Artiklar i Norrbottens-Kuriren från 1947 som rör flyg. |
|||||||||||||||
År 1947 |
|||||||||||||||
--- Tidningsdag --- |
--- Innehåll --- |
||||||||||||||
lör 4 jan 1947 |
A, B och C-diplom gratis för glid- eller segelflygare   [ sid 3, 5 ]Luleå Flygklubb påbörjar sin byggverksamet i ny fin lokal. |
||||||||||||||
lör 4 jan 1947 |
Hertsön och Björsbyn nya namn för civilflygfältet   [ sid 3 ]LFS undersöker var ett blivande civilflygfält bör förläggas. Flygvapnet är tveksam till att tillåta civilt flyg på Kallax, eftersom både civilt och militärt flyg väntas öka mycket. |
||||||||||||||
fre 24 jan 1947 |
Annons: Taxiflyg med Norrlandsflyg till Kiruna   [ sid 1 ]Det finns några platser på en tur Luleå-Kiruna på lördag. |
||||||||||||||
mån 27 jan 1947 |
Norrlandsflyg i Kiruna   [ sid 5 ]Norrlandsflygs vackert rödlackerade Norseman flögs till Kiruna i lördags för att göra passageraruppstigningar under DM-dagarna med Tore Jonsing vid spakarna och Lars-Inge Engström som mek. I framtiden kanske det kan bli regelbundna turer Luleå-Jokkmokk-Gällivare-Kiruna-Narvik. |
||||||||||||||
tor 30 jan 1947 |
Malmletning från helikopter   [ sid 10 ]Svensken Hans T Lundberg har i USA startat ett företag för malmletning med flyg, här Bell 47. |
||||||||||||||
lör 1 feb 1947 |
LFS aviserar besök i Luleå och Boden   [ sid 3 ]LFS ska diskutera med lokala myndigheter om förläggning av ett nytt civilt flygfält. |
||||||||||||||
lör 1 feb 1947 |
Annons: Rundflyg med Norrlandsflyg   [ sid 8 ]Gällivare ambulansbrygga 4-5 feb. |
||||||||||||||
mån 3 feb 1947 |
Mycket militärflyg till Norrbotten, och om civilflygfält   [ sid 4 ]Stora förband förläggs till Norrbotten några månader, bl a reaktionsflyg. Snart kan civilflyg inte beredas plats på Kallax. Det borde byggas ett civilfält vid älven mellan Luleå och Boden. Förutom ABA kan vi förvänta lokala flyglinjer och ett växande sportflyg. |
||||||||||||||
tis 4 feb 1947 |
Militär snöröjning ett föredöme för civilflyg   [ sid 3, 5 ]Snöröjningstjänsten vid F 21 demonstrerades. Det är en förutsättning för vinterflygning i Norr. Civilflyget behöver eget fält. Förutom ABA kan vi nog räkna med ett tiotal smålinjer framöver. |
||||||||||||||
lör 8 feb 1947 |
Annons: Flygmekanisk kurs anordnas   [ sid 1 ]F 21 anordnar en kurs i Luleå för undomar i åldern 16-20 år. |
||||||||||||||
mån 10 feb 1947 |
Annons: Taxiflyg med Norrlandsflyg!   [ sid 1 ]
Exempel: Luleå-Sundsvall 65 kr/pers. Även godstransporter av alla slag. |
... | |||||||||||||
ons 12 feb 1947 |
Flyg med ABA till Luleå förbereds   [ sid 4 ]
ABA förbereder ett återupptagande av flyglinjen på Luleå den 1 april. |
||||||||||||||
fre 21 feb 1947 |
Vampyr på Kallax   [ sid 3 ]Det första Vampire-planet landade på Kallax i torsdags. Pilot var major Hedberg från Brålanda. |
||||||||||||||
mån 24 feb 1947 |
Annons: FFV lärlingsskola   [ sid 1 ]FFV tar in 15-16-åringar i Västerås som utbildas till flygplansmontörer, flygmotormontörer och instrumentmakare under 4 år. |
