Bilder från AB NorrlandsflygMikael Östbergs pappa tjänstgjorde som värnpliktig mekaniker för flygambulansen vid Boden och Buddbyträsket och har efterlämnat en samling bilder därifrån. Mikael presenterar själv bilder och historik som rör ambulansplanet på sin webbplats Beechcraft 18R. Men även dåvarande AB Norrlandsflyg använde flygambulansens brygga och fältet i Boden vid underhåll, och Mikael låter oss här visa bilder ur sin pappas samling som rör Norrlandsflyg. Bildernas upphovsmän går inte att fastställa exakt, men de flesta är troligen tagna av Mikaels far eller av hans lumparkompis Uno Eng. |
|||||||||
Bodens flygfältBodens flygfält låg strax söder om samhället och hade tre kosande banor, tre hangarer i västa änden och den s.k. flygvillan där ambulansflygpersonalen hade expedition och förberedde sina utryckningar. Sedan fick man hasta iväg till sjön Buddbyträsket där mekanikerna förhoppningsvis fått ambulansplanet i sjön och varmkört det. Allan Norberg var pilot på flygambulansen under kriget och har skrivit boken "Med flygambulansen till fjälls". Ett utdrag ur boken där flygvillan nämns finns här. Fältet och byggnaderna finns kvar idag 2014 men används inte som flygfält. Av det gamla bansystemet återstår endast vissa delar. |
|||||||||
Rolf Broberg: På första bilden (M1) syns en tvåmotorig Cessna Crane (kallades även Bobcat). Det fanns bara en i Sverige, Norrlandsflygs SE-ASD. Cuben är troligen Norrlandsflygs SE-ASU, eftersom bilden förmodligen är tagen samtidigt som bild M3 nedan. Batterivagnens läge och skuggorna förefaller att vara desamma. Bakom det bortersta planet skymtar flygvillan mellan björkarna. Bilden måste vara tagen sommaren 1946 eller 1947. Andra bilden (M2) är tagen åt söder med en av Sveriges två Cessna Airmaster SE-ANO eller SE-ANP framför hangaren. Bägge dessa Cessnor tillhörde Norrlandsflyg. Den parkerade Cuben t.h. ser ut att ha en annan målning än SE-ASU i bild M3. Det kan vara G Erikssons SE-ATG. Han var anställd på Norrlandsflyg. Strimman under kabinens fönster stämmer med Arne Tenglers bild på SE-ATG som jag tror också är tagen på Bodens flygfält, se Cubar i Boden i Tenglers bildsamling. På tredje bilden (M3) ser det ut som om Cuben SE-ASU håller på att bättringsmålas. Delar av vingen verkar vara maskerade med papper, och en pappersrulle verkar stå uppställd mot fenan. Den kritvita ringen vid vingstöttan är kanske ett märke i bilden snarare än något objekt i verkligheten. |
|||||||||
Flygambulansens station vid BuddbyträsketAmbulansflyghangaren med ramp ner till ambulansbryggan låg i Buddbyträskets sydvästra ända. Mikaels webbplats Beechcraft 18R har många bilder från platsen. Arne Tengler vid Norrlandsflyg har också bilder därifrån. Hangarbyggnad, hangarplatta och ramp finns fortfarande kvar som ett slags fornminne. F.d. mekanikern vid Bodens polisflyg Per-Olov Nordlander har sett till att vi fått en fin serie flygbilder på hangarområdet anno 2012. |
|||||||||
Rolf Broberg: Jag tror att samtliga bilder i detta avsnitt (M4-M10) visar Norrlandsflygs Norseman SE-ASC. Bolaget hade även SE-ASA och SE-ASB, men de hade bägge en svart droppformad antennklump på kabintaket för pejling av NDB-fyrar. SE-ASC hade kanske också haft det från början, men planet slog runt på Bodens flygplats vid leveransflygningen och efter reparationen hade det ingen antenn. SE-ASC togs i tjänst i maj 1947 enligt Norrlandsflygs egen sammanställning, vilket skulle datera bilderna till sommaren eller hösten 1947. |
|||||||||
|