ABA, Nytt civilflygfält, Flygambulansen i Norrbottens-Kuriren 1947Detta är en del av min sammanfattning av vad Norrbottens-Kuriren förtäljer om flyget i Norrbotten 1947. Övriga delar nås från denna artikels huvudsida. |
||||||
ABAABA har en flyglinje på övre Norrland med Luleå/Kallax som slutpunkt. Där planerar LFS nu att bygga en hangar och en förbindelsebana på den civila sidan av fältet (7/3). Något slags hangar måtte ABA ha haft där redan i juni enligt (9/6). Chefen för F 21 menar att både militär och civil flygverksamhet kommer att öka i den grad att civilflyg snart inte kan beredas plats på Kallax (3/2). LFS vill dock låta ABA fortsätta att trafikera Kallax, även om övrigt civilflyg utestängs (2/5). Avsaknad av alternativflygfält och utrustning för mörkerlandning gör att ABA inte flyger på Luleå vintertid. I år återupptas trafiken den 20 april, då man börjar flyga en daglig tur med komfortabla DC-3 (24/3) istället för de Ju-52:or som användes året innan (25/8). En flott helsidesannons införs dagen före premiären (19/4). Till sommaren påbörjas utbyggnaden av Kallax startbana till en 2 km blindlandningsbana, vilket ABA också kommer att ha glädje av (3/2). |
||||||
Även kommande vinter måste dock ABA:s luleåflyg ta paus på grund av att förbättringarna på Kallax inte är fullt färdiga, och eftersom det saknas en alternativflygplats inom rimligt avstånd förutom Midlanda vid Sundsvall (25/8). När Umeå får en flygplats, och när den förses med radiostation, belysning m.m, kan den bli linjens alternativfält (30/6). Belysningen på Kallax börjar installeras i september och beräknas vara klar i början på 1948 (25/8). Sista flyget detta år avgår den 5 oktober (10/9, 26/9). ABA beklagar i en annons detta vinteruppehåll (4/10). |
||||||
Nytt civilflygfältFlygvapnet förutser att både militär och civil flygverksamhet kommer att öka i den grad att civilflyg snart inte kan beredas plats på Kallax. Det gäller inte bara ABA:s flyglinje. I en nära framtid kan man räkna med kanske ett tiotal smålinjer som strålar ut över länet, och därtill kommer privatflyg, flygklubbar m.m. En sådan "myggsvärm" klarar inte Kallax. (4/1, 3/2, 4/2). Här lyser tidens flygoptimism igenom. Man var lyckligt ovetande om den djupa och långvariga nedgång i civilflyget som strax skulle slå till. LFS gör markundersökningar i Norrbotten för att utröna var ett nytt civilflygfält kan förläggas. Man undersöker Hertsön och Björsbyn strax öster respektive norr om Luleå, samt ett område i Bodentrakten (4/1, 1/2). Överste Tornberg på F 21 menar att det vid älven mellan Luleå och Boden finns lämplig plats för ett civilt flygfält som kan ge utrymme för både land- och sjöflygplan. Ett nuvarande militärflygfält där erbjuds som ny civil flygplats. En sådan placering skulle kanske också dämpa den lokalpatriotiska dragkampen mellan de två städerna (3/2, 4/2). LFS vill dock låta ABA fortsätta att trafikera Kallax. Övrig civil flygtrafik vill de hänvisa till andra ställen – yrkestrafik till den blivande flygplatsen i Umeå, sjöflyg till exempelvis Luleå hamn, medan landbaserat privatflyg förbises helt (2/5). Om ABA:s linje förlängs till Kiruna kan det även bli utrymme för taxiflyg där (30/6). Jag får intrycket att LFS vill gynna det huvudsakligen statliga ABA och bry sig så lite som möjligt om resten av det civila flyget. |
||||||
FlygambulansenEn tvåmotorig Beech 18 på flottörer opererade vid denna tid som flygambulans i norra Norrland med Olof "Doggen" Olsson som flygförare. Det var F 4 i Östersund som ansvarade för verksamheten, men planet var stationerat vid Buddbyträskets västra strand norr om Boden, där det hade en brygga med slip upp till en stor hangar. |
||||||
Sjuka vidarebefordrades i allmänhet till garnisonssjukhuset i Boden. AB Norrlandsflyg kunde också nyttja anläggningen vid Buddbyträsket för att ta upp sina plan för översyn och underhåll. Några notiser berättar om flygambulansens utryckningar. Den 30 juli hämtades en turist i Suorva som hade fått ischias (31/7). Den 21 augusti hämtades en sinnessjuk kvinna ovanför Vittangi och en fjälljägare med buksmärtor i Saltoluokta (22/8). Den 8 oktober skjutsades Enok Sarris nyfödda tvillingar tillbaka hem till Nikkaluokta efter att de behövt vård på garnisonssjukhuset i Boden (9/10). De tidigare ambulansflygförarna Knut Gunnerfeldt och Allan Norberg har båda skrivit böcker där de berättar om sina öden och äventyr med ambulansflyget. |
||||||
|