Norrlandsflyg i Norrbottens-Kuriren 1947

Detta är en del av min sammanfattning av vad Norrbottens-Kuriren förtäljer om flyget i Norrbotten 1947. Övriga delar nås från denna artikels huvudsida.

Korta dagar i januari-februari

DM-nål 1947

DM-märket 1947.
Foto: Benny Modig.

Lördag 25/1 flyger Tore Jonsing med sin mek Lars-Inge Engström en vackert rödlackerad Norseman från Luleå till Kiruna. De ska göra passagerarflygningar däruppe under DM-dagarna (27/1).

DM-spelen i Kiruna 1947 var en skidlöpartävling, se märket på bilden här intill. I en annons (24/1) försöker man få med passagerare från Luleå på uppresan. Avgång kl 9:30 på isen i den centralt belägna Norra hamn, men planet kommer iväg vid 10 och landar i Kiruna runt 11:30. Då är det ungefär 3,5 timmar kvar tills solen går ner.

Jag kan tänka mig att Jonsing och Engström startade från snön på Bodens flygplats eller från Buddbyträskets is i gryningen ca 8:30 för att hämta resenärerna i Luleå. Det är ännu väldigt korta dagar, men ljuset är på väg tillbaka med raska kliv och vinterflygsäsongen har börjat.

Norrlandsflyg i Kiruna

Piloten Tore Jonsing i cockpit och mek/biljettförsäljare Lars-Inge Engström på vingstöttan.
Foto i Norrbottens-Kuriren 27 jan 1947.

Den 4-5 februari är det passagerarflygningar i Gällivare kl 9-15:30, dvs lika länge som solen är uppe, fast något förskjutet mot kvällssidan (1/2).

Rundflygsturnéer i låglandet

Under mars månad annonseras rundflygningar på en mängd orter, stora som små. Datumen i följande tabell anger annonsens införande. Flygningarna görs någon eller några dagar senare. Följande symboler används för att markera dessa orter på kartan nedan.

Luleå (1/3)

Kartsymbol

Antnäs, Ersnäs, Sjulsmark, Arnemark, Sikfors, Älvsbyn, Bredåker, Övre Svartlå, Harads, Siknäs, Töre, Pålänge (11/3)

Kartsymbol

Sören, Östanfjärden, Nyborg, Näsbyn, Bredviken, Karlsborg, Börjelsbyn, Rian, Gammelgården, Månsbyn, Stråkanäs, Rolfs, Vallen, Vånafjärden, Båtskärsnäs (14/3)

Kartsymbol

Storön, Risön, Sangis, Säivis, Nikkala, Vuono, Seskarö, Mattila, Haparanda, Bäverbäck, Nedre Vojakkala, Rånön, Hindersön (19/3)

Kartsymbol

Porjus, Gällivare, Vuollerim, Holmträsk, Kåbdalis, Bredsel, Vistträsk, Korsträsk, Södra Harads, Sandträsk, Bredåker (24/3)

Kartsymbol

Ytterbyn, Karlsborg, Båtskärsnäs, Haparanda, Seskarö, Nedre Vojakkala, Mattila, Vuono, Nikkala, Säivis, Holmträsk (Bjumisträsket), Sangis, Börjelsbyn, Gammelgården, Brändön, Bensbyn, Måttsund (28/3)

Kartsymbol

Sandträsk (29/3 sid 2), Rasmyran med buss från Boden (29/3 sid 18)

Ibland är det bara några få kilometer mellan rundflygsorterna, och annonsen anger då ett par timmars rundflygande per plats. Vissa flygningar kan sedan ha ställts in pga dåligt väder. Här är alla orterna inprickade på en karta.

Karta över flygorter

Karta över Norrlandsflygs alla rundflygsorter som anges i annonserna under mars 1947.
Den röda pilen markerar busstransporten från Boden till Rasmyran.

Trafikflygare Arne Tengler börjar sin rundflygsturné i Antnäs, halvannan mil sydväst om Luleå, med en fyrsitsig Cessna på skidor (11/3). Anders Lundquist gör en rundflygturné med Cessna i Norrbottens skärgård senare i mars (27/3). Norrlandsflyg rundflyger inte bara i tätorterna utan vill göra hela Norrbotten flygsinnat. Intresset är stort vart man än kommer. Hela byns befolkning samlas runt planet. Ibland får t.o.m. skolbarnen ledigt för att kunna komma dit.

