AB Norrlandsflyg 1946-47

Dessa bilder kommer från Arne Tenglers negativsamling och har tillhandahållits av hans son Ulf.

Rolf Broberg: Arnes negativsamling består av lösa och oordnade negativ från många år. Här har jag samlat ihop bilder som jag bedömer är tagna när Arne flög för AB Norrlandsflyg. De är sedan grupperade efter innehåll.

Men jag behöver hjälp med att identifiera eller bekräfta personer och platser. Jag redovisar korta bakgrunder, egna iakttagelser och de kommentarer jag fått hittills, men hoppas på fler stora eller små upplysningar. Varje bild har en egen kod, t.ex. [VIC-E07] som kan användas för att kort peka ut en bild som ni vill lämna en kommentar till. Klicka på en bild för att få den förstorad!

Innehåll:

  • Arne Tengler och Norrlandsflygs emblem

  • Arado och målflyg (i Sundsvall?)

  • Ladvärn

  • Mannen i mönstrad tröja

  • Buddbyträsket vid Boden

  • Bodens flygfält

  • Cubar i Boden

  • Piloter, mekaniker m.m.

Arne Tengler och Norrlandsflygs emblem

VIC-E07

[VIC-E07] Arne Tengler med emblem i mössa och rock.
Foto via Arne Tengler

SOR-A18

[SOR-A18] Arne Tengler.
Foto via Arne Tengler

Arado och målflyg (i Sundsvall?)

Arnes flygdagbok: I slutet av juli 1946 började Arne på AB Norrlandsflyg. De första dagarna (fr.o.m. 25 juli) flög han in sig på Arado Ar 96B-1 SE-AOA och SE-AOB i Boden med Gunnar Gudmundsson som lärare. Tillsammans flög de sedan ner SE-AOB till Sundsvall. Där flög de in Arne på Cessna Airmaster SE-ANO. När det var gjort flög Arne hela tiden målgång och målbogsering från Sundsvall med dessa plan. Det blev också ett par turer till Boden och några dagars målbogsering i Tåme mellan Skellefteå och Piteå i oktober. I november flög Arne ner även SE-AOA till Sundsvall och flög målgång resten av månaden.

VIC-F17

[VIC-F17] Arado SE-AOB framför Cessnan SE-ANO.
Notera ångvälten och lite av en träställning som syns t.h.
Foto: Arne Tengler

SOR-F04

[SOR-F04] Startande DC-3 SE-BAH(?) t.v. Arado SE-AOB t.h.
Samma ångvält och hela träställningen syns här.
Foto: Arne Tengler

VIC-A03_mirr

[VIC-A03] Cessna framför Arado SE-AOB. Ladvärn i bakgrunden?
Samma ångvält med träställning i bakgrunden.
Fr.v: Rolf Blom(?), Ingvar Bengtsson(?) och Arne Tengler.
Foto via Arne Tengler

SOR-J09

[SOR-J09] Cessnan igen med samma Arado bakom.
Samma träställning, ångvälten anas också.
Fr.v: Rolf Blom(?), Ingvar Bengtsson(?) och Lars E Sundberg(?).
Foto: Arne Tengler

Rolf Broberg: På första bilden syns en stagad pinne på bägge planens undersida. Det bör vara dragkroken för linan vid målbogsering. Vilka kan personerna på de två nedre bilderna vara? Enligt Norrlandsflygs personalförteckning 1946 är tre av bolagets personer stationerade i Sundsvall: Flygförare Arne Tengler, flygmek Ingvar Bengtsson och hjälpmek Lars E Sundberg. Min identifiering blir då:
–Arne Tengler syns t.h. på ena bilden och är troligen fotograf på den andra. Honom känner jag själv igen mycket väl.
–En slipsprydd man i båtmössa med Norrlandsflygs emblem syns på bägge bilderna och tankar dessutom Cessnan på ett par bilder nedan. Därför är det troligen flygmek Ingvar Bengtsson. En tidig tanke att det kunde vara flygförare Gunnar Gudmundsson dementerades av Sigurd och Barbro Fränneby (se nedan) och får nog anses helt avskriven.
–Mannen med fallskärm kan kanske vara hjälpmek Lars E Sundberg. Färdmekaniker Erling Insulan har berättat att man bar fallskärm vid målbogsering och att den assisterande i planet då inte var färdmekaniker utan hjälpmek.
–Mannen i mönstrad tröja återkommer på flera bilder nedan. Både Erling Insulan och Sven Forsberg föreslår att det kan vara hjälpmek Rolf Blom. Han finns inte med i Norrlandsflygs personalförteckning. Kanske tillhörde han Sundsvalls flygplats men inte Norrlandsflyg, eller så anställdes han efter att personalförteckningen skrevs.