||||||||||||||
lör 1 mar 1947 |
Annons: Rundflyg med Norrlandsflyg   [ sid 2 ]Luleå norra hamnen 2 mar. |
||||||||||||||
tis 4 mar 1947 |
Norrlandsflyg tar gods till vintersportorterna   [ sid 3 ]Norrlandsflyg transporterar folk och gods under parollen "När som helst, var som helst och vad som helst". På bild syns Arne Tengler och sex flygresenärer från Malåträsk. |
||||||||||||||
fre 7 mar 1947 |
Vampyren i uppvisning   [ sid 3, 5 ]Löjtnant Snell från Bråvalla gjorde en imponerande uppvisning med sin Vampire över Kallax. En ung flygförare gjorde en berömvärd landning med ett annat plan efter att det tappat ett hjul. |
||||||||||||||
fre 7 mar 1947 |
Vinterflygningen på Luleå tryggas   [ sid 4 ]LFS anser att ABA:s linje måste ha sin slutpunkt i Luleå och tänker bygga en hangar och förbindelsebana. |
||||||||||||||
tis 11 mar 1947 |
Annons: Rundflyg med Norrlandsflyg   [ sid 1 ]Antnäs, Ersnäs, Sjulsmark 11 mar. Arnemark, Sikfors, Älvsbyn 12 mar. Bredåker, Övre Svartlå, Harads 13 mar. Siknäs, Töre, Pålänge 14 mar. |
||||||||||||||
tis 11 mar 1947 |
Rundflygningar i Norrbotten   [ sid 4 ]Norrlandsflyg anordnar nu en rundflygturné med en Cessna till ett antal mindre orter i Norrbotten. Förare är trafikflygare Tengler. En Norseman flyger turister i Ånn och en annan i Abisko. |
||||||||||||||
tor 13 mar 1947 |
Ambulansflyget har gett norrbottningarna flygsinne   [ sid 3, 5 ]Norrlandsflygs nye flygchef Knut Gunnerfeldt berättar. Bolaget har 9 plan: 3 8-sitsiga [Norseman], 4 4-sitsiga [2 Cessna Airmaster, 1 Forwarder, 1 Cessna Crane] och 2 2-sitsiga [Arado]. Stationsort är Boden, men dit kommer de bara vid översyn. |
||||||||||||||
tor 13 mar 1947 |
Flygtrafik på Luleå 20 april   [ sid 4 ]ABA börjar säsongens flygtrafik på Luleå 20 april och sätter in moderna och komfortabla DC-3. |
||||||||||||||
fre 14 mar 1947 |
Annons: Rundflyg med Norrlandsflyg   [ sid 1 ]Sören, Östanfjärden, Nyborg 15 mar. Näsbyn, Bredviken, Karlsborg 16 mar. Börjelsbyn, Rian, Gammelgården 17 mar. Månsbyn, Stråkanäs, Rolfs 18 mar. Vallen, Vånafjärden, Båtskärsnäs 19 mar. |
||||||||||||||
tis 18 mar 1947 |
Häradsrätten kom flygande till Överkalix   [ sid 4 ]Häradsrätten tog Norrlandsflygs taxiplan till Överkalix. Sådant kan bli vanligt framöver. |
||||||||||||||
ons 19 mar 1947 |
Annonser: Rundflyg med Norrlandsflyg   [ sid 1 ]
Annons 1: Rundflygning Storön, Risön, Sangis 20 mar. Säivis, Nikkala 21 mar. Vuono, Seskarö 22 mar. Mattila, Haparanda 23 mar. Bäverbäck, Nedre Vojakkala, Rånön, Hindersön 24 mar. |
||||||||||||||
ons 19 mar 1947 |
Flygande rättsväsen   [ sid 3 ]Bild på de tre häradsrättsmedlemmarna vid Norrlandsflygs Cessna som tog dem till Överkalix. Förare var flygchefen Knut Gunnerfeldt. |
||||||||||||||
tor 20 mar 1947 |
Annons: Rundflyg med Norrlandsflyg   [ sid 1 ]Lauker, Arvidsjaur 22 mar. Laisvall, Sorsele 23 mar. |
