Bilder på glidflygverksamhetBilder och dokument från glidflygverksamheten inom Gotlands Flygklubbs veteransektion i Kurt Bjärestigs fotosamling. Förmodligen kommer allt material från andra hälften av 1980-talet. |
|||||||||||||||||||
Lars Gibson: Jag har identifierat alla personer på vänstra bilden och de flesta på den högra, se anteckningar på kopiorna nedan. En person kan jag inte identifiera, och några har jag satt frågetecken eller alternativa förslag på. Högra bilden liksom deltagarlistan A63ab nedan är från 1986 när veteransektionen just gjort i ordning sin gamla SG-38:a "Sorken". Vänstra bilden är mest troligt från samma tillfälle. De flesta personerna i båda bilderna återfinns i deltagarlistan. Själv var jag i Thailand 1986 och kunde därför inte närvara. Christian Thüring: Det är min pappa med de mörka glasögonen mitt i den bakre raden på bild A63b, alltså Nils Thüring. Rolf Broberg: Personerna verkar ha exakt samma kläder på de två bilderna. Därför borde de vara tagna vid samma tillfälle. |
|||||||||||||||||||
Lars Gibson: Det kan mycket väl vara Kurt Bjärestig i SG-38:an på bild A02. Flygplanets attityd samt linan i nosen tyder på att han gör ett s.k. hopp. Fotot är i så fall taget från dragbilen strax före urkoppling. Därefter får man 35 sekunders(!) friflygning. Situationen liknar slutprov för A-diplom på 1940-talet, men tornet i bakgrunden är nya flygledartornet på Visby flygplats. På 1940-talet låg tornet istället bakom ryggen på fotografen. På bild A80 är det Kurt Bjärestig man ser t.h. med ljust skägg. Obs att han dricker lättöl – han var nämligen nykterist. När vi i besättningen på något Transairplan nått vår destination, hyrde vi ibland en bil för att komma ut lite. När han var med blev det förstås alltid han som fick köra. En gång på Las Palmas körde vi i mörker och vägen slutade plötsligt vid ett stup. Hade någon annan än Kurt varit förare hade vi nog farit rätt ut över kanten. Jag har för mig att Kurt Bjärestig hette Karlsson från början, och att han i unga år jobbade för en smed i Visby som hette Hesselgren. |
|||||||||||||||||||
Dokument |
|||||||||||||||||||
Lars Gibson: Tidningssidan ovan till höger är inte från Gotlands flygklubbs tidning. Troligen är den ur tidningen Segelflygsport. Teckningen nere t.h. under rubriken "Sorken som storken" är säkert gjord av Wolfgang Fridén som var verksam i klubben då, men som nu är död. Rolf Broberg: Tack vare Lars tips och därefter hjälp från Svenska Segelflygförbundet är tidningsklippet nu identifierat. Tack båda! |
|||||||||||||||||||
Lars Gibson: På årsmötesprogrammet står det "lördagen den 19 augusti", men årtal anges inte. Däremot står det att man kan prova motorseglare. Den fanns inte före 1986. Om den 19 augusti inte är en lördag under hela 1980-talet utom år 1989, bör årsmötet vara då. Det är rimligt. |
|||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
|