Sigurd och Barbro Fränneby (2011, Sigurd var medgrundare till Airtaco): Mannen med båtmössan är inte Gunnar Gudmundsson. Gunnar var kort till växten och lite fyllig, hade mörkt hår och bruna ögon. Han såg bra och lite mysig ut. Han var ofta tillsammans med Anders "Lunkan" Lundquist.

Erling Insulan (2009, färdmek i Norrlandsflyg 1947): Man hade fallskärm vid målbogsering, men inte vid annan trafik som Norrlandsflyg mer och mer övergick till, såsom taxi, rundflyg och transporter.

Ladvärn

AI-A14

[AI-A14] Cessnan SE-ANO vid ladvärn.
Fr.v: Ingvar Bengtsson(?) och Rolf Blom(?).
Foto: Arne Tengler

SOR-A08

[SOR-A08] Dubbelexponering. Dels likadan tagning som föreg. bild.
Dels "utzoomat" m Arado, Cessnan o Cub SE-ATO.
Foto: Arne Tengler

Rolf Broberg: Alla tre exponeringarna verkar vara gjorda vid samma tillfälle med samma personer i tankningstagen. Cuben som skymtar i hangaren måste vara SE-ATO som E Boja i Njurunda, strax söder om Sundsvall köpte 46-06-27 av Ahrenbergsflyg. Ladvärnet står alltså troligen i Sundsvall och alla Arado-bilderna bör då också vara därifrån.

Nästan 10 år senare skulle Arne Tengler komma att köpa Cuben SE-ATO av E Boja, men det är en annan historia.

Sven Forsberg (2011, färdmek i Norrlandsflyg 1947): Den unge mannen som sitter på Cessnans vinge var - om jag minns rätt - Blom.

Rolf Broberg: I så fall är han "mannen i mönstrad tröja" som syns både ovan och nedan, och som Erling Insulan kallar Rolf Blom på en av bilderna. Jodå, det finns likheter, jfr t.ex. med frukostätaren på bild [VIC-B03] längre ner.

VIC-F15

[VIC-F15] Sv. Flygtjänsts Dragon Rapide SE-APH vid annat ladvärn.
Foto: Arne Tengler

Rolf Broberg: Detta ladvärn är annorlunda: det har inte tegeltak, men en stege över taket. Vilken flygplats är det? I skogskanten bakom Rapiden anas en vit Lillcub och inne i ladvärnet står en Auster.

Mannen i mönstrad tröja

VIC-B03

[VIC-B03] Mannen i mönstrad tröja på frukostrast.
Foto: Arne Tengler

PPR-03

[PPR-03] Mannen i mönstrad tröja från en pappersbild.
Foto: Okänd via Arne Tengler

Erling Insulan (2011, färdmek i Norrlandsflyg 1947): Mannen under Norrlandsflyg-skylten kan kanske vara Rolf Blom. Blom var hjälpmek i Sundsvall, men sedan fick han flygutbildning i Svensk Flygtjänst och flög Cessna för Gösta Cassel.