||||||||||||||
lör 22 mar 1947 |
Turistföreningen tar flyget till hjälp   [ sid 9 ]Sydsvenska journalister och turistmän om intryck från resa genom Norrbotten. Mot slutet berättar STF att de från 1946 börjat anlita flyg för transporter. Nu finns det billigt taxiflyg i Porjus [läs Norrlandsflyg]. |
||||||||||||||
mån 24 mar 1947 |
Annons: Rundflyg med Norrlandsflyg   [ sid 2 ]Porjus, Gällivare 25 mar. Vuollerim, Holmträsk, Kåbdalis 26 mar. Bredsel, Vistträsk, Korsträsk 27 mar. Södra Harads, Sandträsk, Bredåker 28 mar. |
||||||||||||||
mån 24 mar 1947 |
Annons: Flyg till Stockholm med ABA   [ sid 1 ]ABA-flyg återupptar flyget till Stockholm den 20 april. |
||||||||||||||
tor 27 mar 1947 |
Norrbottningar får flygsinne   [ sid 3 | sid 5 ]Anders Lundquist på rundflygturné med Norrlandsflygs Cessna. Bolaget rundflyger inte bara i tätorterna utan även på de mest obetydliga platser. Rundflygintresset är stort - hela byn är på benen när planet kommer. |
||||||||||||||
fre 28 mar 1947 |
Annons: Rundflyg med Norrlandsflyg   [ sid 1 ]Ytterbyn, Karlsborg, Båtskärsnäs 29 mar. Haparanda, Seskarö 30 mar. Nedre Vojakkala, Mattila, Vuono 31 mar. Nikkala, Säivis, Holmträsk (Bjumisträsket) 1 apr. Sangis, Börjelsbyn, Gammelgården 2 apr. Brändön, Bensbyn, Måttsund 3 apr. |
||||||||||||||
lör 29 mar 1947 |
Annons: Rundflyg med Norrlandsflyg   [ sid 2 ]Sandträsk 31 mar. |
||||||||||||||
lör 29 mar 1947 |
Annons: Rundflyg med Norrlandsflyg   [ sid 18 ]Boden 31 mar. Start vid Rasmyran [drygt en mil utanför stan]. Vuxna 15:-, barn 7:50 inkl buss från centrum. |
||||||||||||||
ons 2 apr 1947 |
Annons: Några platser på tur Kiruna-Luleå-Kiruna   [ sid 1 ]Ett mindre antal passagerar kan beredas plats. Mellanlandning i Gällivare. |
||||||||||||||
ons 2 apr 1947 |
Vampyrerna lämnar Luleå   [ sid 4 ]Snart försvinner Vampyrerna från Luleås horisont. De har klarat den kalla Norrbottenvintern bra. |
||||||||||||||
tor 3 apr 1947 |
Ungdomen far från Rånön   [ sid 5 ]NK:s medarbetare följde med Norrlandsflyg till Rånön och ställde några frågor till öns näst äldste. Det moderna flygplanet stod i bjärt kontrast till öns i övrigt dåliga kommunikationer. |
||||||||||||||
tor 10 apr 1947 |
Kikhosteflygning i Luleå   [ sid 4 ]Norrlandsflygs Cessna gjorde en timslång tur med en mamma och hennes två små barn. |
||||||||||||||
fre 11 apr 1947 |
Med Amor vid spakarna   [ sid 5 ]Brudparet tog Norrlandsflygs blomsterprydda Norseman till Jukkasjärvi för att vigas. Både Knut Gunnerfeldt och Tore Jonsing var med som piloter. |
||||||||||||||
tor 17 apr 1947 |
Norrlandsflygs Norseman gick ner genom isen   [ sid 5 ]Norrlandsflygs flygchef Knut Gunnerfeldt och hans mekaniker var i planet när isen brast och planet blev hängande på vingarna. |
||||||||||||||
lör 19 apr 1947 |
Annons: ABA tidtabell   [ sid 5 ]Stor annons med bild på DC-3 och Stadshuset. |
||||||||||||||
ons 23 apr 1947 |
