I Norrbottens-Kuriren 1947
Jag har gått igenom Norrbottens-Kuriren årgång 1947 för att få en uppfattning om flyget i Norrbotten detta optimistiska år för svenskt flyg. Då flög Arne Tengler för AB Norrlandsflyg i Luleå. De ca 120 artiklarna och annonserna som jag hittat, har jag med tidningens medgivande lagt upp på vår webbplats, se
|
||||||||||
I följande avsnitt försöker jag sammanfatta lite av vad skörden innehåller. Så här fördelar sig antalet artiklar och annonser på olika kategorier: |
||||||||||
Norrlandsflyg dominerar. Därefter kommer det nya tekniska undret helikoptern som Luleåborna fick möjlighet att stifta närmare bekantskap med. Den militära verksamheten på F 21 Kallax hade betydelse även för det allmänna flygintresset och för all civil flygverksamhet i området. ABA:s flyglinje till Luleå gjorde också tydligt avtryck i tidningen. I kategorin "Övrigt" finns en rad ytterligare ämnen, varav jag ska lyfta fram några. I det följande refererar jag till enskilda artiklar i tidningen på enklaste sätt med datum utan årtal. Året är då förstås alltid 1947 och källan Norrbottens-Kuriren. Sådana datum är i allmänhet länk till den artikel som refereras. Innehåll:
• Norrlandsflyg |
||||||||||
Flygkollisionen över ÖrebroDen ödesdigra kollisionen mellan Aero-Frabhs Auster SE-ARE och flygklubbens Cub SE-ATN strax utanför Gustavsviks flygfält den 28 juli gav eko även i Norrbottens-Kuriren. Själva olyckan beskrevs i en artikel. Austerpiloten Figge Bergman berättade i en annan bl.a. att passageraren i Austern blev vild vid krocken så att Figge var tvungen att freda sig med ena armen och sköta nödlandningen med den andra (29/7). Men den uppgiften dementerade sedan passageraren, eller ansåg den åtminstone vara starkt överdriven (31/7). I Örebro Dagblad (ÖD 1/8) skulle snart även Figge Bergman dementera detta och säga att uppgiften är fullständigt gripen ur luften. |
||||||||||
|