SOR-K05

[SOR-K05] Mannen i mönstrad tröja sitter i bilen.
Möjligen Gunnar Gudmundsson i mössa t.h. Foto: Arne Tengler

Rolf Broberg: Det är samma mönstrade tröj-man som på Cessna-bilderna [VIC-A03] och [SOR-J09] ovan. Men han finns även med på en bild som jag misstänker är från Boden, se [AM-A13] längre ner. Mannen i båtmössa på gruppbilden vid bensinbilen kan också vara samma som på Cessna-bilderna, förslagsvis flygmek Ingvar Bengtsson. Mössmärket på killen längst till vänster med de väldigt frodiga vingarna kan möjligen vara ett ABA-märke.

Sigurd och Barbro Fränneby (2011, Sigurd var medgrundare till Airtaco): Mannen längst till höger kan vara Gunnar Gudmundsson. Svårt att säga.

Buddbyträsket vid Boden

Ambulansflyghangaren

Flygambulansens hangar och slip till Buddbyträsket.
Foto ur boken Ambulansflyg, för jämförelser

Rolf Broberg: Några av Arne Tenglers bilder nedan är tagna vid flygambulansens brygga och hangar vid Buddbyträsket, ett par km norr om Boden. Hangaren finns kvar än idag och syns på Hitta.se och Eniro som en ovanligt stor byggnad vid sjöns sydvästra strand. Se även en serie flygbilder på hangaren via meken Per-Olov Nordlander. Planen drogs på en lång slip mellan bryggan och hangaren. Norrlandsflyg använde denna plats som bas för tekniskt underhåll av alla sina sjöflygplan. Plan med hjul eller skidor baserades på Bodens gamla flygfält.

Bilden ovan på flygambulansens hangar och slip har jag fått av Per Olov Nordlander som hittat den i boken Ambulansflyg. Den är tagen i slutet på 1930-talet och norr är ungefär i riktning klockan fem. Boden ligger ett par km snett uppåt åt vänster, ungefär i hangarportens förlängning. Man ser två parallella bryggarmar där den vänstra är aningen längre. Man ser också några flottar förankrade vid bryggorna.

AI-A13

[AI-A13] Arne Tengler t.h. framför Norrlandsflygs Norseman.
Flygambulansen står på en flotte i bakgrunden t.v.
Foto via Arne Tengler

SOR-G14

[SOR-G14] Samme man t.v. men en annan t.h.
Mannen t.h. knäppte kanske förra bilden åt Arne.
Foto: Arne Tengler

AR-B13

[AR-B13] Flygambulansen i vattnet. Damen är Arnes blivande fru.
Foto: Arne Tengler

AM-C11

[AM-C11] Viking Wiklund förevisar cockpit i Beech 18 flygambulans.
Foto: Arne Tengler

Arnes flygdagbok: I februari 1947 flög Arne Tengler in sig på Norseman SE-ASA med Gunnar Gudmundsson som lärare, av allt att döma i Boden. Han gjorde också en övningstur Boden-Kvikkjokk t.o.r. med Tore Jonsing som lärare. Därefter började Tengler direkt taxi- och rundflyga, omväxlande med Norseman SE-ASA och med Cessnan SE-ANO.

Erling Insulan (2009, färdmek i Norrlandsflyg 1947): Norrlandsflyg hade plan i Buddbyträsket utanför Boden, samma plats som flygambulansen var stationerad på.

Rolf Broberg: På första bilden verkar flygambulansen stå på just en sådan flotte som syns på flygbilden ovan, kanske en flotte för varje flottör. Personerna och Norseman på första och andra bilden befinner sig nog på samma ställe som flygambulansen gör på den tredje. I alla tre bilderna är det säkert Degerberget som reser sig i bakgrunden. Mikael Östberg har identifierat Viking Wiklund, se nedan.

Arne Svensson: Arne Tengler har visat mig diverse gamla bilder genom åren. Damen med den turbanliknande hatten var alltid hans blivande fru.

AW-A12

[AW-A12] Fjällmålning på Norseman, därför säkert SE-ASA.
Hjälpmek Yngve Andersson sitter på plaets tak.
Flygambulansens hangar vid Buddbyträsket.
Foto: Arne Tengler

AM-C07

[AM-C07] Mekar från Norrlandsflyg(?) och flygambulansen.
Samma hangar. Arnes blivande fru och Viking Wiklund t.v.
Hjälpmek Yngve Andersson längst t.h. Foto: Arne Tengler

AR-B14

[AR-B14] Samma situation plåtad från andra hållet.
Foto: Arne Tengler

SFF:s civilregister: Norrlandsflygs Norseman SE-ASA hade motivmålning på nosen, fjäll/sol.