Annons: Flyg till fjälls med Norrlandsflyg   [ sid 1 ]Start från Kiruna. Anmälan hos trafikflygare Jonsing på Abisko Turiststation. |
||||||||||||||
lör 26 apr 1947 |
Annons: Rederi Svea 75 år   [ sid 10 ]
Bolagets historik och båtar i trafik. |
||||||||||||||
tis 29 apr 1947 |
Flygsinne i Kiruna   [ sid 3 ]Gösta Wickenberg får kommunalt lån för köp av flygplan som ska transportera Lofotenfisk till Kiruna. |
||||||||||||||
ons 30 apr 1947 |
Lapparna tar flyget till fjälls   [ sid 3 ]Andreas Labba tjänade säkert fem dar på att ta flyget från Killingi till Tjuonajokk med sina 500-600 kg förnödenheter. |
||||||||||||||
fre 2 maj 1947 |
Kallax bör bli ABA:s slutstation   [ sid 3 ]LFS föredrar Kallax framför Bodens flygfält. |
||||||||||||||
lör 3 maj 1947 |
Flygfisk till frukost   [ sid 3 ]Färsk "flygfisk" på frukostbordet blir vardagsmat för kirunaborna om Wickenbergs m.fl. planer går i lås. |
||||||||||||||
lör 10 maj 1947 |
F 21 ordnar Flygets dag den 8 juni   [ sid 4 ]För första gången i F 21:s historia kan allmänheten se sig omkring ordentligt på flygbaskåren. |
||||||||||||||
lör 10 maj 1947 |
Sjö- eller landflyg i framtiden?   [ sid 3 | sid 5 | sid 9 ]Albin Ahrenberg tror mest på sjö för sport- och privatflyget. Vi har ju 90 000 sjöar i landet. |
||||||||||||||
mån 12 maj 1947 |
Flygande ren   [ sid 3 ]Pelle är troligen den enda ren i världen som gjort en tripp med flygmaskin. Resan gjordes med ett av AB Norrlandsflygs Norsemanplan, fört av trafikflygare Jonsing. |
||||||||||||||
lör 24 maj 1947 |
Flyguppvisning och folkfest på F 21 den 8 juni   [ sid 3, 5 ]Dagen kommer att erbjuda Mustanger, Vampire och J 21 i full aktion - avancerad flygning och seglflyg, demonstration av ekoradiostation, musikkår, tivolinöjen och dans m.m. |
||||||||||||||
lör 31 maj 1947 |
Annons: Flygets dag   [ sid 1 ]Reaktionsflyg, avancerad flygning, utställning m.m. |
||||||||||||||
tor 5 jun 1947 |
Publikinvasion väntas till F 21 på flygdagen   [ sid 3, 5 ]Programmet är nu definitivt bestämt. Biltrafik inskränks för att förhindra stockning. |
||||||||||||||
fre 6 jun 1947 |
Annons: Flygets dag på F 21   [ sid 1 ]Mustang, Vampire, J 21, B 18, segelflygplan m.m. i uppvisning. Modern dans till F 21:s orkester. |
||||||||||||||
fre 6 jun 1947 |
Annons: Rundflyg med Norrlandsflyg på flygets dag   [ sid 1 ]Norrlandsflyg rundflyger både från Kallax och från Norra hamnen i Luleå. |
||||||||||||||
lör 7 jun 1947 |
Annons: Rundflyg med Norrlandsflyg på flygets dag   [ sid 1 ]Samma annons som igår. |
||||||||||||||
lör 7 jun 1947 |
Link trainerprov och rundflygning på flygets dag   [ sid 5 ]Morgondagens flygdag på Kallax blir den största flygpropaganda som hittills presenterats i övre Norrland. |
||||||||||||||
mån 9 jun 1947 |
5000 åskådare på flygets dag   [ sid 3, 5, 10 ]Nöjda trots regn och blåst. Molnbas på 75 meter hindrade först flygandet, men gav sig på sena eftermiddagen. Weihen och en akrobatisk Klemm blev publikfavoriter. |
