ABA, Nytt civilflygfält, Flygambulansen i Norrbottens-Kuriren 1947

Detta är en del av min sammanfattning av vad Norrbottens-Kuriren förtäljer om flyget i Norrbotten 1947. Övriga delar nås från denna artikels huvudsida.

ABA

ABA har en flyglinje på övre Norrland med Luleå/Kallax som slutpunkt. Där planerar LFS nu att bygga en hangar och en förbindelsebana på den civila sidan av fältet (7/3). Något slags hangar måtte ABA ha haft där redan i juni enligt (9/6). Chefen för F 21 menar att både militär och civil flygverksamhet kommer att öka i den grad att civilflyg snart inte kan beredas plats på Kallax (3/2). LFS vill dock låta ABA fortsätta att trafikera Kallax, även om övrigt civilflyg utestängs (2/5).

Avsaknad av alternativflygfält och utrustning för mörkerlandning gör att ABA inte flyger på Luleå vintertid. I år återupptas trafiken den 20 april, då man börjar flyga en daglig tur med komfortabla DC-3 (24/3) istället för de Ju-52:or som användes året innan (25/8). En flott helsidesannons införs dagen före premiären (19/4). Till sommaren påbörjas utbyggnaden av Kallax startbana till en 2 km blindlandningsbana, vilket ABA också kommer att ha glädje av (3/2).

DC-3 i ABA-annons

En DC-3:a avbildad i ABA:s flotta helsidesannons i Norrbottens-Kuriren den 19 apr 1947.

Även kommande vinter måste dock ABA:s luleåflyg ta paus på grund av att förbättringarna på Kallax inte är fullt färdiga, och eftersom det saknas en alternativflygplats inom rimligt avstånd förutom Midlanda vid Sundsvall (25/8). När Umeå får en flygplats, och när den förses med radiostation, belysning m.m, kan den bli linjens alternativfält (30/6). Belysningen på Kallax börjar installeras i september och beräknas vara klar i början på 1948 (25/8). Sista flyget detta år avgår den 5 oktober (10/9, 26/9). ABA beklagar i en annons detta vinteruppehåll (4/10).

Nytt civilflygfält

Flygvapnet förutser att både militär och civil flygverksamhet kommer att öka i den grad att civilflyg snart inte kan beredas plats på Kallax. Det gäller inte bara ABA:s flyglinje. I en nära framtid kan man räkna med kanske ett tiotal smålinjer som strålar ut över länet, och därtill kommer privatflyg, flygklubbar m.m. En sådan "myggsvärm" klarar inte Kallax. (4/1, 3/2, 4/2). Här lyser tidens flygoptimism igenom. Man var lyckligt ovetande om den djupa och långvariga nedgång i civilflyget som strax skulle slå till.

LFS gör markundersökningar i Norrbotten för att utröna var ett nytt civilflygfält kan förläggas. Man undersöker Hertsön och Björsbyn strax öster respektive norr om Luleå, samt ett område i Bodentrakten (4/1, 1/2). Överste Tornberg på F 21 menar att det vid älven mellan Luleå och Boden finns lämplig plats för ett civilt flygfält som kan ge utrymme för både land- och sjöflygplan. Ett nuvarande militärflygfält där erbjuds som ny civil flygplats. En sådan placering skulle kanske också dämpa den lokalpatriotiska dragkampen mellan de två städerna (3/2, 4/2).

LFS vill dock låta ABA fortsätta att trafikera Kallax. Övrig civil flygtrafik vill de hänvisa till andra ställen – yrkestrafik till den blivande flygplatsen i Umeå, sjöflyg till exempelvis Luleå hamn, medan landbaserat privatflyg förbises helt (2/5). Om ABA:s linje förlängs till Kiruna kan det även bli utrymme för taxiflyg där (30/6). Jag får intrycket att LFS vill gynna det huvudsakligen statliga ABA och bry sig så lite som möjligt om resten av det civila flyget.

Flygambulansen

En tvåmotorig Beech 18 på flottörer opererade vid denna tid som flygambulans i norra Norrland med Olof "Doggen" Olsson som flygförare. Det var F 4 i Östersund som ansvarade för verksamheten, men planet var stationerat vid Buddbyträskets västra strand norr om Boden, där det hade en brygga med slip upp till en stor hangar.

Ambulansbryggan

Flygambulansen vid ambulansbryggan med Degerberget i bakgrunden.
Damen är Arne Tenglers blivande fru. Foto: Arne Tengler.

Sjuka vidarebefordrades i allmänhet till garnisonssjukhuset i Boden. AB Norrlandsflyg kunde också nyttja anläggningen vid Buddbyträsket för att ta upp sina plan för översyn och underhåll.

Några notiser berättar om flygambulansens utryckningar. Den 30 juli hämtades en turist i Suorva som hade fått ischias (31/7). Den 21 augusti hämtades en sinnessjuk kvinna ovanför Vittangi och en fjälljägare med buksmärtor i Saltoluokta (22/8). Den 8 oktober skjutsades Enok Sarris nyfödda tvillingar tillbaka hem till Nikkaluokta efter att de behövt vård på garnisonssjukhuset i Boden (9/10).

De tidigare ambulansflygförarna Knut Gunnerfeldt och Allan Norberg har båda skrivit böcker där de berättar om sina öden och äventyr med ambulansflyget.

 

Dokumentets historik:
2012-08-15Publicerad.