Personer på GustavsvikKort presentation av några personer som verkat på Gustavsvik, med länkar till vårt samlade material. Efter varje persons namn finns en tidsskala 4 • 5 • 6 • 7 • 8 som ska föreställa årsspannet 1940...1980. Där försöker vi sätta ett X för de år där personen omnämns med relation till Gustavsvik i vårt material. Det kan så småningom ge en bild av när personen var verksam. Ett år med en punkt anger medlemskap i ÖBFK utan något annat omnämnande, men observera att vi hittills bara har matriklar för åren 47-49, 51, 53-57, 60-61. Om vi känner dödsår och det ligger inom skalan, anges det med ett †. Vi försöker också samla länkar till ställen i vårt material där personen nämns, och till externt material som böcker, tidningar m.m. Alla tips och bidrag mottages varmt! |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ahrel, Allan |
xx.xxxxx.... .. 4 ' 5 ' 6 ' 7 ' 8 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Allan Carl Ahrel, 1908-1994, var direktör på Rockhammars bruk till 1956. Både han och hans yngre bror Ingemar tog flygcertifikat 1946 vid Aero-Frabh med Henric Månsson som lärare. Allan gick Rolf von Bahrs autogiroskola i Örebro 1949 och flög sedan en del autogiro. Han var medlem i ÖBFK motorflygsektion.
Han nämns i: Om våra fäder Allan och Ingemar Ahrel • Journalerna 1947 om Örebro i övrigt • När jag var mek-praktikant på Gustavsvik |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ahrel, Ingemar |
xx.xxx ..... .. 4 ' 5 ' 6 ' 7 ' 8 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ingemar Ahrel, 1916-2002, var yngre bror till Allan Ahrel och chefsingenjör på Rockhammars bruk. De tog bägge flygcertifikat 1946 vid Aero-Frabh med Henric Månsson som lärare. Ingemar tog någon autogirolektion av Rolf von Bahr i Örebro 1949 men fullföljde det inte. Han var medlem i ÖBFK motorflygsektion, men hans flygande kom i skuggan av företag och familj. De ägde några plan, se Allan Ahrel ovan. Han nämns i: Om våra fäder Allan och Ingemar Ahrel • Journalerna 1947 om Örebro i övrigt |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bergman, Figge |
xxxx . x † 4 ' 5 ' 6 ' 7 ' 8 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Figge Bergman, 1915-76, var mekaniker och chef för verkstaden på Ålleberg innan han var med att starta AB Aero-Frabh 1946. Bokstaven F i Frabh stod för Figge. Han var medlem i ÖBFK motorflygsektion 1947-48 i Aero-Frabhs namn, och 1949-51 som privatperson med adress i Göteborg. Under många år handlade han med begagnade flygplan och flygplansdelar med verksamhet på Torslanda och var också flygmekaniker i Varberg. "Figges verkstad" i Varberg är det garage som ligger i ändan av västra hangarlängan där den möter gamla hangaren. Mer ... Han nämns i: NA: Aero-Frabh etableras i Örebro • ÖD: Aero-Frabh kikhosteflyger • Motorflyg på Gustavsvik under 50-talet • Journalerna 1947 om Aero-Frabh • Journalerna 1947 om Örebro i övrigt • NA: Aero-Frabh planerar flygtaxi • NA: Kollision i luften • ÖD: Kollision i luften • NK: Kollision i luften • NK om kollision i luften • ÖK: Flygkrocken rekonstrueras • ÖD: Om kollisionen i luften • ÖD: Mer om kollisionen i luften • ÖD: Ännu mer om kollisionen i luften • När jag var mek-praktikant på Gustavsvik • Intervju med en 82-årig Sam Bertilsson • Peter Kempe om Figge Bergman Externt material: bok "Med flyget i blodet" av Kurt Klausson 2005, kap 78-79 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bertilsson, Sam |