||||||||||||||
fre 20 jun 1947 |
Annons: Flygutbildning   [ sid 2 ]Luleå flygklubb annonserar utbildning i glid- och segelflyg. |
||||||||||||||
fre 20 jun 1947 |
Segelflyget på Kallax   [ sid 3, 5 ]När F 21:s ordinarie tjänst är slut för dagen bedriver Luleå flygklubb segelflygverksamhet. Glidflygplan dras med bil, men Kranichen bogseras av flygbaskårens Moth. |
||||||||||||||
mån 30 jun 1947 |
ABA:s Luleåflyg tar paus   [ sid 10 ]Tyvärr kommer nog flygtrafiken på Norrland att få ställas in även denna vinter. |
||||||||||||||
fre 4 jul 1947 |
Greve Folke flyger till Boden   [ sid 8 ]Folke Bernadotte kommer att ta Norrlandsflygs taxiplan till Boden och riksskyttetävlingarna där. |
||||||||||||||
mån 7 jul 1947 |
Civilflyg i Boden?   [ sid 4 ]LFS tvekar att ge Norrlandsflyg tillstånd för passagerarflygningar från Bodens flygfält. Det blir svårt att hemlighålla de militära anläggningarna där. |
||||||||||||||
mån 7 jul 1947 |
Greve Folke flög till Boden   [ sid 3 ]Folke Bernadotte tog Norrlandsflygs tvåmotoriga Cessna Crane, förd av Tore Jonsing. |
||||||||||||||
mån 7 jul 1947 |
Annons: Segelflygutbildning   [ sid 1 ]Anmälan till instruktör G Brenkner, Norrbottens flygbaskår, Luleå. |
||||||||||||||
ons 9 jul 1947 |
Segelflyg i Luleå har luft under vingarna   [ sid 3, 5 ]Luleå flygklubb har segelflygkurser på Kallax vardagkvällar och helger hela sommaren igenom. |
||||||||||||||
lör 12 jul 1947 |
T-flyg nekas flyga passagerare från Vasa   [ sid 2 ]Den allmänna mörkläggningen av Finland drabbade denna gång T-flygs Norseman. Ryssland ligger bakom beslutet. |
||||||||||||||
tis 15 jul 1947 |
Helikopter landar på godsvagn   [ sid 9 ]Helikopter landade på helt öppen godsvagn i Malmö för att fraktas till Örebro C där den ska flyga vidare till Örebro-utställningen. Genom att inte flyga hela vägen sparar man flygtimmar och därmed kostnad för översyn. |
||||||||||||||
tor 17 jul 1947 |
Flygande jättespindeln introduseras i Norrbotten   [ sid 3 ]Norrbottens-Kuriren och Luleå Sportklubb ordnar helikopteruppvisning. Den är något fullständigt nytt och revolutionerande inom flygtekniken. |
||||||||||||||
fre 18 jul 1947 |
Helikoptern skapar stor familjefest   [ sid 3 ]Helikoptern ska visas på Luleå Sportklubbs och Norrbottens-Kurirens stora folkfest. |
||||||||||||||
fre 18 jul 1947 |
Annons: Uppvisning av helikopter   [ sid 1 ]Den ena av Europas två helikoptrar ska visas på Luleå Sportklubbs och Norrbottens-Kurirens stora folkfest fredag 25 juli. |
||||||||||||||
mån 21 jul 1947 |
Helikoptern är något nytt   [ sid 3, 5 ]Den ska inte förväxlas med den bekanta autogiron. Den mest avancerade helikoptertypen - Bell - finns för närvarande bara i Amerika och i två exemplar även i Sverige. |
||||||||||||||
tis 22 jul 1947 |
Helikoptern lockar flygbitna luleåbor   [ sid 5 ]Folk köpte inträdesbiljetter redan på morgonen första förköpsdagen. En flygtur med helikoptern kommer att kosta 30 kr. |
