|
Mina segelflygbilder
Schulgleiter SG-38
|
|
|
Mohed. Foto: Hans Broberg.
Troligen Sävare. Foto: Hans Broberg.
Bengt Backström klar för start på Mohed. Foto: Hans Broberg.
Bengt Backström i annan vinkel på Mohed. Foto: Hans Broberg.
|
|
Hans startklar. På Sävare? Foto: Okänd via Hans Broberg.
Foto: Hans Broberg.
På medvindslinjen. Foto: Hans Broberg.
Foto: Hans Broberg.
|
|
Grunau Baby
|
|
|
Gävlebygdens fk:s Baby SE-SAT. Foto: Hans Broberg.
Sävare. Jag står längst t.h. Kan inte identifiera övriga. Foto: Okänd via Hans Broberg.
Sävare. Jag tar på fallskärmen. Foto: Okänd via Hans Broberg.
Jag före start. Foto: Hans Broberg.
|
|
Jag själv före start. Foto: Hans Broberg.
Instrumenten i Grunau Baby. Foto: Hans Broberg.
Start på Sävare. Foto: Hans Broberg.
C-skolning på Sävare. Foto: Hans Broberg.
|
|
SE-SCZ vinschas upp på Mohed. Foto: Hans Broberg.
Jan Friman havererar. Från Nya Lidköpings-Tidningen.
|
|
Bengt Backström:
Enligt min flygdagbok är bilden ovan där SE-SCZ vinschas upp från Mohed 1955.
|
|
|
På Lidköpings gamla flygfält Sävare
|
|
|
Värvningskampanj i Lidköping. Alla(?) foton: Hans Broberg.
Lärare Stig Johansson instruerar. Han flyger fortfarande (2011). Foto: Hans Broberg.
Flyglärare Stig Johansson. Foto: Hans Broberg.
Hangaren. Foto: Hans Broberg.
|
|
Vinschbil med linsax bak. Foto: Hans Broberg.
Vinschbilen (spegelvänd?) Foto: Hans Broberg.
Billy Nilsson bogserar med Moth. Foto: Hans Broberg.
|
|
På Mohed utanför Söderhamn
|
|
|
DFS Kranich skolplan SE-SPI. Foto: Hans Broberg.
|
Bengt Backström:
Enligt min flygdagbok är denna bild från Mohed 1955 där både Hans och jag flög. Hans syns allra närmast fenan och jag själv står upp i planet för att tynga ner nosen.
|
|
|
Steinfjorden i Norge
|
|
|
På hanget i Steinfjorden. Foto: Hans Broberg.
Jag själv före start. Möjligen Steinfjorden? Foto: Okänd via Hans Broberg.
Möjligen Steinfjorden? Foto: Hans Broberg.
|
|
Vinterflyg från Åresjöns is
|
|
|
Bengt Backström i Grunau Baby. Foto: Hans Broberg.
Klemm 35 bogserar Weihe. Foto: Hans Broberg.
Jag vid en Weihe. Foto: Hans Broberg.
|
|
Bengt Backström:
Enligt min flygdagbok är bilden på mig i Grunau Baby SE-SDW från Åre 1957.
|
|
|
Örebro
|
|
|
Bergfalke dras ut. Foto: Hans Broberg.
|
Rolf Broberg:
Denna Bergfalke är den klassiska modellen II/55 med kantig huv. Den kan vara SE-SXB (registrerad i april 1958) eller SE-SXX, eller kanske någon tidigare falk. Jag tror att klubben hade falkarna SE-SUF och SE-SUL tidigare, eftersom jag tycker mig minnas att det fanns gamla parkeringsmarkeringar för dessa registreringa i hangargolvet. SE-SUF registrerades i juni och SE-SUL i november 1956 enligt Transportstyrelsen, men de var inte kvar 1962 när jag började springa på fältet. Då fanns falkarna SE-SXB, SXX och TAR. Observera att klubbens gamla Grunau Baby SE-SFX skymtar hängande i hangartaket.
|
|
|
Jag vid Bergfalke ca 1962. Foto: Hans Broberg.