xx. xx...xx x. xxxx x x 4 ' 5 ' 6 ' 7 ' 8 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aarre Samuel "Sam" Bertilsson, 1924-2011, föddes i Helsingfors men växte upp i Åbo. Han kom till Örebro under kriget och började genast glidflyga på Gustavsvik. Motorcert tog han 1948, men flygjournalerna anger att han flög ett par privata turer med Aero-Frabhs Klemm SE-BHE redan i oktober 1947. Han var medlem i ÖBFK motorflygsektion från 1948. År 1954 bytte han till segelflygsektionen och då under förnamnet Sam som ändå alla använde. Under 1950-talet tävlade han i segelflyg, men blev sedan mest känd som garvad bogserförare och motorflygare. Som bil- och lastbilsmekaniker drog han sig inte för att gräva i flygmotorer när så behövdes. Han nämns i: Intervju med en 82-årig Sam Bertilsson • NA: Sam kraschar Olympian • Att åka Pontiac cabriolet, 1938 års modell • NA: Klemm totalhavererar efter bogsering • Segelflyg, bogsering och autogiror • Motorflyg på Gustavsvik under 50-talet • NA: Brandbevakning från torn och flygplan • NA: Irve Silesmo ligger 2:a i segelflygs-SM • NA: Moth-Johansson till rekordhöjd • Historien om Terriern • En hårresande flygbogsering • Örebro segelflygklubbs utveckling |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bjärestig, Kurt |
xx 4 ' 5 ' 6 ' 7 ' 8 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurt Bjärestig kom förmodligen från Fröseke intill Orrefors glasbruk. Han var stamanställd mekaniker på F11 Nyköping/Skavsta under kriget. År 1946 fick han och mekanikerkollegan Sten "Pohlis" Pohlstrand Cuben SE-AWD av Albin Ahrenberg som lön för att de arbetat åt honom. De bodde då i Stockholm, men flyttade till Örebro och skolflög på Aero-Frabh 13/9 – 22/10 med Henric Månsson som lärare. Sommaren 1947 arbetade de i Nordmaling där Nordmalings flygklubb hade flygskola, med de kom sedan tillbaka till Örebro. De gjorde misstaget att låna ut Cuben "till en ung örebropojk med få flygtimmar" som totalhavererade den 31 augusti 1947 vid Aspa bruk. Det ligger vid Vätterns strand mellan Askersund och Karlsborg. Därefter flyttade de troligen tillbaks till Stockholm. Kurt blev senare färdmekaniker i Transair och flög för dem i 24 år. Han nämns i: Bilder från Gustavsvik • Journalerna 1947 om Örebro i övrigt • Tidningen Flyg: Flygskola i Nordmaling 1947 • Bilder från Transair • Bilder på glidflygverksamhet Externt material: web Transairs officiella webbplats |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Blomé, Nils Bertil |
..x. x.. 4 ' 5 ' 6 ' 7 ' 8 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nils Bertil Blomé, 1932-1976, kallades "Blomman" och var medlem i ÖBFK:s segelflygsektion mellan 1948 och 1955. Han hade 400 timmar på Cub redan innan han började i Flygvapnet 1952. Där flög han Vampire och Tunnan. Han nämns i: Segelflyg, bogsering och autogiror • Inflygning på Piper Cub J-3C Externt material: web "Min tid på F10" av Ulf Sultan |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Brödkalle – se Carlsson, Karl-Gunnar |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Carlsson, Karl-Gunnar |
xxx xx..... .xx x 4 ' 5 ' 6 ' 7 ' 8 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karl-Gunnar kallades Kalle, Brödkalle eller Kalle bröd. Smeknamnet kom sig av att han ett tag körde ut bröd från APK-bageriet. Efternamnet har stavats både med K och C, men C blev vanligare med tiden. Kalle var medlem i ÖBFK:s motorflygsektion, var segelflygsinstruktör och byggledare när klubben byggde glidflygplan, allt detta redan 1947, kanske ännu tidigare. Han var en flitig segelflyglärare under hela 1950-talet och senare motorflygchef med stor förkärlek för Cessna. Han lämnade oss 2006. Han nämns i: Vad flygtrafikjournalerna 1947 berättar • Segelflyg, bogsering och autogiror • Molnflygning med Grunau Baby IIb • Att åka Pontiac cabriolet, 1938 års modell • NA: Synnöve och Dag Beskow lär sig segelflyga, sid 1 | sid 10 övre | sid 10 nedre • NA: Cessnan SE-EAC levereras • När Mothen SE-COL blev vrak i Örebro, del 2 • Minnesord efter Karl Gunnar Carlsson |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Danielsson, Max |