||||||||||||||
ons 23 jul 1947 |
Annons: Helikoptern gör sensatioell uppvisning 25 juli   [ sid 1 ]"Flygande mattan" - helikoptern gör uppvisning på Skogsvallen i Luleå. |
||||||||||||||
ons 23 jul 1947 |
Framåt, bakåt, uppåt - barnlek för helikoptern   [ sid 5 ]Helikoptern, som gör en blixtvisit i Luleå på fredag, är ett ganska vidunderligt flygetyg. Flygingenjör Olof Sefeldt tog sitt cert vid Bellfabrikerna i USA och är förare på en av Sveriges två helikoptrar. |
||||||||||||||
tor 24 jul 1947 |
Annons: Sagans flygande matta visas 25 juli   [ sid 1 ]Helikoptern visas i morgon på Skogsvallen i Luleå. På förköpsbiljetter kan man vinna en flygtur. |
||||||||||||||
tor 24 jul 1947 |
Helikoptern varnade för skogsbrand   [ sid 4 ]Helikoptern upptäckte en skogsbrand när den i morse flög upp till Kallax. |
||||||||||||||
tor 24 jul 1947 |
Koptern på väg norröver   [ sid 3 ]Den hade i tisdags en uppvisning i Skellefteå inför 4000 åskådare och är nu på väg till Luleå. |
||||||||||||||
fre 25 jul 1947 |
Annons: Helikoptern kommer   [ sid 1 ]Blir det publikrekord för Skogsvallen i kväll? |
||||||||||||||
fre 25 jul 1947 |
Helikoptern kommer till Luleå i kväll   [ sid 3 ]Vädret är idealiskt. Man vågar gissa på verklig publikinvasion. |
||||||||||||||
lör 26 jul 1947 |
Helikoptern bärgade en "nödställd"   [ sid 3, 5 ]Det var sensation vid Luleådebuten. Helikoptern kom, sågs och segrade. |
||||||||||||||
mån 28 jul 1947 |
Annons: Helikoptern uthyres   [ sid 1 ]Uthyrning under dess korta Luleåvistelse. Tala med Gille på NK. |
||||||||||||||
tis 29 jul 1947 |
Två omkomna vid flygkollision över Örebro   [ sid 3, 5, 4 ]Igår vid 20-tiden krockade en Auster med en Cub över Örebro. De två i Cuben ommkom. Figge Bergman som förde Austerplanet berättade att hans passagerare blivit vild vid krocken. Figge hade måst freda sig med ena armen och nödlanda med den andra. |
||||||||||||||
tor 31 jul 1947 |
Flygambulansen hämtade i Suorva   [ sid 3 ]Planet fördes som vanligt av fanjunkare Olof Olsson. |
||||||||||||||
tor 31 jul 1947 |
Flygpassagerare dementerade "vildheten"   [ sid 9 ]Passageraren på Aero-Frabhs Austerplan som krockade i luften över Örebro dementerar att han blev vild medan piloten Bergman landade. |
||||||||||||||
tis 5 aug 1947 |
Lätt elegant sportplan introduceras i Norrbotten   [ sid 4 ]Cub på flottörer är en nyhet för Sverige som syntes i Luleå i måndags. Det gula panet fördes av Walle Forslund, chef för ANA:s flygavdelning, som tog upp ett flertal Luleåbor på en kortare tripp. AB Luleå Bil- & Ringcentral blir lokal återförsäljare. |
||||||||||||||
fre 22 aug 1947 |
Flygambulansen livligt verksam   [ sid 3 ]Flygambulansen fördes som vanligt av fanjunkare Olof Olsson. |
||||||||||||||
mån 25 aug 1947 |
Kallax får modern belysning   [ sid 3, 10 ]I september påbörjas installation av gräns- och hindermarkeringljus, inflygningsljus på två banor samt en angörings- och en sättfyr. När det väl finns tillfredsställande belysning kan ABA börja med vinterflyg på Kallax. |
