Spinnsäkert plan på Örebro-visit

Artikel i Örebro Dagblad torsdag 27 februari 1947 sid 6 återberättas här:

 

Igår demonstrerade A.-B. Aero-Frabh nyskapelsen Stinson Voyager 150 på Örebro flygfält i ett strålande väder. Planet tillhör Nordisk Aerotjänst i Norrköping. Pressen var inbjuden till en provfärd, och planets känsla av absolut trygghet gjorde uppstigningen till ett rent nöje. Aero-Frabhs Rune Hedlund provflög också planet och kunde inte hitta något att klaga på. Han ser gärna att bolaget köper en Stinson.

Planet är mycket stabilt, har enastående sikt och ljudisolerad kabin. Marschfarten är 200 km/tim med 150 hkr motor. Bensinförbrukningen är 30 liter/tim och full tank räcker i 5 timmar. Det går alltså att flyga från Örebro till Luleå utan mellanlandning. Planet är godkänt för avancerad flygning men går inte att bringa i spin. Kända svenska flygare som exempelvis kapten Sten Ahlfors, 1:e flyglärare på flygkadettskolan, har försökt flera gånger att bringa Stinson Voyager 150 i spin utan att lyckas. Planet kostar 29 500 kr med den mindre uppsättningen instrument som detta exemplar har.

(Originalartikeln var osignerad)

Rolf Broberg: Stinsonplanet var SE-BCK som Aero-Frabh mycket riktigt köpte och ägde till 1949. Efter några år hos Aerobolaget i Borås skulle planet från 1952 bli Gustavsvik troget under resten av fältets livstid, med Arne Tengler som ägare.

Sten Ahlfors föddes 1914-09-24 och var kapten vid flygvapnet enligt en släktsammanställning. Enligt silvervingar.se var han avdelningschef på Reservflygskola II där han ansvarade för dem som inte redan hade certifikat. Han var också en av lärarna på Reservflygskola III. Svensk Flyghistorisk Tidskrift 3:1944 anger att han var 1:e flyglärare 1944 vid F 5 Ljungbyhed.

 

Dokumentets historik:
1947-02-27Publicerad i Örebro Dagblad.
2013-05-16Återberättad av Rolf Broberg, publicerad här.