Från Anders Lundquists rundflygturné

Från Anders Lundquists rundflygturné med Cessnan.
Foto i Norrbottens-Kuriren 27 mar 1947.

Norrlandsflygs premiärbesök på Rånön i Norrbottens skärgård under rundflygsturnén accentuerar klyftan mellan modernitet och öns ålderdomliga förhållanden. Ungdomen flyr vår ö och dess fiskarliv utan el och kommunikationer, suckar en Rånöbo (3/4).

Den 8 juni är det flygets dag på Kallax utanför Luleå. Då annonserar Norrlandsflyg rundflyg före själva flyguppvisningen med uppstigningar både på Kallaxfältet och vid Norra hamn i Luleå (6/6 och 7/6). P.g.a. militära hemligheter får de annars inte ta passagerare på Kallax, men vid detta evenemang görs uppenbarligen ett undantag. Vädret är dock uselt, så det blir förmodligen inte något rundflyg av (9/6).

En rundflygbiljett kostar 15 kr för en 15 minuters rundtur (11/3). I Boden ingick i detta pris även buss en mil till Rasmyran där den valda landningsplatsen låg (29/3). Där angavs också att barn bara betalade halva priset.

Norrlandsflyg får inte flyga passagerare från det militärt så dominerade Boden på grund av alla militära hemligheter (7/7). Men mot slutet av året ändras äntligen det beslutet (18/10). Förmodligen hinner bolaget aldrig utnyttja det innan verksamheten upphör.

Taxiflyg, godstransporter och fjällflyg

Mellan den 10 februari och 22 april har Norrlandsflyg en annonskampanj för taxi- och godstransportflygningar (10/2). För 65 kr/person kommer man exempelvis från Luleå till Sundsvall, och för 30 kr till Haparanda. Annonsen får totalt tio införanden. Där visas en Norseman på hjul, men i verkligheten har planen nästan alltid flottörer eller skidor. Det fanns knappt några flygfält, speciellt inte på småorter och i fjällen dit många turer gick.

I en artikel (4/3). skriver NK att Norrlandsflyg tar gods till vintersportorterna och väntar sig en hel del av den turistsäsong som nu börjat i fjällen. De kan glädja sig åt en ökad efterfrågan från allmänheten. Sex personer från Malåträsk taxiflög just till Luelå för ett dagsbesök, ett avstånd på drygt 16 mil. En Norseman stationeras i Ånn för turistflygningar och en annan baseras i Abisko för transport av både passagerare och gods, inte minst ved (11/3).

Norrlandsflyg tar gods till vintersportorterna

Arne Tengler och hans taxipassagerare från Malåträsk.
Foto i Norrbottens-Kuriren 4 mar 1947.

Flygchefen föreslår att sportfiskeklubbar organiserar fjällfisketurer lite smart för att få ner kostnaderna. Åk inte alla på en gång, utan dela upp er i små lag. Då kan planet flyga upp ett lag och samtidigt ta med förra laget hem på återresan (13/3).

Häradsrätten tar Norrlandsflygs taxiplan från Kalix till Överkalix. Snabba resor sparar tid och traktamenteskostnader i ett Norrland med dåliga vägförbindelser, påpekar de (18/3 och 19/3).

Svenska Turistföreningen har från 1946 börjat anlita flyg för att transportera ved, brännolja och bensin till de stora sjöarna i Lappland. De berättar också att det nu finns taxiflyg som kan ta turister från Porjus till fjällstationerna (22/3 sp 5). I en annons (23/4) erbjuder Norrlandsflyg turister att flyga från Kiruna och in i fjällvärlden. Anmäl er till trafikflygare Tore Jonsing som är baserad i Abisko och kan svara i telefon efter kl 16.

På påskafton flyger brudparet Breman och deras bröllopsvittnen i Norrlandsflygs blomsterprydda Norseman tur och retur Luleå–Jukkasjärvi där de vigs. Fjällen glittrar i solljuset och Norrlandsflyg gör ett djupt intryck på brudparet (11/4).

Samerna använder Norrlandsflyg för att kunna ta sig upp i fjällen snabbt och få med sig mycket mer förnödenheter (30/4). En gång fraktar Norrlandsflyg t.o.m. en ren till Sitasjaure nära Ritsem (12/5). Den behövdes som dragdjur för en längre fisktur däruppe.