||||||||||||||
ons 10 sep 1947 |
Luleås vinterflyg dröjer av trafiktekniska orsaker   [ sid 5 ]Belysning och radiofyr är under uppförande, men LFS påpekar att det även behövs en hangar. Mekanikerna får idag slita hund för att kunna hålla planet flygklart i kanske 20-30 graders kyla. |
||||||||||||||
fre 12 sep 1947 |
Rovfiske i lapplandsvatten   [ sid 6 ]Stockholms-Tidningens anklagelse om ett par norrländska fiskgrossisters rovfiske med flygtransport från fjällsjöar återges. |
||||||||||||||
ons 17 sep 1947 |
Flygfältet i Unbyn ger bete åt 400 får   [ sid 3, 5 ]Detta flygfält anlades under kriget. Artikeln handlar i övrigt bara om fåren, inte om flyg. |
||||||||||||||
fre 19 sep 1947 |
Annons: Se Luleå från luften med Ahrenbergsflyg   [ sid 1 ]Ahrenbergsflyg har hittills rundflugit över 170 000 passagerare landet runt. På söndag kommer de till Luleå med ett sjöflygplan. |
||||||||||||||
fre 19 sep 1947 |
Annons: Amfibieplan säljes i Karlstad   [ sid 1 ][Kan det vara Seabee SE-AXC som Värmlandsflyg disponerade inofficiellt vid den tiden?] |
||||||||||||||
mån 22 sep 1947 |
Norrlandsflyg flög Torsten Porjus-Suorva   [ sid 4 ]När kommunikationsminister Torsten Nilsson inspekterade Harsprånget och Suorva, tog han Norrlandsflygs Noseman. Under sommaren har den varit stationerad i Porjus för taxiflyningar med Tore Jonsing som pilot. Där har man flugit både människor, djur och fisk. |
||||||||||||||
tis 23 sep 1947 |
Norrlandsflyg vill flyga Umeå-Vasa   [ sid 8 ]Norrlandsflyg har denna sommar haft en god säsong med sina taxiflygningar i Norrbotten och Västerbotten. Nästa säsong vill man taxiflyga mellan Umeå och Vasa. En linje Luleå-Gällivare-Kiruna läggs på is då ABA inte flyger till Luleå nu på vintern. |
||||||||||||||
tor 25 sep 1947 |
Rovdrift i lappmarken   [ sid 8 ]Fiskerikonsult Erik Mattsson i Luleå kritiserar Stockholms-Tidningens påståenden om norrländskt rovfiske. Två privata fiskhandlarebolag har skaffat flygplan för att transportera fisk från fjällen, men det fiske som bedrivs är inte skadligt utan enbart önskvärt. |
||||||||||||||
fre 26 sep 1947 |
ABA går i ide   [ sid 3 ]Den 6 okt övergår ABA till vintertrafik. Då trafikeras varken Sundsvall eller Luleå. |
||||||||||||||
fre 26 sep 1947 |
Klemmen flögs till Luleå från Halmstad   [ sid 4 ]Luleå Flygklubbs energiske instruktör Gunnar Brenckner ville ha upp sin kärra när han märkte hur bra han trivdes i Norrbotten. Han och Bengt Larsson mellanlandade bl.a. i Örebro. [Gustavsviks flygtrafikjournaler anger att Brenkner mellanlandade i Örebro en timme den 20 sep med Klemm 25 SE-ANC från Karlsborg mot Härnösand.] |
||||||||||||||
fre 3 okt 1947 |
Vampire drog 500 elever till F 21   [ sid 3 ]På torsdagseftermiddagen kom 500 skolelever till Kallax för att se de Vampireplan som anlände från F 13 i Norrköping. Fänrik Sundberg visa de prov på avancerad flygning. |
