Här är Lars-Erik Ingerlos beskrivning och efterlysning om mer information rörande ett par historiska flygplansskidor. Den är ett artikelförslag till Svensk Flyghistorisk Tidskrift men har även skickats för publicering här. Den som kan tillföra något korn får gärna meddela Gustavsvikssidorna så vidarebefordrar jag det till Lars-Erik. Med er tillåtelse kan jag också lägga in era upplysningar som kommentarer till denna artikel. /Rolf Broberg för Gustavsvikssidorna Figge Bergmans flygplanskidor i Örebro |
|||
Under 1960-talet var jag en flitig besökare vid Gustavsviks flygfält i Örebro. Jag tog en väldig massa kort där under årens lopp. Nästan hundra av mina färgdiapositiv finns inskannade och tillgängliga på webbsidan ”Gustavsviks flygfält”, för den som är intresserad av 60-talets klubb- och privatflyg. Under 1965 och 1966 fanns ett par flygplanskidor uppställda mot en mindre byggnad (flygfältets första, från 1938), vari diverse flygmateriel förvarades. Skidorna var av den typ man ser på bilder av B 4, B 5, J 8, Sk 14 och Tp 78 (även på civila Norseman). Min bild av skidorna är tagen i juni 1966, men jag såg dem även året innan. Jag fick veta att skidorna tillhörde Figge Bergman, en välkänd flygplanhandlare från Göteborg. Jag skrev till honom och frågade om han kunde tänka sig att skänka skidorna till något flygmuseum. Figge svarade att han tyvärr inte kunde ge bort skidorna. För sin affärsverksamhets skull måste han sälja dem, eftersom fästena var dyrbara. Jag berättade om skidorna och Figges svar för mina dåvarande kontakter inom SFF, Bo Widfeldt och Lars Lundin. Jag hörde aldrig vad som hände med skidorna och jag minns inte när de försvann från Gustavsvik. Många år senare fick jag kontakt med Rolf Broberg, en av skaparna av webbsidan ”Gustavsviks flygfält”. Han nästan bodde på flygfältet under ungdomsåren och var god vän med silverflygaren Arne Tengler som rundflög där med sin Stinson SE-BCK. Rolf hade också lagt märke till skidorna, men vet inte heller när de försvann. Han har i SFT nr 2-2005 skrivit en artikel om bolaget Aero-Frabh, som bedrev skol- och rundflyg i Örebro åren närmast efter kriget. I artikeln berättas mer om Figge Bergman, som var en av grundarna av bolaget. Jag hoppas att någon av SFT:s läsare vet vad som hände med Figges flygplanskidor! I så fall, skriv några rader till vår redaktör!
Uppsala 2021-08-10 |
|