Smålandsflyg |
||||||||
Artikel i Nordiska Flygtidningen 1946 nr 7 (oktobernumret) sid 15 och 19. Artikeln återberättas här i korthet. |
||||||||
Thorsten Gustafsson är Smålandsflygs chef. Under 1930-talet var han känd som "Smålandsblixten". Då var han tävlingsförare på motorcykel och körde en Huskvarna-mc. Kamrer Eskil Lönnäs är bolagets allt i allo. Trafikflygare i Smålandsflyg är Sven Morell och Sigvard Svanbeck. Silvervingar.se: Sven Morell gick reservflygskola II 1940. Han avled 1947. Sigvard Svanbeck, född 1922, gick flygreservskola 1943, var flyglärare på flygreservskola 1945 och gick 1946 till Smålandsflyg. Flygplansparken utgörs redan nu, bara några månader efter starten, av en Auster, en KZ III, två Cubar och det senaste tillskottet, en lyxig Fairchild. För närvarande bedriver man skol- och rundflygningar, en och annan längre affärsresa och så reportageflygningar för olika smålandstidningar. Men verksamheten kommer att utökas, berättar Thorsten Gustafsson. Kapten Wage från Göteborg tillträder som flygchef första oktober. Han var tidigare trafikledare och trafikflygare i ABA och har då flugit på bl.a. Moskva och London. Han har också varit flyglärare vid flera av landets klubbar. Smålandsflyg väntar på att Seabeen ska introduceras i Sverige och hoppas få ett av de första exemplaren. Jönköpings läge mitt emellan landets tre största städer bör göra det till en naturlig knutpunkt för flyget. En utbyggnad av flygplatsen med betongbana och utökning av ABA:s flyglinjer står för dörren. Då hoppas Smålandsflyg kunna komplettera med ett lokalt flygnät. Med Seabee blir Smålands alla sjöar möjliga landningsplatser. Ke signerade originalartikeln. |
||||||||
|