Bergfalkens framsits. Foto: Hans Broberg.
Bergfalke från baksitsen. Foto: Hans Broberg.
|
|
Rolf Broberg:
Klubben hade falken SE-TAR som visserligen var en II/55 precis som SE-SXB och SE-SXX, men som inte hade deras klassiska kantiga huv utan en som var rundad som modell III. Alla falkarna var gräddvita, men SE-TAR hade ljusblå färg på vingspetsar, registrering, huvbeslag och underdelen närmast hjulet. Den registrerades i juli 1961. Bilderna ovan ser därför ut att vara på SE-TAR. Bakom Hans vid Bergfalke står en Piper Pawnee. De första kom till Sverige i mars 1963, (SE-ECL redan i oktober 1962) enligt civilregistret, så den bilden borde vara tagen tidigast sommaren 1963.
|
|
|
Moth bogserar Bergfalke. Foto: Hans Broberg.
En K8-pilot väntar på linan. Foto: Hans Broberg.
Ka 6 Cr på gratis hangarplats. Foto: Hans Broberg.
Ka 6, K8 och falk framför fiket som ligger t.v. utanför bilden. Foto: Hans Broberg.
|
|
Ka 6 Cr SE-SWM. Foto: Arboga tidning(?) via Hans Broberg.
|
Rolf Broberg:
I bilden ovan med den röda Ka 6:an SE-SYH som hänger i hangrataket, kan man också ana den silvergrå övervingen av Tiger Mothen SE-COL som slagit runt ute på fältet och nu står i "skamvrån" medan klubben funderar på hur de ska hitta en permanent lösning på segelflygbogseringen. Bilden bör därför vara tagen 1963.
|
|
|
Arboga
|
|
|
Jag sätter på skärmen noga. Foto: Okänd via Hans Broberg.
Kroppen efter Ka 6 SE-SWM. Foto: Arboga Tidning via Hans Broberg.
Vingspets efter Ka 6 SE-SWM. Foto: Arboga Tidning via Hans Broberg.
Bergfalke in för landning. Foto: Hans Broberg.
|
|
Rolf Broberg:
Hur viktigt det kan vara med en ordentligt fastspänd fallskärm och hur SE-SWM kom att förvandlas till kaffeved beskriver Hans ingående i näst sista delen av berättelsen "Mitt segelflygande".
|
|
|
Hovby-fältet i Lidköping
|
|
|
Jag och min släkting Carina i Motorfalke. Foto: Hans Broberg.
|
|
|
|
Utmärkelser och certifikat
|
|
|
A-diplom.
B-diplom.
C-diplom.
Silver-C.
|
|
Jag läser in teorin. Foto: Okänd via Hans Broberg.
Mitt certifikat. Foto: Hans Broberg.
Medlemskort i Caterpillarklubben. Foto: Hans Broberg.
|
|
|
Dokumentets historik: |
2005-01 | Hans gav Rolf en CD med bilder som Rolf fick publicera. |
2011-01 | Hans gav Rolf sin flygkrönika på CD som Rolf fick publicera. Där fanns ytterligare bilder. |
2011-04-12 | Bilderna publicerade här. |
2011-04-18 | Kommentar av Bengt Backström vid Kranich-bilden. Korrigering: Hans, inte Bengt, står vid Weihen i Åre. |
2011-07-07 | Uppdaterade kommentarer av Bengt Backström som kollat i sin flygdagbok. |
2011-07-25 | Ny kommentar av Rolf B till bilden med Ka 6:an SE-SYH. |
2011-07-26 | Bengt Backströms bestämning av 3 SG-38-bilder till Mohed infört. |
2011-10-02 | Fyra bilder tillagda (3 Baby och 1 SG-38). |
|
|