Dan Andersson köper en MFI

Dan Andersson hade under en tid på 60-talet lyckats övertala oss på MFI att göra en sjöversion av MFI-9 kallad MFI-9S. Finansieringen hade han ordnat med hjälp av ett antal tandläkare som var intresserade av sjöflyg. Efter flyg- och certifieringsprov av LFV provflygare Ulf Dahlqvist, skulle Dan leveransflyga SE-EFE i början av oktober 1964 till sin bas i Mälaren.

Björn Andreasson och jag mötte Dan vid Ringsjön där planet låg förtöjt efter provflygningarna. Han kom med sin klassiska bag packad med morakniv, falukorv och bröd som han behövde för sitt uppehälle. Men nu drog han även fram en plastkasse full med pengar. Allt var småsedlar, bara femmor och tior till ett värde av 45 000 kronor. Vi hade naturligtvis räknat med att pengarna skulle överlämnas i form av en bankcheck i stället för enligt kontant-principen. Nu fick Björn och jag sitta ute på bryggan och räkna pengar. Sedan gick vi till banken och fullbordade affären, varpå Dan kunde flyga hem sin MFI till Stockholm.

Så småningom köpte Dan ytterligare två MFI-9S. Den 16 juli 1965 levererades SE-END som ersättning för EFE, och SE-EUH levererades den 6 juni 1966.

 
Ove Dahlén i mars 2013
 

Mer om MFI-9 och om Malmö Flygindustris hela verksamhet står att läsa i Svensk Flyghistorisk Förenings bok
"MFI – Flygindustri under ett halvt sekel" från 2012. Ove Dahlén är en av bokens författare.
På sidorna 80, 81 och 85 finns bilder på de tre sjöflygplanen SE-EFE, END och EUH.

 

2013-03-10Ove Dahlén godkänner publicering.
2013-03-10Publicerad.