd via Arne Svensson.

Civilregistret: SE-ANY S.A.1. KZ III 45 1944 R 1945-04-12 AB Aero Service, Stockholm • 1947-10-10 Ostermans Aero AB, Stockholm • Ar 1967-06-30 Sålt till Danmark, ingår i Egeskovmuséet på Fyn, och senare Danmarks Flygmuseum, Billund.

SE-ASY

Aero-Frabhs första Cub SE-ASY framför stora hangaren.
Foto: Gunnar Håve, modellflygare, via Arne Svensson.

Civilregistret: SE-ASY Piper L-4/J3C-65 Cub 11893 1944 Fd 44-79597 (USAAF L-4H-PI) importerat av A Ahrenberg (1946-05-21 Provflygning Bulltofta) • R 1946-08-27 AB Aero-Frabh, Örebro • H 1947-05-24 Grytsby, Gällersta, fpl vek sig vidnödlandingsövningar, elev 0 Andersson, lärare G Laurell • Ar 1947-06-07 Totalhaveri, till F E Bergman, Göteborg, senare 0 Johansson (senare Branäs), som med hjälp av delar från SE-AWD bygger SE-AWP.

SE-AIG o SE-SAR

Klemmen SE-AIG. Klubbens Grunau Baby SE-SAR hänger i taket.
Foto: Okänd via Arne Svensson.

Civilregistret: SE-AIG 1596 1939 Klemm Kl 35B. R 1939-08-26 Örebro Läns Automobil- och Flygklubb, Örebro • Eo 1939-12 Rekvirerat av FV bas F 5, civilreg. • Eo 1940-07 Rekvirerat av FV som Sk 15A nr 5075, kod F5-116, åter ÖLAFK1940-09-21 (utrustad för segelflygbogsering) • Eo 1942 Uthyrt till Karlskoga Flygklubb, åter 1943 • 1943-11-12 H Peterson, Orsa. (uthyrt till AB Flygtrafik 1946) • Ar 1965-06-28 Ej luftvärdigt sedan mer än tre år. Restaurerat och skänkt till FV-Museum, Malmslätt, målat som Sk15A nr 5081, kod5-122.

SE-AYC,--CTI,---CFK

Safiren SE-AYC, Cessnan SE-CTI och Aero Commandern SE-CFK.
Foto: Okänd via Arne Svensson.

Civilregistret: SE-AYC 91104 1946 SAAB 91A Safir R 1946-10-09 G Engellau, Trollhättan (Svenska Flygmotor) • 1948-05-07 Motorbyte till Gipsy Major X • Ar 1982-08-31 Ej luftvärdigt sedan mer än tre år, sålt till Flygvapenmuseum 1981, u tställt som Tp 91 nr 91104, senare utlånad till SAAB Museum.

SE-AFI

SE-AFI. Foto: Okänd via Arne Svensson.

Civilregistret: SE-AFI Cierva C.30A (Avro 671) 735 1934. Fd LN-BAD, 99 (Norska Armen) • R 1936-09-26 R von Bahr, Stockholm "Fifi", "Nr 3" • 1945-11-17 AB Helikopterflyg, Stockholm. • 1949-11-11 Örebro Bil- och Flygklubb, Örebro • H 1951-07-18 Eskilstuna • Ar 1951-12-31 Totalhaveri, såldes 1952 till Holland, finns numera utställt på National Luchtfart Museum, Schipol.

SE-AHP

SE-AHP. Foto: Okänd via Arne Svensson.

Civilregistret: SE-AHP Piper J3C-50S Cub 2371 (EAA 74) 1938. Fd NC21517 (använt av Autoropa och Bohnstedt Pedersen, Danmark, från 1938-08 på EDO 54-1140-flottörer) • R 1939-03-22 Autoropa AB, Malmö (sjö) 1:a sjö-Cuben • Lu 1943-12-20 A G G Widman, Stockholm • Ar 1956-12-31 Skrotat, men fpl finns till stora delar kvar, rest. • Bt 1975-06-16 K Franzen, Norrköping (experimentklassat EAA 74).

SE-ATE

Flygklubbens SE-ATE, Sveriges första Ahrenbergs-Cub.
Foto: Börje Kjellström(?) via Arne Svensson.

Civilregistret: SE-ATE Piper L-4 / J3C-65 Cub 11965 (EAA 1338) 1943 Fd 44-79699 (USAAF L-4H-PI) importerat av A Ahrenberg • IR 1946-04-25 AB Ahrenbergsflyg, Stockholm (tom 1946-05-26, förl. tom 1946-08-22) • R 1946-08-20 Örebro Flygklubb, Örebro (första lev. av "Ahrenbergs-Cub", 1946-05-01 till Bromma (demo)-Örebro) • H 1953-04-05 Fattstorp, Lännäs, efter motorstopp vid landning, fpl rullar av fältet och kolliderar med staket med betydande skador som föjld, "kvaddat och sönderslaget" • 1953-09-22 F E Bergman, Göteborg (vraket köpt 1953-08-04) • 1986-11-28 B G Tuvesson, Arild • 1994-05-09 Helsingborgs Flygklubb, Helsingborg.

