Om Figge Bergman |
||||||||
År 2004 försökte Rolf Broberg få lite klarhet i vad AB Aero-Frabh var för ett bolag. Figge Bergman verkade ha varit en nyckelperson, men vem var det? Rolf frågade Peter Kempe. Han gav då följande svar som vi nu nästan 10 år senare vill publicera. |
||||||||
Jag lärde känna Figge Bergman runt 1969/70 och uppfattade honom som en smart affärsman i flyg- och flygmateriel-branchen. Första gången Figge dyker upp i officiella registersammanhang är som delägare i Taylor Cuben SE-AEP strax efter krigsslutet. Därefter kommer ett dussintal flygplan att passera genom Figges ägarskap fram till det sista, en Ercoupé SE-BNF, som utgick ur registret under 1968. Figge handlade alltså med flygplan och framförallt flygmateriel (delar, motorer etc). Köpte och sålde mycket, ofta på Norge, Tyskland och även Island. Han bodde hela sitt liv i Göteborg och sommarvillan i Stråvalla i norra Halland. Han hade sin affärsverksamhet med tillhörande materiellager på Torslanda (vingförrådet i salig åminnelse) och en gård intill Stråvalla kyrka, som jag besökte ett antal gånger. Där fanns bl.a. en amerika-registrerad Stinson Reliant, en isländsk DH82C Moth, en GV-38 och massor av andra flygplansdelar. I källaren i sin sommarvilla hade han den största samling flygplansmotorer jag någonsin sett. Då jag besökte detta stället och änkan 1976? fanns där säkert 15-20 motorer i olika skick. Alla gamla klassiker; Gipsy, Hirth, Cirrus, Pobjoy, Le Blond, Lycoming, Continental, Wright, etc.etc. Alltså hela registret, en fröjd för en flygintresserad! |
||||||||
|