Tysk flygakrobat gör Örebrobesök

Artikel i Örebro Dagblad tisdag 16 augusti 1938 sid 1 och 6 återberättas här:

Eliasson och Achgelis vid Bücker Jungmann

Dir. Eliasson och konstflygare Achgelis fotograferade strax före avfärden från Örebro.

 

Demonstration och luftcirkus med lättviktsmaskin

Igår demonstrerade den tyske konstflygaren Gerd Achgelis Bückers sportflygplan ”Student” vid stadens flygfält. Det blev en hisnande uppvisning för de flygintresserade, och den samlade expertisen från Örebro Flygklubb var full av beundran.

Det viktiga för flygklubben var att få stifta bekantskap med den smäckra och välbyggda flygplanstypen. Tor Eliasson, direktör för Svensk Flygtjänst hade ganska lätt att övertyga delegationen från flygklubben om planets kapacitet.

Bücker har tidigare byggt biplan, men ”Student” är ett lågvingat monoplan utan stöttor, likt en Klemm. Tysken kunde göra flera loopingar i rad utan gaspådrag och de fribärande vingarna motstod påfrestningen vid upptagningarna. Planet väger 300 kg, har en 60 hästkrafters motor och en marschfart på 150 km/tim. Det drar 7 liter bensin och en liter olja per 100 km. Det är utrustat för segelflygbogsering och kostar runt 18.000 kr.

Dir. Eliasson förklarade att planet är utmärkt för nybörjare. Det behåller sin stabilitet vid överstegring, och tvingar man in planet i spin räcker det med att släppa spakarna för att det ska övergå i normal glidflykt igen.

Gerd Achgelis själv var tystlåten, bredaxlad och väldigt erfaren. Han är 35 år men har ändå flugit i 15 år. Hans favorituppdrag var konstflygning för filmbolagen i Hollywood där han fick flyga under broar och även genomföra nästan äkta störtningar. Han blev världsmästare i konstflygning i Zürich 1932, amerikansk mästare 1934, 1935 och 1936 och tysk mästare 1931 och 1933.

Dir. Eliasson berömde örebroarnas nya, fina och centralt belägna flygfält. Han hoppades på att det skulle anordnas en flygdag framöver, där Gerd Achgelis fick visa mer av sina färdigheter. Det skulle säkert bli succé. Gerd Achgelis hade redan startat och tog nu farväl av Örebro med några fenomenala krumbukter medan Tor Eliasson kröp upp i sin maskin för att göra honom sällskap hem.

Örebro Flygklubb vill säkert köpa sig en ”Student”. Den skulle fylla ett efterlängtat behov. Men det fattas pengar …

Kis signerade originalartikeln

 

Dokumentets historik:
1938-08-16Publicerad i Örebro Dagblad.
2020-02-25Återberättad av Rolf Broberg, publicerad här.