Avveckling av Flygvapnets segelflygverksamhet 1953Med början 1941 tillfördes Flygvapnets flottiljer byggsatser till glidflygplanet SG-38 (FV beteckning G 101). Markpersonal skulle ges möjlighet att praktiskt lära sig segelflygningens grunder genom att bygga sitt eget glidflygplan. De färdiga flygplanen användes sedan för skolning till A- och B-diplom. Från 1942 och 1943 fick varje flottilj 1-2 exemplar av segelflygplanen Grunau Baby (FV Se 102), den tvåsitsiga Kranich (FV Se 103) och den högvärdiga Weihe (FV Se 104). Verksamheten var intensiv under 1940-talet och de första svenska mästarna i segelflyg kom från Flygvapnet – 1945 Sven Alm F6, 1946 Gösta Brink F11, 1947 Per Axel Persson F5. Andra framgångsrika segelflygare fanns spridda till flera flottiljer och bidrog till att hålla intresset uppe. Från slutet av 40-talet var Flygvapnet fullt upptaget med övergången till ”reaflygplan” och intresset för segelflyg falnade. I de böcker som finns om respektive flottiljs historia är segelflygverksamheten ofta sparsamt nämnd – om alls. Det finns lysande undantag som i böckerna om F4 (1986), F5 (1986), F6 (1989), F10 (1985) och F21 (2003). Flygtidningen ”Kontakt” – salig i åminnelse – hade heltäckande artiklar om segelflygplanen Grunau Baby (nr 74), Kranich (nr 80), liksom om bogserflygplanen Sk 11 Tiger Moth (nr 84) och Sk 12 Stieglitz (nr 54). Andra pusselbitar kan hittas i monografier om flygklubbar och i artiklar i SFF:s olika publikationer, Looping, Flygrevyn, m fl. Det är ändå svårt att dokumentera exakt när respektive flottilj avslutade sin segelflygning. Kontakt nr 28 hade en sammanställning av befintliga segelflygplan inom Flygvapnet 1950 med fördelning på flottilj. Där framgår att F1 och F2 inte hade några segelflygplan kvar detta år. Alla övriga flottiljer hade 3-5 segelflygplan, utom F5 som hade 7 st. Från 1952 avvecklades segelflyget på flertalet flottiljer och den mesta flygmaterielen överlämnades till KSAK att fördelas till landets aktiva flygklubbar. Nedanstående notis kan ses som slutpunkt för segelflygningen inom Flygvapnet, även om några flottiljer höll ut några år till. Vid 1955 års SM i segelflyg deltog lag från F4, F5 och F6. Vid F4 och F6 sattes punkt 1957, medan F5 hade verksamhet ända in på 1960-talet då flygplanen överläts på Ljungbyheds Flygklubb. Vid flera flottiljer fortsatte samarbetet med lokala flygklubbar som ofta fick överta segelflygmateriel från sin ”hemflottilj”. |
||
Ur ”Looping” nr 1 / 1953
Klubbarna i Eskilstuna, Linköping, Nyköping, Östersund, Borlänge och Örebro fick var sin Weihe. De båda sistnämnda fick havererade exemplar som måste repareras innan de kan tagas i bruk. Dessutom gick en Weihe till Ålleberg. 18 tvåsitsiga Kranich tilldelades klubbarna i Visby, Gävle, Trollhättan, Jönköping, Karlskoga, Kristianstad, Lidköping, Stockholm, Uppsala, Karlstad, Västerås, Östersund, Södertälje, Skövde, och Varberg. Ållebergsskolan fick ett exemplar och två Kranich läggs i reserv. Klubbarna i Malmö, Arboga, Kallinge, Luleå, Norrköping, Sundsvall, Ludvika, Hulån, Varberg, Landskrona och Skövde samt Ållebergsskolan fick varsin Grunau Baby, medan två läggs i reserv. Bogserflygplanen gick till Göteborg, Malmö, Arboga, Kallinge, Borlänge, Visby, Gävle, Trollhättan, Jönköping, Karlskoga, Kristianstad, Norrköping, Nyköping, Stockholm, Uppsala, Västerås, Örebro, Östersund och Helsingborg samt till Ålleberg. Två kasserade flygplan läggs upp i reserv. Dessutom utdelades 25 SG-38, medan ytterligare tre exemplar läggs upp i reserv.”
