Flygfisk i Norrbottens-Kuriren 1947

Detta är en del av min sammanfattning av vad Norrbottens-Kuriren förtäljer om flyget i Norrbotten 1947. Övriga delar nås från denna artikels huvudsida.

Detta år började Firma Fisk-Flyg Liljedahl & Lindberg i Gällivare/Malmberget att transportera fisk från fjällen med en gammal Hawker Osprey SE-AYR. Pilot var först Erland "Flygarnisse" Nilsson och sedan Gösta Wickenberg. Året därpå skulle Arne Tengler komma att bli deras pilot. Då hade Wickenberg eget flygfiskbolag i Kiruna. Det var samer som skötte själva fisket. Ibland flögs de ut till avlägsna sjöar för att fiska. Sedan hämtade planen fångsten och sålde den i hemtrakterna eller sände den vidare med tåg ända till Stockholms lyxrestauranger.

Fiskflygs Osprey i fjällen

Firma Fisk-Flygs Osprey SE-AYR hämtar fisk i fjällen. Foto: Arne Tengler 1948.

K P Frisk i Gällivare flög också fisk sommaren 1947. Han skaffade en Seabee i april för detta ändamål. I början av oktober blåste den runt på Vastenjaure i Padjelanta och sjönk. Det kan ha funnits fler aktörer. Jag har hört att även Norrlandsflyg anlitades för vissa fiskleveranser.

Tidningen nämner inte Fisk-Flyg eller K P Frisk, utan berättar bara om Wickenbergs planerade verksamhet i Kiruna. Den 28 april beslutar Kiruna kommun att ge Gösta Wickenberg ett lån för köp av flygplan som ska transportera färsk lofotenfisk till Kiruna (29/4). Några dagar senare berättas dock att tanken är att hämta laxöring, röding och abborre från traktens fjällsjöar. Wickenberg, S Djärv, Å Westling och E Klint säger att de har skaffat en Fairchild och räknar nu med att flyga hem den första laddningen fisk efter midsommar. De vill sedan göra dagliga turer hela året. (3/5).

I civilregistret finns ingen Fairchild eller annat plan som har ägts av Wickenberg eller någon i Kiruna 1947. Det närmaste jag kommer är en Klemm 35 SE-BHP som ägdes av B Lundström i Nattavaara 13 mil söder om Kiruna och som Wickenberg sedan kommer att köpa i slutet av 1948. Möjligen kan han ha hyrt Norrlandsflygs Fairchild SE-AIR. Jag tror att det inte blev något flygplansköp denna gång. Det måste nämligen vara nu som Wickenberg började flyga för Fisk-Flyg i Gällivare istället, i väntan på att de egna planerna skulle bli verklighet (se Erik Åsells Minnen från Fisk-Flyg 1947).

I september drar Stockholms-Tidningen igång en debatt om rovfiske i lapplandsvattnen. Enligt Norrbottens-Kuriren skriver de bland annat (12/9):

"Ett par norrländska fiskgrossister [har] satt igång med en exploatering av fisket i de avlägsna sjöarna mellan Sulitelma och Stora Lulevatten […] Det är tydligen fråga om ett industrialiserat massfiske som bedrivs med nät i stor skala varefter fångsterna med flygmaskin fraktas ner till Gällivare och andra större norrlandssamhällen, delvis för vidare befordran söderut. […] På mycket kort tid blir en sjö på detta sätt totalt utfiskad, men då behöver man ju endast flytta till andra vattenområden. […] det är tydligt att något med det snaraste måste göras för att hejda detta rovfiske."

Att Gällivare nämns men inte Kiruna antyder att Fisk-Flyg och kanske K P Frisk är mest aktiva nu.

Fiskerikonsult Erik Mattsson i Luleå kritiserar i en stor artikel påståendena om rovfiske. Två privata fiskhandlarebolag har visserligen skaffat flygplan för att transportera fisk från fjällen, men det fiske som bedrivs är inte skadligt utan enbart önskvärt. Norrbotten behöver utnyttja sina naturtillgångar precis som man gör i södra Sverige, men här saknas vägar. I våra stora fjällsjöar finns ett överskott av fisk som därför ofta blir liten och mager. En decimering av beståndet skulle behövas för att minska den inbördes konkurrensen om föda. Då kan fisken växa snabbare och få bättre kvalitet. Det finns ingen annan fiskart häruppe som riskerar att ta överhand istället (25/9).

 

Dokumentets historik:
2012-08-15Publicerad.