x xxxxxxxxxx 4 ' 5 ' 6 ' 7 ' 8 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Max skolade för A-cert 1960-61 på Gustavsvik. Det var i AB Stockholms Aeros regi med Haldo Nilsson som flyglärare. Under resten av 1960-talet flög han klubbens flygplan och andra som gick att hyra då – Cessna152, 172, 182, 210 och Beech 23 Musketeer. Några somrar bogserade han också segelflyg med MFI-9 SE-ENG. Han loggade totalt 1558 landningar på Gustavsvik, varav 781 med MFI-9 efter utförd bogsering av segelflygplan. Under 1960-talets senare hälft följde utbildning på Artilleriflygskolan och därefter trafikflygutbildning och flyginstruktörsutbildning. Under 1970-, 80- och 90-talet gjorde han flygtjänst på Sterling Airways, AB Bofors, Swedair och Malmö Aviation. Bilden här bredvid är från ca 1974 i en Boeing 727-200 på väg till Sri Lanka. Mer ... Han nämns i: Flygdagen på Gustavsvik 13 maj 1956 • Jan-Peter Möllerbergs bilder |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Edström, Gunnar |
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 4 ' 5 ' 6 ' 7 ' 8 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gunnar Edström började arbeta på Gustavsvik 1942, då med utbyggnadsarbeten på fältet. Han var sedan tillsyningsman i flera årtionden och skötte tankning, journalföring, gräsklippning, snöröjning m.m. Oftast hade han den långe och tystlåtne Sven Andersson vid sin sida. Även Inge Eriksson vikarierade några gånger under 1950-talet. Under tidningsflygets dagar fanns en trafikledare som övertog vissa av uppgifterna. Edström och Andersson bodde i var sin lägenhet i det gulrappade tjänstebostadshuset Stenkullen strax väster om hangaren. Någon gång i början på 1970-talet övertog Arne Tengler både arbetsuppgiften och den större lägenheten i tjänstebostadshuset. Gunnar Edström flyttade då som pensionär in i den mindre lägenheten. Han nämns i: 30 år på fältet • ÖK: Livlig etertrafik på Örebro flygplats, sid 1 | sid 4 • Artiklar i Vindstruten • Mitt jobb på ASA-flyg • NA: Röksvamp som växt sig stor • Jan-Peter Möllerbergs bilder • Hans Spritts Gustavsviksbilder • Arne Tenglers diabilder |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gullberg, Arvid |
x xxx x xxxxxx x† 4 ' 5 ' 6 ' 7 ' 8 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Arvid Gustav Gullberg, 1888-1961, var född i Mariestad, men etablerade firma Arvid Gullbergs Livsmedel i Örebro 1914 med charkuterifabrik i stadens centrum och 5 butiker i närområdet. Fabrikör Gullberg ingick i ÖBFK styrelse alla år vi har protokoll från, fram till sin död. Vårt äldsta protokoll är f.n. från 1936. Flygtrafikjournalerna för 1947 visar att han flög en del Cub och att han också flög in sig på Aero-Frabhs Hornet Moth SE-AGE. Han gick Rolf von Barhs autogiroskola 1949 och flög sedan autogiro ända till 1960, då hans och Sveriges sista Cierva, SE-AZB, såldes tillbaka till Rolf von Bahr. Mer ... Han nämns i: Vad flygtrafikjournalerna 1947 berättar • När jag var mek-praktikant på Gustavsvik • Segelflyg, bogsering och autogiror • Intervju med en 82-årig Sam Bertilsson • NA: Klubben får en Stinson SE-BYI och ett segelplan • ÖK: Flygklubbens årsmöte • ÖK: 20-årig Örebro-autogiro • NA: Annons för flygskola • NA: Gullbergs autogiro på flygdagen 31 augusti • NA: 15 000 såg flygdagen, sid 10 • Arne Tenglers diabilder • NA: Arvid Gullberg är landets äldste aktive flygare • NA: Gullberg säljer sin autogiro, sid 1 | sid 7 • von Bahrs minnesord efter Arvid Gullberg Externt material: bok "Vem är vem inom handel och industri?", 1944-45 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hedlund, Annie |
