Örebro-maskin störtade i Gryt, två svårt skadade

Artikel i Örebro Dagblad tisdag 27 maj 1947 sid 1, 12 återberättas här:

SE-ASY störtad

Helikoptern svävar över slottet.

På pingstafton störtade A.-B. Aero Frabhs Piper Cub och totalförstördes på gården Häggen i Gryt, Gällersta. Det hände under en nödlandningsövning, och både den 24-årige flygläraren Gunnar Laurell och hans 23-årige elev Olle Andersson förlorade medvetandet och skadades svårt. Haverikommissioinen var på plats dagen efter och är just nu inne på att kraschen orsakades av ett nedsvep på låg höjd.

Planet var fulltankat när det lämnade Örebro. Kl 12:15 gick man ner på låg höjd vid lantbrukare Knut Johanssons gård. Han rusade ut på gårdsplanen när han såg planet som kretsade ett och ett halvt varv runt gården med frånslagen motor. Plötsligt satte föraren full fart och planet störtade till marken från ca 30 m höjd.

Han rusade fram för att hjälpa flygarna ur vraket. Andersson hade slungats ut ur kabinen men benen var fastklämda. Laurell låg till synes livlös i det söndertrasade planet med benen tvärs igenom kabingolvet. Han behövde bändas loss. Det var bråttom, för marken dränktes av utströmmande bensin och alldeles intill fanns en halmstack.

Doktor Johan Pontén från Fellingsbro stannade på landsvägen intill och gav de skadade första hjälpen. Sedan togs de med ambulans till lasarettet. Laurell hade fått hjärnskakning och skadade ben och kom till sans först sent på pingstdagen. Andersson fick brott på ansiktsbenen och skärsår i ansiktet. Han var också svårt medtagen. De två har ännu inte kunnat höras om olyckan.

Planet värderas till 7 000 kr och var fullt försäkrat.

(Originalartikeln var osignerad)

Rolf Broberg: Olle Andersson kallades "Buss-Olle" och drev Södra Hjälmarstrandens trafik, berättade flyghistoriker Arne Svensson. Enligt en webbplats om Lännäs grundades bolaget 1922 av Olles far Henning i Hampetorp och ombildades till AB 1945. Olle avled 1969, varvid linjetrafiken övertogs av Örebro Stadstrafik.

Stig Johansson var ögonvittne till olyckan och berättar om den på Jag såg SE-ASY haverera. Där finns också länkar till karta och inzoomat satellitfoto på nedslagsplatsen.

 

Dokumentets historik:
1947-05-27Publicerad i Örebro Dagblad.
2013-05-16Återberättad av Rolf Broberg, publicerad här.