Per Olov Nordlander (2012, Mek i Porjus på Lapplandsflyg): Jag har arbetat som mek på Luspebryggan och senare bl.a. i flygambulansens gamla hangar vid Buddbyträsket strax norr om Boden, då med polisens helikoptrar. Det är troligen flygambulanshangaren som syns bakom Norseman på första bilden. Och ytan med de stora betongplattorna på andra bilden kan också vara vid flygambulanshangaren.

Rolf Broberg: Norseman på första bilden har flottörer men står på land. Per Olov Nordlanders förslag att den står utanför flygambulansens hangar ovanför Buddbyträsket skulle förklara hur ett stort plan på flottörer hamnat på land. Det har i så fall dragits upp från sjön på flygambulansens långa slip.

Mikael Östberg (2012, vars far var mek vid flygambulansen i Boden): Min pappa tjänstgjorde som mekaniker vid flygambulansen under denna period. Därför kan jag säga att första bilden med 99% säkerhet är tagen vid Buddbyträskets hangar. Nästa bild är sannolikt också tagen där, och den lite äldre gentlemannen som verkar hälla upp kaffe är Viking Wiklund. Han var, såvitt jag vet, civilanställd flygmekaniker för flygambulansen. Tycker mig förstå att han fungerade som chef för de värnpliktiga flygmekaniker som jobbade där. Samme man sitter också till vänster i cockpit på Tp 4 på en tidigare bild. Att det är Tp 4 är jag säker på, eftersom jag studerat typen ingående.

Rolf Broberg: Efter att jag hittade sista bilden, den med samma situation plåtad från andra hållet, är jag säker på att fikandet sker vid flygambulansens hangar.

VIC-E13

[VIC-E13] Norrlandsflygs Forwarder SE-AIR. Kanske Buddbyträsket
utanför flygambulansens brygga med Degerberget i bakgrunden.
Foto: Arne Tengler

Bodens flygfält

Knut Gunnerfeldt: Norrlandsflyg är uppdelat i tre sektioner, en merkantil, en teknisk och en flygavdelning. Stationsort för planen är Boden, men dit kommer de bara vid översyn. (Från Norrbottens-Kuriren 1947-03-13)

Erling Insulan (2009, färdmek i Norrlandsflyg 1947): Norrlandsflyg hade en flygverkstad i Boden. Kallax vid Luleå var militärt. Norrlandsflyg gjorde visserligen en del reparationer där [antagligen på F21 verkstad för sådant de inte klarade själva i Boden], men civila passagerare hade inte tillträde.

AF-A11

[AF-A11] Norrlandsflygs hjälpmek Yngve Andersson.
Troligen Bodens gamla flygfält med Mjösjö- och Gammelänges-
berget i bakgrunden. Foto: Arne Tengler

AM-A13

[AM-A13] Boden? Piloten Anders Lundquist sitter t.v.
Mannen i mönstrad tröja, Rolf Blom(?) t.h.
Hjälpmek Yngve Andersson längst bak. Foto: Arne Tengler

Sven Forsberg (2011, färdmek i Norrlandsflyg 1947): Mekanikern med ljus lugg och en cylinder i nävarna borde vara en kille som hette Andersson, som trots att han var enögd var en myckets begåvad flygmekaniker. Förnamnet har jag glömt.

Jean Karlsson (2012, färdmek i Norrlandsflyg 1947): Den enögde killen hette Andersson och han var en duktig mekaniker i Norrlandsflyg. Bilden måste vara från hangaren i Boden. Andersson gick sedan över till "Bil och traktor" i Boden.

Erling Insulan (2012, färdmek i Norrlandsflyg 1947): En duktig mekaniker i Norrlandsflyg hette Yngve Andersson. Han var egentligen bilmek.