x . . . 4 ' 5 ' 6 ' 7 ' 8 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Annie var delägare i AB Aero-Frabh och gift med Rune Hedlund. Bokstaven A i Frabh stod för Annie. Hon bodde i Örebro, arbetade som damfrisörska, motorflygskolade för Henric Månsson i Aero-Frabh 1946 och var medlem i ÖBFK motorflygsektion. Annie har också omnämnts som Annis, vilket kan ha varit hennes smeknamn. Externt material: tidn Svensk Flyghistorisk tidskrift 2/05 sid 18-19. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hedlund, Rune |
xxxx 4 ' 5 ' 6 ' 7 ' 8 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rune var flygmekaniker från Ållebergs segelflygskola. Han köpte en Hornet Moth SE-AGE i april 1946 och var med om att starta AB Aero-Frabh samma år. Bokstaven R i Frabh stod för Rune. Då överförde han också sin Moth till bolaget. Aero-Frabh baserades i Örebro och Rune blev mekaniker både för bolaget, ÖBFK och för Ahrels privata Cub SE-AUK. Han var dock aldrig medlem i ÖBFK (åtminstone inte under de år som vi har matrikel för). Rune kallades för "Knarpus". Han nämns i: NA: Aero-Frabh etableras i Örebro • Kurt Bjärestigs bilder från Gustavsvik • Motorflyg på Gustavsvik under 50-talet • NA: Aero-Frabh planerar flygtaxi • Journalerna 1947 om Örebro i övrigt • När jag var mek-praktikant på Gustavsvik |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jönsson, Erling |
xx 4 ' 5 ' 6 ' 7 ' 8 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bror Erling Jönsson, 1923-199x, tog silvervinge på flygreservskola 1945. Han var flyglärare i AB Aero-Frabh från mitten av september 1947 och medlem i ÖBFK:s motorflygsektion 1947-48. Från Aero-Frabh gick han till Duells, och sedan till SAS där han så småningom flög Jumbojet. Mer ... Han nämns i: Journalerna 1947 om Aero-Frabh • Journalerna 1947 om Örebro i övrigt Externt material: bok "Med flyget i blodet" av Kurt Klausson 2005 • web Silvervingar - märkesinnehavare |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karlsson, Karl-Gunnar – se Carlsson, Karl-Gunnar |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Laurell, Gunnar |
x 4 ' 5 ' 6 ' 7 ' 8 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gunnar Laurell, 1923-1988, tog silvervinge på flygreservskola 1944. Han arbetade som flyglärare och rundflygare i AB Aero-Frabh från början av februari till slutet av juni 1947. Därefter tog han några fler flyglärarjobb i Sverige innan han emigrerade till Kanada 1951. Där flög han över bush och tundra i många år. Favorituppdragen var vattenbombningar mot skogsbränder med Catalina. Mer ... Han nämns i: Journalerna 1947 om Aero-Frabh • NA: Aero-Frabh planerar flygtaxi • Jag såg SE-ASY haverera • NA: Cuben SE-ASY havererar • ÖD: Cuben SE-ASY havererar • ÖK: Cuben SE-ASY havererar Externt material: web Silvervingar - märkesinnehavare • tidn Svensk Flyghistorisk tidskrift 2/05 sid 18-19. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ligner, Yngve |