Greve Folke Bernadotte, orförande i Skytteförbundets överstyrelse, tar Norrlandsflygs taxiplan till Boden och riksskyttetävlingarna där. Han flygs upp av Tore Jonsing i bolagets tvåmotoriga Cessna Crane (4/7 och 7/7). Kommunikationsminister Torsten Nilsson använder också Norrlandsflyg när han ska inspektera Harsprånget och Suorva (22/9).

Greve Folke flög till Boden

Folke Bernadotte anländer till Bodens flygplats i Norrlandsflygs Cessna Crane SE-ASD.
Foto i Norrbottens-Kuriren 7 jul 1947.

Kikhosteflygning

Vid den här tiden ansåg man sig kunna bota små barns kikhosta med en lång flygtur på hög höjd, se Lars Wahlströms artikel i Läkartidningen 2000 nr 45. Gösta Fraenckel tog idén till Sverige, se Vårt Göteborg. En som blev botad var Owe Fredin, vilket han berättar i tidningen Dagen.

Även Norrlandsflyg gör en del sådana flygningar, varav Norrbottens-Kuriren beskriver en (10/4).

Gunnerfeldt blir flygchef

Knut Gunnerfeldt, som före kriget var pilot på flygambulansen i Boden, blir flygchef på Norrlandslyg fr.o.m. den 1 mars (13/3). Enligt Erling Insulán hade Olof "Doggen" Olsson varit flygchef innan, men han var alltför uppbunden som chefspilot på flygambulansen. Myndigheterna ville inte ha en så frånvarande flygchef på Norrlandsflyg.

Flygambulansens aktivitet i Norrbotten har banat vägen för flyg i folks medvetande, menar Gunnerfeldt (13/3). Dessutom gynnas flyget av att landet i stor utsträckning är väglöst häruppe men att vi har många stora sjöar att landa på. Det gäller dock att få tag på plan som inte kräver hjulvänliga landningsfält.

Bolaget har 9 plan, berättar Gunnerfeldt:

• 3 st 8-sitsiga [Norseman SE-ASA, ASB, ASC]
• 4 st 4-sitsiga [2 Cessna Airmaster SE-ANO, ANP, 1 Forwarder AIR, 1 Cessna Crane ASD]
• 2 st 2-sitsiga [Arado SE-AOA, AOB] som används för målbogsering

Stationsort för alla planen är Boden, men dit kommer de bara vid översyn.

En Norseman genom isen

Den 15 april brister isen under Norrlandsflygs Norseman SE-ASB på älven utanför Umeå lasarett (17/4). Det är flygchefen Gunnerfeldt själv som sitter vid spakarna. Han kan ta sig ur planet tack vare mekanikern Lars Inge Engströms rådiga ingripande.

SE-ASB genom isen vid Umeå

Bild i Västerbottens-Kuriren som rapporterade mera utförligt om olyckan vid Umeå.
Foto i Västerbottens-Kuriren 16 jul 1947.

Bolaget ägde tre Norsemanplan, varav det första, SE-ASC, havererat redan vid leveransen och skulle bli flygbart igen i maj. Men nu havererade alltså SE-ASB, så bolaget fick nog aldrig uppleva tre operativa Norseman under sin verksamhetstid.

Framtidsplaner

Tidningen skriver om de stora avstånden och de besvärliga kommunikationerna i Nordnorrland. De hoppas att Norrlandsflyg med sina lätt manövrerade luftdroskor inom en inte alltför avlägsen framtid kan upprätta regelbunden passagerartrafik (27/1). Vad sägs t.ex. om en passagerarlinje Luleå – Jokkmokk – Gällivare – Kiruna – Narvik? I en betydligt senare artikel framgår att Norrlandsflyg själv funderar på linjetrafik i den riktningen. Där menar de dock att det för närvarande inte finns något underlag att ansluta med en linje Luleå–Gällivare–Kiruna (23/9, sista meningarna), eftersom ABA inte flyger på Luleå under de mörka vintermånaderna (10/9 och 26/9).

Norrlandsflyg har tidigare sökt men fått avslag på att upprätta en flyglinje mellan Umeå och Vasa i Finland. Nu när fredsfördraget trätt i kraft ansöker man igen och hoppas att inga hinder ska kvarstå (23/9). Linjetrafik både inom och utom landet verkar alltså vara ett uttalat mål.

 

Dokumentets historik:
2014-10-03Publicerad.
2014-10-12Benny Modigs bild på DM-märket 1947 tillagd efter hans medgivande 2014-10-08.