Benny Källström (2013, medlem i Bodens sportskytteklubb): Mekanikern med cylindern i knät bild AF-A11 är utan tvekan Yngve Andersson. Jag var skyttekamrat med Yngve hela 70- och 80-talet, Yngve var en mycket duktig pistolskytt, en av dom bästa vi haft i våran pistolklubb. Vi som kände Yngve visste vilken begåvning han hade när det gällde mekaniska lösningar av olika slag. Att han hade mekat med flyg visste jag inte.

Rolf Broberg: Mekanikern med ljus lugg finns med på bägge dessa bilder och dessutom på tre bilder från Buddbyträsket ovan. Han är nu identifierad som hjälpmek Karl Yngve Andersson som enligt Norrlandsflygs personalförteckning 1946 var stationerad i Boden. Om han nu verkade i Boden, kan vänstra bilden vara från Bodens gamla landflygfält. Mikael Östberg har bildbevis på att Norrlandsflyg höll till där, vid hangaren som låg strax söder om tornet och den s.k. flygarvillan. Hangarbyggnaden finns kvar idag. Utsikten från denna hangar borde ha varit precis den som syns på bilden med en kort taxibana fram till närmaste stratbana. I så fall är kamerariktningen ONO och berget i bakgrunden den breda höjden med topparna Mjösjöberget och Gammelängesberget. Taxibanans avfasade hörn skulle stämma bra med hur det såg ut framför hangaren på en flygbild över fältet från 1970-talet som Mikael har.

En invändning kunde vara att man kanske borde ha sett en massa hus. Siktlinjen mot berget passerar nämligen en stadsdel, ett vatten och ytterligare en stadsdel innan berget tornar upp sig. Men det finns en skogsridå nära flygfältet på dagens flygfoton på Eniro och Hitta.se. Den skogen fanns även på 1970-talet och kan mycket väl ha funnits även på 1940-talet och dolt husen, som dessutom kan ha varit färre då. Både Mikael och jag tror att bilden är tagen på Bodens flygfält.

Mannen i mönstrad tröja som jag tidigare förknippat med Sundsvall sitter t.h. på sista bilden och ifrågasätter mina geografiska teorier, eftersom hjälpmek Yngve Andersson finns på samma bild. Jag kan tänka mig att han flyttat upp till Boden p.g.a. Norrlandsflygs växande taxi- och rundflygsverksamhet. Den lockige mannen längst till vänster i gruppen liknar Anders Lundkvist på bild [AM-A08] nedan.

Barbro Fränneby (2011, Gift med Sigurd som var medgrundare till Airtaco): Anders Lundquist hade sendréfärgat hår och var nog lockig. Men jag kände inte igen honom på någon av bilderna i denna samling.

Rolf Blohm (2011, Flyglärare Ljungbyhed, SAS-pilot): Mannen längst till vänster i den sittande gruppen är Anders "Lunkan" Lundkvist. Själv är jag namne till den Rolf Blom som nämns i denna bildsamling men känner honom inte. Jag vet dock att han liksom jag blev pilot.

Cubar i Boden

SOR-J15

[SOR-J15] Cub SE-ATG ägd av N G Eriksson i Boden.
Arne Tengler t.h.
Foto via Arne Tengler

VIC-B08

[VIC-B08] Närbild på mannen i slips. Eriksson?
Foto: Arne Tengler

Rolf Broberg: SE-ATG ägdes av "N G Eriksson, Boden (Norrlandsflyg)" 1946-1948. Det kan ha varit Gunnar "Pelle" Eriksson från Borås som senare (1949) bildade Aerobolaget i Borås med Arne Tengler och Bertil Asklöf. Gunnar Eriksson var verkstadschef under Rolf Gülich på Norrlandsflyg. Är det "Pelle" man ser i slips vid SE-ATG? Och är det Bodens flygfält?