x x xxxx x xxxxx xx x 4 ' 5 ' 6 ' 7 ' 8 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yngve Ligner tog flygcertifikat eller diplom vid Thulins flygskola i Ljungbyhed 1916. Han tjänstgjorde som förare i Bodens skyddstruppsavdelning 1917 och var därefter placerad på Malmslätt och flög bl.a. Albatros. Han var med i styrelsen när AB Motorkompaniet i Örebro startades 1918 och han införskaffade bolagets första flygplan året därpå. Ligner ingick i ÖBFK styrelse alla år vi har protokoll från. Vårt äldsta protokoll är f.n. från 1936. Han flög hem ÖBFK:s nyinköpta Cub SE-ATE från Bulltofta 1946. När klubben köpte autogiror 1949 var han en av de få som lärde sig flyga dem. Han ingick långt senare i den flygfältsutredning som tillsattes 1964 för att föreslå vad som skulle hända med Gustavsviksfältet i och med att det börjat planeras ett nytt fält i Täby. Mer ... Han nämns i: Flyget i Örebro – från ballong till Ballod, SFT 4/97 sid 18 | 19 | 21 | 5/97 sid 23 • Arne Svenssons bilder • NA: Klubben får sin första Cub SE-ATE • NA: Aero-Frabh etableras i Örebro • Vad flygtrafikjournalerna 1947 berättar • Om våra fäder Allan och Ingemar Ahrel • När jag var mek-praktikant på Gustavsvik • Intervju med en 82-årig Sam Bertilsson • ÖK: Flygklubbens årsmöte • ÖK: 20-årig Örebro-autogiro • NA: Förslag på modernisering av Gustvsviks flygfält |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nilsson, Börje |
x 4 ' 5 ' 6 ' 7 ' 8 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Börje Nilsson, 1926-?, tog silvervinge på flygreservskola 1945. Han var flyglärare och rundflygare i AB Aero-Frabh från början av juni 1947 till slutet av november enligt flygtrafikjournalerna, men var inte medlem i ÖBFK. Senare flög han för Jordbruksflyg. Han bytte efternamn till Greese någon gång efter sin tid i Aero-Frabh. Han nämns i: Journalerna 1947 om Aero-Frabh Externt material: web Silvervingar - märkesinnehavare |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nilsson, Gunnar |
† 4 ' 5 ' 6 ' 7 ' 8 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gunnar Helmer Nilsson, 1923-1947, tog silvervinge på flygreservskola 1945. Han började som flyglärare och rundflygare i AB Aero-Frabh i början av juni 1947 men var inte medlem i ÖBFK. Gunnar omkom tillsammans med sin elev under skolflygning den 28 juli 1947 i Cuben SE-ATN då de blev påkörda i luften av Aero-Frabhs Auster SE-ARE strax utanför Gustavsviks flygfält. Mer ... Han nämns i: Journalerna 1947 om Aero-Frabh • NA: Aero-Frabh planerar flygtaxi • NA: Kollision i luften Externt material: web Silvervingar - märkesinnehavare |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nordin, Lennart |
xxx x xxxx 4 ' 5 ' 6 ' 7 ' 8 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lennart Tage Nordin var segelflyginstruktör i klubben åtminstone från 1947 och fram tills skolverksamheten övergick helt till dubbelkommando. Lennart deltog i segelflygs-SM 1947 i Örebro där han flög Olympia och slutade på plats 14, vilket var bäst av de fyra civila deltagarna. Han tävlade också i SM 1949. Troligen var klubbens kassör Erik Tage Nordin hans far. Han nämns i: ÖD: Segelflygs-SM • ÖK: Segelflygs-SM • Specialfoto om år 1947 Externt material: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Silesmo, Irve |
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 4 ' 5 ' 6 ' 7 ' 8 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Irve Silesmo, född 1931, började skola för A-diplom i en SG 38 år 1948 och har därefter segelflugit på Gustavsvik varje säsong under fältets livstid. Tänker han besegra Täbyfältet på samma sätt? Irve har varit segelflyglärare och framför allt byggledare med ett fantastiskt handlag för både trä- och plastarbeten. Mest känd är han dock som tävlingsflygare med fem SM-titlar mellan 1955 och 1981 och som svensk representant i ett antal VM-tävlingar.
