Flyggala i Arboga

Artikel i Örebro Dagblad måndag 16 jun 1947 sid 1, 12 återberättas här:

 

Hela Arboga var på benen för att se den första flygdagen i stadens historia, en uppvisning som arrangerades av Arboga flygklubb. Ute på flygfältet myllrade det av folk.

På förmiddagen flög flera privatplan över staden, och det fortsatte ända till sena eftermiddagen, förutom under själva uppvisningarna.

Flygklubbens ordförande, kommunalborgmästare Dan Ekelund inledningstalade, men blev abrupt avbruten av en grupp om fyra B 18 från F 1 i Västerås som dånade in. Gruppen gjorde ett bombanfall över fältet på exakt utsatt tid och var strax borta igen. Men de återkom och gav flera prov på perfekt formationsflygning. Ett av planen demonstrerade även flygning med bara en motor igång.

På grund av den tämligen starka molnigheten och begränsade sikten fick uppvisningen av det svenskbyggda jaktplanet J 22 strykas. Det var meningen att några plan från Svea flygflottilj skulle flyga J 22 i rote. Istället visades en provflygning med det snabba, eleganta gula planet SK 16. Det är ett nytt övergångsplan från skolplan till stridsplan som ska ersätta SK 14. Samtidigt landade en gammal pålitlig B 3 med siffran 55 på stjärten. Planet används numera för minsökning och siffran anger att det hittills har upptäckt 55 minor.

Uppsalalöjtnanten Torbergs luftcirkus med en SK 12:a blev höjdpunkten för många. Han bjöd på loopings, halvroll, hjulning, ryggflyg, topproll och slutligen spinn. En gång hängde han upponer i selarna, släppte spaken och räckte stora famnen mot den imponerade publiken. Så släpptes ett antal leksaksballonger upp som han skulle köra sönder. Några var alltför svåra att se mot den grå himlen och kom undan.

Arosflygs kraftiga, enmotoriga passagerarplan Norseman släppte ned svenska lastfallskärmar av papper. Just så hade man illegalt försett norrmännen med 44 ton materiel under kriget. Publiken fick gissa planets höjd och skriva ner sina förslag på röstningskuponger. Man gissade på allt mellan 300 och 625 meter.

De sista numren var glidflygning och en demonstration av helmetallplanet Swift. Vid bergingången på flygfältet hade man också ordnat en liten utställning av flygplansmotorer, propellrar mm.

ROB signerade originalartikeln.

 

Dokumentets historik:
1947-06-16Publicerad i Örebro Dagblad.
2016-11-28Återberättad av Rolf Broberg, publicerad här.