Utifrån listan i ”Looping” och data från Kontakt nr 28, 54, 74, 80 och 84, följer nedan en sammanställning av de flygplan som under 1953 överlämnades till flygklubbarna. Kontakt nr 71 har en artikel om SG-38, varav framgår fördelning på flottilj och datum för godkännande, men inget om fördelning till KSAK. Då bara spridda data finns om G 101, utelämnas dessa från denna sammanställning. |
||
Fördelning av Se 104 Weihe 1953 |
FV-nr |
SE-reg |
Mottagande flygklubb |
Därefter |
||
---|---|---|---|---|---|
8309 F9 |
SNC |
Örebro |
Lidköping 1955 > USA 1963 |
||
8302 F6 |
SND |
Borlänge (Borlänge-Domnarvet) |
avreg 1964 > Ållebergs museum 1984 |
||
8312 F16 |
SNE |
Eskilstuna |
avreg 1961 > England BGA 1021 |
||
8308 F3 |
SNF |
Linköping |
avreg 1961 > Schweiz |
||
8311 F12 |
SNG |
Östersund |
avreg 1964 |
||
8314 F13 |
SNH |
Ålleberg (KSAK) |
avreg 1961 > England BGA 999 |
||
8305 F8 |
SNI |
Nyköping |
avreg 1961 > England BGA 1142 |
|
||
Fördelning av Se 103 Kranich 1953 |
FV-nr |
SE-reg |
Mottagande flygklubb |
Därefter |
||
---|---|---|---|---|---|
8208 F13 |
SPA |
Skövde |
Karlsborg 1964 > Haveri 640521 |
||
8228 F16 |
SPB |
Uppsala |
avreg 1962 > Sydafrika |
||
8206 F4 |
SPC |
Östersund |
Haveri 540815 |
||
8210 F17 |
SPE |
Kristianstad |
avreg 1964 |
||
8218 F8 |
SPF |
Stockholm |
avreg 1959 |
||
8213 F12 |
SPG |
Visby |
Göteborg 1960 > Canada 1962 |
||
8209 F9 |
SPH |
Trollhättan (Halle-Hunneberg) |
avreg 1956 > Kontaktgruppen Gbg |
||
8230 F15 |
SPI |
Gävle (Gävlebygden) |
avreg 1961 |
||
8216 F7 |
SPK |
Lidköping |
avreg 1963 > OY-KRX museum Viborg |
||
8224 F12 |
SPL |
Jönköping |
Haveri 540606 |
||
8217 F14 |
SPM |
Landskrona |
avreg 1961 |
||
8204 F10 |
SPN |
NV Skåne (Helsingborg) |
avreg 1963 > England BGA 1092 till |
||
8204 |
Tyskland, Osnabrück, Oldtimer Club |
||||
8227 F13 |
SPO |
Södertälje (Ö Sörmland) |
Haveri 540629 |
||
8207 F3 |
SPP |
Västerås |
Göteborg 1961 > USA 1961 |
||
8222 F9 |
SPR |
KSAK/KTH |
Haveri 540919 (uthyrd till Ö Sörmland) |
||
8214 F21 |
SPT |
Karlskoga |
Göteborg 1958 avreg 1960 > England BGA 907 |
||
8220 F3 |
SPU |
Örebro |
avreg 1958 > Danmark OY-BSX |
||
8215 F6 |
ej reg |
KSAK |
|||
8219 F4 |
ej reg |
KSAK |
|
||
Fördelning av Se 102 Grunau Baby 1953 |
FV-nr |
SE-reg |
Mottagande flygklubb |
Därefter |
||
---|---|---|---|---|---|
8130 F16 |
SNB |
Hulån (Västerdalarna) |
avreg 1964 |
||
8114 F21 |
(SNL) |
Luleå |
ej registrerad |
||
8123 F11 |
SNM |
Ö Sörmland |
Haveri sommar 1954 > avreg 1957 |
||
8119 F18 |
SNN |
Skövde |
avreg 1964 |
||
8125 F15 |
SNO |
Sundsvall |
Haveri 630908 |
||
8104 F8 |
SNP |
Ludvika (Västerbergslagen) |
Borås/Skövde 1962 > avreg 1964 |
||
8106 F8 |
SNR |
Malmö |
NÖ Småland 1963 > avreg 1964 |
||
8126 F12 |
SNS |
Varberg |
avreg 1961 |
||
8128 F13 |
SNT |
Norrköping |
avreg 1958 |
||
8105 F17 |
SNU |
Kallinge (Blekinge) |
Haveri 610522 |
||
8122 F9 |
SNW |
Ålleberg |
avreg 1964 |
||
8127 F17 |
SNX |
Landskrona |
avreg 1961 |
||
8118 F3 |
SNY |
Arboga |
Sandviken 1963 > avreg 1964 > Svedino |
||
8121 F6 |
ej reg |