Han nämns i: Molnflygning med Grunau Baby IIb • Segelflyg, bogsering och autogiror • NA: Med segelflyg över Örebro sid 1 | 4 • ÖK: Flygklubbens årsmöte • NA: Irve Silesmo satsar på VM • ÖK: Irve Silesmo blev svensk mästare i segelflyg • NA: Irve Silesmo har segerchans i segelflygs-SM • NA: P A Persson går om Silesmo i SM • Örebro segelflygklubbs utveckling • NA: Irve Silesmo till segelflygs-VM i Köln • NA: Silesmo flög fort på VM i Köln • NA: Irve Silesmo ligger 2:a i segelflygs-SM • NA: Örebros segelflygare tillhör landets bästa Externt material: web Årsberättelse för Mellersta Regionen i Segelflyg 2005 (se pristagarlistan!) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stornfelt, Stig |
xxxxx 4 ' 5 ' 6 ' 7 ' 8 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stig Edward "Storken" Stornfelt, 1912-1984, var föreståndare och chef för Gustavsviksfältet och dess flygledning 1953-1957. Han hade flygförarutbildning och under sin tid i Örebro var han medlem i klubbens motorflygsektion.
Han nämns i: Radio, fyr och pejl på Gustavsvik • Bakgrundsdokument till dito • ÖK: Pejl och radiofyr till flygplatsen • ÖK: 20-årig Örebro-autogiro • ÖK: Örebro flygskola startar • ÖK: Flygskolan i Örebro fick fem elever • ÖK: Flygbjässe landar i Örebro • NA: Ska Gustavsvik nedklassas? • Artikel i Vindstruten 1961 nr 9-10 Externt material: bok "I position - 75 år med svensk flygtrafiktjänst" av LFV 2010, främst sid 28. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Strindberg, Johan Tore |
x 4 ' 5 ' 6 ' 7 ' 8 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tore Strindberg, 1915-1963, var sergeant och flygstyrman som anställdes vid Nordisk Aerotjänst i Norrköping 1946. Han var utlånad till AB Aero-Frabh i Örebro som flyglärare och rundflygare i tre kortare perioder mellan mitten av februari och slutet av september 1947. Det året var han också medlem i ÖBFK:s motorflygsektion. Senare blev han specialist på malmletning från flygplan. Mer ... Han nämns i: Journalerna 1947 om Aero-Frabh • ÖK: Malmletningsflyg (i Örebro?) • ÖK: Malmletningsflygarna är i livet |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståhlenberg, Tage |
x† 4 ' 5 ' 6 ' 7 ' 8 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tage Valdemar Ståhlenberg, 1920-1948, föddes i Ljungaverk mellan Ånge och Sundsvall. Efter några år som buss- och spårvagnskonduktör och som värnpliktig mekaniker på F1 i Västerås, ville han delta i kriget. Han tog sig då till Amerika genom att jobba på en lastbåt, tog värvning på de allierades sida och utbildades till jaktpilot 1942-43 i RAF:s norska flygkår i Kanda och USA. Därefter blev han instruktör vid en flygstridsskola i Skottland. I januari 1945 blev han stridspilot och flög Spitfire under 127 stridsuppdrag, ofta långt inne över Tyskland. Två gånger blev han nedskjuten, men räddade sig med fallskärm.
Han nämns i: Journalerna 1947 om Örebro i övrigt • Om våra fäder Allan och Ingemar Ahrel • NA: Bergslagens Flygs Safir har störtat • ÖK: Bergslagens Flygs Safir har störtat Externt material: Häfte med samlad information om Tage Ståhlenberg, sammanställt av Hans S Eriksson i Vedevåg 2005 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sundberg, Bertil |
x. . x.x 4 ' 5 ' 6 ' 7 ' 8 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Erik Bertil Sundberg, född den 14/3 1923, var trafikledare i Örebro på 1950-talet och medlem i flygklubbens motorflygsektion 1949-1954. Han anställdes som trafikledare den 1 juli 1948. Flygklubbens matrikel anger hemadress i Örebro fram tills hans sista medlemsår 1954, då den ändras till Bromma flygplats. Men 1955 finns ändå en anekdot som berättar om honom som trafikledare på Gustavsvik. Enligt vissa omdömen var Sundberg mycket nitisk, snar att kontrollera och rapportera. Han nämns i: Radio, fyr och pejl på Gustavsvik • Busflygning – Anmälan från trafikledare Sundberg • Motorflyg på Gustavsvik under 50-talet • Polisen förhör flygplatspersonalen • Artikel i Vindstruten 1955 nr 4-5 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|