AT-A07

[AT-A07] Edströms bilaffärs Cub SE-AWG på strandbrink.
Arne Tengler t.v, men vem står t.h.?
Foto via Arne Tengler

Rolf Broberg: SE-AWG köptes av Edströms maskinaffär i Boden i oktober 1947 men Edström kan kanske ha haft tillgång till den ända från våren 1947. Edströms maskinaffär/bilaffär och A och H Edström i Boden har haft tre Cubar, i ordningen SE-AUW, AWG och ATG. Är det möjligen A eller H Edström som står till höger?

Hans Åman: Edström från Boden skolflög i Varberg omkring 1946, där Osterman drev flygskola. Edström hade egen Cub och var överviktig – vägde egentligen för mycket för Cuben.

Erling Insulan (2006, färdmek i Norrlandsflyg 1947): Edström i Boden var bilhandlare men sysslade också med flygfotografering.

Piloter, mekaniker m.m.

Erling Insulan: Norrlandsflygs piloter 1946-47 som jag minns:
 o  Tore Jonsing
 o  Gunnar Gudmundsson
 o  Arne Tengler
 o  Knut Gunnerfeldt
 o  Anders Lundquist [stavas ibland Lundqvist eller Lundkvist]
Hök-Nisse var vd [troligen flygofficer Håkan Höök Nilsson].

Erling Insulan: Detta är personer inom Norrlandsflygs tekniska tjänst som jag minns:
 o  Rolf Gülich, teknisk chef F21, testförare för mc i bergsmiljö - teknisk chef för Norrlandsflyg.
 o  Gunnar "Pelle" Eriksson - verkmästare, verkstadschef under Gülich.
 o  Lars-Inge Engström - färdmekaniker.
 o  Sven Forsberg - färdmekaniker.
 o  Erling Insulan - färdmekaniker.
 o  Yngve Andersson - mekaniker.
 o  Julin - stationär mekaniker.

Erling Insulan (2012, färdmek i Norrlandsflyg 1947): Norrlandsflyg hade ett tvåmotorigt plan på hjul, en Cessna Crane SE-ASD. Jonsing, Gudmundsson och Tengler flög in sig på den, men inga andra vad jag vet. Bara Lasse Engström och jag var färdmekaniker på den tvåmotoriga Cessnan.

Arnes flygdagbok: Några dagar i mars flög Arne Tengler in Gunnerfeldt och Lundqvist på Cessnan SE-ANO, och Lundqvist även på Norseman SE-ASA.

AM-A08

[AM-A08] Anders Lundkvist t.v.
Foto: Arne Tengler

AF-B03

[AF-B03] Jonsing längst t.v. Tengler längst t.h. Vilka mer?
Foto via Arne Tengler

Rolf Blohm (2011, Flyglärare Ljungbyhed, SAS-pilot): Mannen till vänster med lockigt hår är Anders "Lunkan" Lundkvist.

Sven Forsberg (2011, färdmek i Norrlandsflyg 1947): Jag vill minnas att den man som inte röker på vänstra bilden kallades för "Tomten" och han var pilot. Insulan torde kunna verifiera honom.

Erling Insulan (2011, färdmek i Norrlandsflyg 1947): På vänstra bilden kan det vara föraren Anders Lundkvist som inte röker. Han var lockig. Lundkvist blev kapten i Linjeflyg.

Sven Forsberg (2011, färdmek i Norrlandsflyg 1947): Vid fikabordet sitter Jonsing i förgrunden till vänster.

Peter Höök (2013, son till Håkan Höök-Nilsson): Min far finns inte med på bild AF-B03 i fikarummet, inte heller på någon av de efterföljande bilderna.

Håkan gick till Flygvapnet under kriget av rent flygintresse, men han trivdes inte med det militära och sökte sig därför så småningom till Norrlandsflyg. Tyvärr trädde bolaget i likvidation efter något år. Då gick han över till ABA och flög någon form av reguljärtrafik mellan Sverige och Finland, troligen med DC-3. Jag har en minnesbild av att linjen gick mellan Lule och Vasa men är inte säker.

