Kikhosteflygning med Aero-Frabh

Artikel i Örebro Dagblad lördag 3 augusti 1946 sid 1, 9 återberättas här:

 

Kikhostflygning under två timmars tid, höjd 3 000 m

Den snart femårige Thomas drabbades av kikhosta för tre veckor sedan. Klockan tre igår, fredag, klev han och hans pappa ut ur ett Auster-plan på flygfältet efter en två timmar lång flygtur på hög höjd. Thomas såg förtjust ut. Det var en s.k. kikhostflygning som blivit så modernt på sista tiden och som rekommenderas av läkare. Mamma tog hjärtligt emot sin son efter den långa väntan nere på marken. Alla hoppas nu att turen har botat kikhostan.

Kikhosteflygning

Den lille "kikhostflygaren" med sin pappa efter flygturen.
Foto i Örebro Dagblad 3 aug 1946 av Åke Ahlstrand.

Flygningen gjordes i AB Aero-Frabhs tresitsiga Auster med flyglärare Henrik Månsson vid spakarna. Man måste ligga på hög höjd, hela 3 000 meter, för att kunna få en botande effekt. Över 50 % botas med en sådan flygning, men det tar ett par dygn innan resultat kan märkas. Turen gick över Mullhyttan, Hallsberg, Kumla, Vingåker, uppåt Lindesberg m.m. Sonen var mycket intresserad av planet och frågade om varenda spak, ratt, mätare och annat som han kunde hitta. Vid ett tillfälle flög man genom snöblandat regn, vilket var en märklig upplevelse både för far och son så här mitt i sommaren.

Av de tio civila flygbolag som finns i landet idag är Aero-Frabh det yngsta. Det är grosshandlare Geron Wilhelmsson och direktör Bert Karlsson i Falköping som står bakom det. Förvaltare Figge Bergman och herr Rune Hedlund svarar för verksamheten som utgörs av motorflygskola, rundflygningar och reklamflyg. Från början var tanken att man skulle etablera sig i Göteborg, men så valde man Örebro där man nu varit igång i en månad. Bolaget har en Auster samt tre plan som används för skolflyg: två Piper Cub och en Hornet Moth. Man försöker också köpa in ett tvåmotorigt 6-sitsigt plan som ska användas för både passagerare och frakt. Dessutom söker man tillstånd för flygfotografering.

Vi har 16 elever anmälda till vår motorflygskola och dagens tur är vår sjunde kikhosflygning. En gång hade vi två barn på samma tur, en 8-åring och ett barn på bara 10 månader.

Artikelförfattaren intygade slutligen att man sitter bekvämt under en tur i Austern. Och med en så rutinerad flygare som Henrik Månsson finns det ingen anledning till oro.

Rob signerade originalartikeln.

 

Dokumentets historik:
1946-08-03Publicerad i Örebro Dagblad.
2013-01-26Återberättad av Rolf Broberg, publicerad här.