Mina segelflygbilder

Schulgleiter SG-38

SG-38_pa_faltet

Mohed.
Foto: Hans Broberg.

Vantar_i_SG-38

Troligen Sävare.
Foto: Hans Broberg.

Bengt_klar_for_start

Bengt Backström klar för start
på Mohed.
Foto: Hans Broberg.

SG-38_med_Bengt_Backstrom

Bengt Backström i annan vinkel
på Mohed.
Foto: Hans Broberg.

Hans_startklar_i_SG38

Hans startklar. På Sävare?
Foto: Okänd via Hans Broberg.

SG-38_vinschas_upp

Foto: Hans Broberg.

SG-38_pa_medvindslinjen

På medvindslinjen.
Foto: Hans Broberg.

SG-38-ritning

Foto: Hans Broberg.

Grunau Baby

Grunau_Baby_SE-SAT_i_graset

Gävlebygdens fk:s Baby SE-SAT.
Foto: Hans Broberg.

Grunau_Baby_i_vantan_pa_vinschstart

Sävare. Jag står längst t.h.
Kan inte identifiera övriga.
Foto: Okänd via Hans Broberg.

Fallskarm_tas_pa_framfor_Grunau_Baby

Sävare. Jag tar på fallskärmen.
Foto: Okänd via Hans Broberg.

SE-SCW_Hans_fore_start

Jag före start.
Foto: Hans Broberg.

Grunau_Baby_med_undrande_pilot

Jag själv före start.
Foto: Hans Broberg.

Grunau_Baby_instrumentpanel

Instrumenten i Grunau Baby.
Foto: Hans Broberg.

Grunau_Baby_SE-SCW_lattar

Start på Sävare.
Foto: Hans Broberg.

Grunau_Baby_SE-SCW_vinschas_upp

C-skolning på Sävare.
Foto: Hans Broberg.

SE-SCZ_vinschas

SE-SCZ vinschas upp på Mohed.
Foto: Hans Broberg.

Tidning_om_segelflygkrasch_pa_Savare

Jan Friman havererar.
Från Nya Lidköpings-Tidningen.

Bengt Backström: Enligt min flygdagbok är bilden ovan där SE-SCZ vinschas upp från Mohed 1955.

På Lidköpings gamla flygfält Sävare

Varvningskampanj

Värvningskampanj i Lidköping.
Alla(?) foton: Hans Broberg.

Instruktioner_pa_marken

Lärare Stig Johansson instruerar.
Han flyger fortfarande (2011).
Foto: Hans Broberg.

Lararen_pa_marken

Flyglärare Stig Johansson.
Foto: Hans Broberg.

Savare_hangar

Hangaren.
Foto: Hans Broberg.

Vinschbil

Vinschbil med linsax bak.
Foto: Hans Broberg.

Vinschbil_2

Vinschbilen (spegelvänd?)
Foto: Hans Broberg.

Mothen_SE-ATI

Billy Nilsson bogserar med Moth.
Foto: Hans Broberg.

På Mohed utanför Söderhamn

SE-SPI_Kranich

DFS Kranich skolplan SE-SPI.
Foto: Hans Broberg.

Bengt Backström: Enligt min flygdagbok är denna bild från Mohed 1955 där både Hans och jag flög. Hans syns allra närmast fenan och jag själv står upp i planet för att tynga ner nosen.
 

Steinfjorden i Norge

Femtimmars_pa_hanget_i_Steinfjorden

På hanget i Steinfjorden.
Foto: Hans Broberg.

Hans_i_Grunau_Baby

Jag själv före start.
Möjligen Steinfjorden?
Foto: Okänd via Hans Broberg.

Grunau_Baby_SE-SCW_over_isen

Möjligen Steinfjorden?
Foto: Hans Broberg.

Vinterflyg från Åresjöns is

Bengt_i_Grunau_Baby_pa_Aresjons_is

Bengt Backström i Grunau Baby.
Foto: Hans Broberg.

Bogsering_fran_Aresjon_med_Klemm

Klemm 35 bogserar Weihe.
Foto: Hans Broberg.

Bengt_efter_landning_med_Weihe

Jag vid en Weihe.
Foto: Hans Broberg.

Bengt Backström: Enligt min flygdagbok är bilden på mig i Grunau Baby SE-SDW från Åre 1957.

Örebro

Bergfalke_ur_hangaren

Bergfalke dras ut.
Foto: Hans Broberg.

