Mer om Figge Bergman
|
||||||||
Tidningen Flyg nr 5:1946Under rubriken "Med SE- på vingen" på sidan 39 i numret från 7-20 mars 1946 berättas bl.a. om Figge Bergman och Rune Hedlund som köpt en gammal Taylor Cub SE-AEP: "Ållebergskompisarna Birger Nilsson, Rune Hedlund och Figge Bergman har köpt landets uråldrigaste (men väl renoverade) Taylor Cub E-2, den där typen med kantigt sidroder. De har engagerat KSAK:s ing. Gösta Karlsson som flyglärare och kör skolflygning på Ållebergskalotten när vädret – och Karlsson – tillåter. [...] Nu väntar motorflygeleverna på det vintriga Ålleberg på väder för att avverka A:2-certifikatet, ty de har redan sålt kärran till Gösta Tärnlund och några andra vid Pentaverken i Skövde [...]" Pro Mille |
||||||||
Tidningen Flight 14 maj 1954 |
||||||||
Figges reklambladEtt reklamblad som vi fått av Olof Branäs, fd Johansson, mannen sm byggde "reservdelscuben" SE-AWP: |
||||||||
Varbergs flygklubb 50 årI skriften "Varbergs flygklubb 50 år" från 1987 står på sid 28-30 om Figge Bergman. Han satte sin prägel på flygklubben från mitten av 1950-talet tills han hastigt gick bort i maj 1976. Men han var inte bara känd som mekaniker i Varberg utan också som storleverantör av reservdelar till i stort sett allt som kunde flyga. Hans stora kunnande ingav stor respekt såväl inom som utom landet och då särskilt i hans andra hemland Norge. I november 1975 tilldelades han KSAK:s förtjänstplakett för väl utfört arbete. |
||||||||
|