||||||||||||||
lör 4 okt 1947 |
Annons: ABA beklagar   [ sid 2 ]ABA beklagar att de fr.o.m. 6 okt måste ställa in trafiken på Kallax [för vintersäsongen]. |
||||||||||||||
tor 9 okt 1947 |
Sarris tvillingar flögs hem från Boden   [ sid 2 ]Flygambulansen transporterade Enok Sarris tvillingar tillbaka hem till Nikkaluokta efter att de som nyfödda behövt vård på garnisonssjukhuset i Boden. |
||||||||||||||
tis 14 okt 1947 |
Bodenlottorna får ny chef   [ sid 4 ]Kajsa Bäärnhielm valdes till ny kårchef. Under det gångna året har kåren fullgjort 5 116 arbetstimmar på hemvärn, förplägnad, marketenteri, arbetsaftnar, basarer och finska barn. |
||||||||||||||
tis 14 okt 1947 |
Enlevering med Cub   [ sid 3, 5 ]Löjtnant Thorsten Akrell, iklädd vit rock, enleverade en kvinnlig patient från Beckomberga mentalsjukhus. De flydde i en Piper Cub från Bromma till Lidköpingstrakten för tankning och sedan fortsatte till Kongsberg där de greps. |
||||||||||||||
ons 15 okt 1947 |
Rymmarparet planerar atlantflygning   [ sid 3, 5 ]Norsk polis överväger att ställa löjtnant Akrell inför rätta, men släppte den enleverade fru "Lolo" Forsell. Akrell vill köpa ett större sportflygplan för att flyga över Atlanten. |
||||||||||||||
tor 16 okt 1947 |
Akrell reser hem frivilligt   [ sid 3 ]Akrell ämnar gå med på att låta sig tas omhand av svensk polis. |
||||||||||||||
lör 18 okt 1947 |
Norrlandsflyg får flyga i Boden   [ sid 4 ]Norrlandsflyg får använda Bodens flygfält för passagerarflygningar fram till 1 juli nästa år. |
||||||||||||||
mån 20 okt 1947 |
Furir tjuvlånade Sk 12 i Västerås   [ sid 3 ]Segelflygare Bernt Palmbert tog olovandes bogserplanet för en tur med artisten Rune Eriksson. Det hamnade i brant dykning varvid övervingen lossnade. Palmbert räddade sig med fallskärm men Eriksson omkom i nedslaget. |
||||||||||||||
tis 21 okt 1947 |
Akrell åter fri   [ sid 3 ]Akrell satt på fri fot, men en stämning väntar. |
||||||||||||||
lör 8 nov 1947 |
Flygtransport av gäss till Boden nådde inte fram   [ sid 5 ]Nils G Andersson fick motorstopp med sin Cub när han skulle transportera gäss från Skåne till Bodens skånegille. |
||||||||||||||
ons 12 nov 1947 |
Gotländsk Klemm störtar   [ sid 4 ]En Sk 15 tillhörande Gotlands flygklubb havererade ca 3 mil väster om Västervik. Klas Strandberg och fröken Lillebil Erlandsson från Visby skadades svårt. |
||||||||||||||
tor 13 nov 1947 |
Flygbåten Herkules går av stapeln   [ sid 7 ]Howard Hughes gigantiska flygbåt "Herkules", världens största flygplan, har äntligen gått av stapeln i Kalifornien. |
||||||||||||||
tor 13 nov 1947 |
Jaktstridsledning för flyglottor   [ sid 5 ]Nästa vecka börjar en kurs för flyglottor i Luleå. De ska kunna ta emot rapporter från bevakningsstationer och markera observerade flygplans lägen m.m. på ledningscentralens stora kartbord framför ögonen på jaktstridsledarna. |
||||||||||||||
|