Rolf Broberg: Denna Bergfalke är den klassiska modellen II/55 med kantig huv. Den kan vara SE-SXB (registrerad i april 1958) eller SE-SXX, eller kanske någon tidigare falk. Jag tror att klubben hade falkarna SE-SUF och SE-SUL tidigare, eftersom jag tycker mig minnas att det fanns gamla parkeringsmarkeringar för dessa registreringa i hangargolvet. SE-SUF registrerades i juni och SE-SUL i november 1956 enligt Transportstyrelsen, men de var inte kvar 1962 när jag började springa på fältet. Då fanns falkarna SE-SXB, SXX och TAR. Observera att klubbens gamla Grunau Baby SE-SFX skymtar hängande i hangartaket.
 

Hans_under_falkvinge

Jag vid Bergfalke ca 1962.
Foto: Hans Broberg.

Bergfalke_framsits

Bergfalkens framsits.
Foto: Hans Broberg.

Bergfalke_fran_baksits

Bergfalke från baksitsen.
Foto: Hans Broberg.

Rolf Broberg: Klubben hade falken SE-TAR som visserligen var en II/55 precis som SE-SXB och SE-SXX, men som inte hade deras klassiska kantiga huv utan en som var rundad som modell III. Alla falkarna var gräddvita, men SE-TAR hade ljusblå färg på vingspetsar, registrering, huvbeslag och underdelen närmast hjulet. Den registrerades i juli 1961. Bilderna ovan ser därför ut att vara på SE-TAR. Bakom Hans vid Bergfalke står en Piper Pawnee. De första kom till Sverige i mars 1963, (SE-ECL redan i oktober 1962) enligt civilregistret, så den bilden borde vara tagen tidigast sommaren 1963.

Moth_drar_falk

Moth bogserar Bergfalke.
Foto: Hans Broberg.

Moth_och_K8_SE-SWP_pa_Gustavsvik

En K8-pilot väntar på linan.
Foto: Hans Broberg.

SE-SYH_i_taket

Ka 6 Cr på gratis hangarplats.
Foto: Hans Broberg.

Tre_segelplan_framfor_fiket

Ka 6, K8 och falk framför fiket
som ligger t.v. utanför bilden.
Foto: Hans Broberg.

Ka6_SE-SWM_i_Orebro

Ka 6 Cr SE-SWM.
Foto: Arboga tidning(?)
via Hans Broberg.

Rolf Broberg: I bilden ovan med den röda Ka 6:an SE-SYH som hänger i hangrataket, kan man också ana den silvergrå övervingen av Tiger Mothen SE-COL som slagit runt ute på fältet och nu står i "skamvrån" medan klubben funderar på hur de ska hitta en permanent lösning på segelflygbogseringen. Bilden bör därför vara tagen 1963.
 
 

Arboga

Hans_tar_pa_fallskarm_i_Arboga

Jag sätter på skärmen noga.
Foto: Okänd via Hans Broberg.

Rester_av_SE-SWM_1

Kroppen efter Ka 6 SE-SWM.
Foto: Arboga Tidning
via Hans Broberg.

Rester_av_SE-SWM_2

Vingspets efter Ka 6 SE-SWM.
Foto: Arboga Tidning
via Hans Broberg.

Bergfalke_landar_i_Arboga

Bergfalke in för landning.
Foto: Hans Broberg.

Rolf Broberg: Hur viktigt det kan vara med en ordentligt fastspänd fallskärm och hur SE-SWM kom att förvandlas till kaffeved beskriver Hans ingående i näst sista delen av berättelsen "Mitt segelflygande".

Hovby-fältet i Lidköping

Hans_och_Carina_i_Motorfalke pa_Hovby

Jag och min släkting
Carina i Motorfalke.
Foto: Hans Broberg.

Utmärkelser och certifikat

A-diplom

A-diplom.

B-diplom

B-diplom.

C-diplom

C-diplom.

Silver-C-diplom

Silver-C.

Hans_laser_in_teorin

Jag läser in teorin.
Foto: Okänd via Hans Broberg.

Hans_segelflygcertifikat

Mitt certifikat.
Foto: Hans Broberg.

Hans_caterpillar-kort

Medlemskort i Caterpillarklubben.
Foto: Hans Broberg.

 

Dokumentets historik:
2005-01Hans gav Rolf en CD med bilder som Rolf fick publicera.
2011-01Hans gav Rolf sin flygkrönika på CD som Rolf fick publicera. Där fanns ytterligare bilder.
2011-04-12Bilderna publicerade här.
2011-04-18Kommentar av Bengt Backström vid Kranich-bilden. Korrigering: Hans, inte Bengt, står vid Weihen i Åre.
2011-07-07Uppdaterade kommentarer av Bengt Backström som kollat i sin flygdagbok.
2011-07-25Ny kommentar av Rolf B till bilden med Ka 6:an SE-SYH.
2011-07-26Bengt Backströms bestämning av 3 SG-38-bilder till Mohed infört.
2011-10-02Fyra bilder tillagda (3 Baby och 1 SG-38).