KSAK |
såld till Norge januari 1953 > LN-GBS |
|
||
Fördelning av bogserflygplanen 1953 |
FV-nr |
SE-reg |
Mottagande flygklubb |
Därefter |
||
---|---|---|---|---|---|
Sk 11 |
|||||
553 F10-vO |
BYL |
Ålleberg |
avreg 1969 > rereg 1992 P Billing ”F5-20”; Öhrn Säter |
||
515 F21-4 |
BYM |
Stockholm |
Roslagen 1964 > avreg 1966 > FV-museum |
||
550 F18 |
ej reg |
KSAK |
reservdelar, kass FV 1951 |
||
Sk 12 |
|||||
663 F11-79 |
BWH |
Nyköping |
avreg 1958 > D-EGAM, D-ENAY Quax-Flieger |
||
5776 F15 |
BWI |
Borlänge |
Haveri 560812 |
||
614 F16 |
BWK |
Uppsala |
Haveri 540725 |
||
646 F15-9 |
BWL |
Gävle |
Haveri 630921 |
||
655 F4-23 |
BWM |
Östersund |
avreg 1964 > Tyskland, Meerbeck, Germ.Historic Flight |
||
667 F10-2 |
BWN |
Malmö |
avreg 1956 > D-ECAN, D-EDYV, Osnabrück Oldtimer Club |
||
5783 F12-91 |
BWO |
Karlskoga |
Haveri 650721 |
||
5787 F3 |
BWR |
Trollhättan |
avreg 1966 > Svedino 1973 |
||
5793 F9 |
BWT |
Göteborg |
Haveri 600727 |
||
657 (F8 ?) |
BWU |
Västerås |
avreg 1958 > D-ENYF, OY-DVW, rereg Joakim West |
||
5773 F16 |
BWX |
Jönköping |
KSAK 1958 > avreg 1965 > Arlanda museum |
||
5777 (F13 ?) |
BWY |
Norrköping |
Haveri 530730 |
||
647 F17 |
BWZ |
Kristianstad |
avreg 1968 > Svedino 1972 > Aeroseum |
||
652 F5 |
BXI |
Helsingborg |
Landskrona 1962 > avreg 1966 > byggtillst EAA 371 2011 |
||
5790 F7-5 |
BXK |
Örebro |
avreg 1957 > D-EHEG Haveri 610924 |
||
5785 F17-85 |
BXL |
Eskilstuna |
Blekinge 1957 > Haveri 640507 |
||
639 F12-92 |
BXN |
Visby |
avreg 1958 > D-ECUX > museum Schleissheim |
||
625 F21 |
BXO |
Arboga |
avreg 1956 > D-EMIG |
||
615 F6-12 |
ej reg |
KSAK |
reservdelar > kass FV 1953 |
||
5774 F18 |
ej reg |
KSAK |
reservdelar > kass FV 1952 |
|
||
SammanfattningFrån flottiljerna till KSAK överfördes följande flygplan 1952-53: |
Flottilj |
Se 102 |
Se 103 |
Se 104 |
Bogserflygplan |
||
---|---|---|---|---|---|---|
F3 |
SNY |
SPP, SPU |
SNF |
BWR |
||
F4 |
- |
SPC, (8219) |
- |
BWM |
||
F5 |
- |
- |
- |
BXI |
||
F6 |
LN-GBS |
(8215) |
SND |
(615) |
||
F7 |
- |
SPK |
- |
BXK |
||
F8 |
SNP, SNR |
SPF |
SNI |
(BWU?) |
||
F9 |
SNW |
SPH, SPR |
SNC |
BWT |
||
F10 |
- |
SPN |
- |
BWN, BYL |
||
F11 |
SNM |
- |
- |
BWH |
||
F12 |
SNS |
SPG, SPL |
SNG |
BWO, BXN |
||
F13 |
SNT |
SPA, SPO |
SNH |
(BWY?) |
||
F14 |
- |
SPM |
- |
- |
||
F15 |
SNO |
SPI |
- |
BWI, BWL |
||
F16 |
SNB |
SPB |
SNE |
BWK, BWX |
||
F17 |
SNU, SNX |
SPE |
- |
BWZ, BXL |
||
F18 |
SNN |
- |
- |
(550, 5774) |
||
F21 |
(SNL) |
SPT |
- |
BXO, BYM |
F18, vars bogserflygplan (Sk 11 nr 550 och Sk 12 nr 5774) kasserats av FV 1951 och 1952 och vars återstående segelflygplan fördelades till flygklubbar under 1954. Enstaka flygplan kan ha varit kvar på flottiljerna efter 1953, men troligen har de överförts till KSAK för att något eller några år senare registreras på en flygklubb. Lars-Erik Ingerlo 2020-07-15, med enstaka tillägg och korr 2021-02-21 |
||||||||
I ett följande avsnitt sker en genomgång av det som återstod av Flygvapnets segelflygmateriel efter den stora fördelningen 1952/53. |
||||||||
|