SE-AFN

Miles Falcon SE-AFN.
Foto: Okänd via Arne Svensson.

Civilregistret: SE-AFN Miles M.3A Falcon (Phillips & Powis) 216 1936. Fd U-20 (eng. provfl.reg), G-AEEG • R 1936-11-26 K E Sandberg, Stockholm • Ar 1962-10-12 Sålt till England, reg G-AEEG (lev. Uppsala 1961-07-21), Malmö-Eslöv-Busshafn-Groningen-Lympne anl. Shoreham 1961-07-23.

SE-BAC

SE-BAC. Foto: Okänd via Arne Svensson.

Civilregistret: SE-BAC Douglas DC-3A-214 (monterat av Fokker) 1975 1937 • R 37-09-09 AB Aerotransport, Stockholm "Falken" • Eo 48-08-01 Scandinavian Airlines System "Folke Viking" • 53-12-29 Airtaco. Ar 54-01-16 Sålt till Finland, reg OH-VKB, senare till finska flygmuseet vid Vanda/Helsingfors 1987.

SE-SGW

SE-SGW. Foto: Okänd via Arne Svensson.

Cub servas

En Cub mekas framför Aero-Frabhs barack.
Foto: Okänd via Arne Svensson.

Inge Eriksson: Mannen till vänster är Bertil Rådeström från Arboga. Han jobbade på CVA, men hade också en egen motorverkstad i Arboga för att arbeta med flygplansmotorer upp till 600 hk. Den hade han i ca 20 år, kanske från 1946 till 1966 eller så. Vanliga flygmekaniker fick inte riva ner motorer. Det krävdes LFS-godkänd personal för det. Om planet inte kunde ta sig till Arboga, kunde Rådeström komma till planet istället. Så var det säkert på bilden. Det är därför som inte Rune Hedlund mekar. Mannen till höger är Rådeströms hjälpmekaniker.

OFK-Klemm-och-en-W34

En oidentifierad Junkers 34W och ÖLAFK:s Klemm Kl 35B SE-AIG.
Foto: Okänd via Arne Svensson.

B-24_sn_42-7502

Nödlandande B-24 Liberator.
Foto: Okänd via Arne Svensson.

B-24-H-1-FO, s/n 42-7502, code unit EC-X 578/392. Märkt D på fenorna.

Arne Svensson: Torsdagen den 18 november 1943 satte kriget mera påtagligt sin närvaro på Gustavsvik. Då nödlandade två 4-motoriga amerikanska bombplan på hemväg efter en bombräd mot Kjellers flygplats utanför Oslo. Planen som var av typ Liberator, ställdes under bevakning med avspärrningar men det blev ändå stort "folknöje" att på avstånd betitta jätteplanen. Besättningarna (2x10 man) togs om hand av polisen och skickades nästa dag till interneringsläger i Dalarna. Flygplanen flyttades först efter en månad - när det blivit tjäle i marken - och flögs till en depå i Västerås där de blev kvar till krigets slut i maj 1945.

SE-ANX

SE-ANX. Foto: Okänd via Arne Svensson.

Civilregistret: SE-ANX. BHT-1 Beauty (hembygge)1 (EAA 787). 1944 • Byggt av Bratt, Hilfing & Törnblom vid SAA, Norrtälje • IR 1944-11-25 Skandinaviska Aero AB, Norrtälje • 2010 Håtuna K W Ahlberg, Lidingö (köpt 2010-02-06).

Arne Svensson: Redan den 22 juli 1945 började den civila flygverksamheten ta fart med en stor flygdag med bl a von Bahrs autogiro, Erik Bratts lilla sportplan BHT 1 "Beauty" och flygvapnets senaste jaktplan J26 Mustang. Trots regn kom en publik av 4500 personer. Flygdagen följdes av SM i segelflyg (klass 2) för första gången arrangerad utanför Ålleberg. 28 lag deltog och flygklubben skötte arrangemanget med den äran.

Kalle_Karlsson

Karl-Gunnar Karlsson.
Foto: Okänd via Arne Svensson.

B5

Arne Svensson framför en B5.
Foto: Okänd med Arnes kamera, via Arne Svensson.

Arne Svensson: En bild från flygdagen 1945 på Gustavsvik. Jag står framför en B5 (F13). Obs målbogseringsanordningen i planets stjärt.

Arne Svensson

Arne Svensson 2008.
Foto: Alexander von Sydow.

Arne Svensson himself 2008. När Gustavsviks flygfält blev bostadsområde kom Arne Svensson med flera namnförslag till de nya gatorna. Propellervägen, till exempel, var hans förslag.

 

Dokumentets historik:
2011-03-28Publicerades här.
2011-04-10Kommentarerna namnsatta. Nya kommentarer av Rolf Broberg och Inge Eriksson.
2020-01-13Rolfs kommentar om SE-ATH tillagd och om SE-BFT utökad med exakta datum.