Håkan kunde så småningom återvända till Flygvapnet, men det civila mellanspelet låg honom djupt i fatet i den fortsatta karriären. Han blev aldrig mer än överste, men han var med på en del flyguppdrag för FN, bland annat på Cypern.

Jag tror knappast att Håkan flög rundflyg under sin karriär. Däremot hade han många specialuppdrag som att flyga Flygvapenchefen på hans uppdrag hit och dit. Han deltog i många flyguppvisningar för Försvarets räkning. Det ska finas en film från Brommas invigning då Håkan jagar ballonger på låg höjd inför publiken. Han deltog också i ett flertal filmer där han utförde olika stunts som att flyga under Västerbron vilket också ska finnas dokumenterat på film. Håkan älskade att flyga men var inte så intresserad av det administrativa.

AM-C04

[AM-C04] Färdmekaniker Erling Insulan med sin fru Gunvor.
Foto: Arne Tengler

SOR-L02

[SOR-L02] Färdmekaniker Erling Insulan säljer rundflygbiljetter
under en rundflygsturné med Arne Tengler som pilot i SE-ASA.
Foto: Arne Tengler

SOR-H09

[SOR-H09] Norseman, men vem är piloten?
Foto: Arne Tengler

SOR-J16

[SOR-J16] Vem?
Foto: Arne Tengler

Rolf Broberg: Det kan vara samma man som sitter vid spakarna i Norseman t.v, som tar en macka till kaffet t.h och som ovanför sitter och röker bakom Ander Lundquist innanför fönstret.

AM-B09

[AM-B09] Norseman. Vem är piloten? Tore Jonsing?
Foto: Arne Tengler

SOR-K03

[SOR-K03] Vem?
Foto: Arne Tengler

AT-F04

[AT-F04] Piloten Tore Jonsing t.v.
Foto: Arne Tengler

AF-B09

[AF-B09] SE-ASC. Vem är mannen längst t.v.? Pilot? Mek?
Foto: Arne Tengler

Jean Karlsson: Den ljushåriga tjejen på bilden tror jag inte är Dagny. Men Tore var förlovad med Dagny vid den tiden. Hon var kokerska i Saltoluokta, i Porjus och på "dollartåget" – ett fint turisttåg som gick på inlandsbanan.

Rolf Blohm (2011, Flyglärare Ljungbyhed, SAS-pilot): Det är inte Anders Lundkvist som står med vit skjorta och slips i högra bilden.

Rolf Broberg: Om Arne Tengler är både piloten och fotografen av högra bilden, kanske slipsmannen är hans färdmekaniker. Kunde meken vara klädd i skjorta med slips?

AR-B11

[AR-B11] Vem är den äldre piloten i mitten i Norrlandsflygs uniform?
Foto: Arne Tengler

SOR-L09

[SOR-L09] Vem? En mek eller bara någon rundflygsturist?
Foto: Arne Tengler

 

Dokumentets historik:
2011-07-07Ulf Tengler godkänner publicering av bilderna.
2011-11-07Bilderna publicerade.
2012-03-01Per Olov Nordlanders och mina tankar om ambulansbryggan och Bodens gamla flygplats tillagda.
2012-03-07Mikael Östberg identifierar flygambulansens hangar, Viking Wiklund och Tp 4.
2012-03-11Ny bild AR-B14, identifiering av Bodens flygfält på AF-A11 och omdisponeringar för bättre sammanhang.
2012-05-05Bild på Forwardern SE-AIR tillagd. Foto VIA Arne Tengler där han själv är med på bild. Innehållslista.
2012-05-06Två bilder på Erling Insulan tillagda.
2012-11-04Jean Karlsson bekräftar att den enögde meken hette Andersson och berättar om Tore Jonsings Dagny.
2013-10-28Flera ändringar i bildtexter och Rolf Brobergs kommentarer. Erling Insulan nämner meken Yngve Andersson.
2013-11-07Benny Källström identifierar meken Yngve Andersson. Följdändringar i bildtexter och Rolfs kommentarer.
2013-12-04Peter Höök berättar lite om sin far Håkan Höök-Nilsson.