Hans Åmans bilder - Övrigt

Detta är en del av Hans Åmans bildsamling. Övriga delar samt förklaringar nås från bildsamlingens huvudsida.

Neg-Smabild_A01

[Neg-Smabild_A01]
Foto via Björn Åman.

Neg-Smabild_A02

[Neg-Smabild_A02]
Foto via Björn Åman.

Neg-Smabild_A03

[Neg-Smabild_A03]
Foto via Björn Åman.

Neg-Smabild_A04

[Neg-Smabild_A04]
Foto via Björn Åman.

Rolf Broberg: De fyra bilderna ovan hade Hans som negativ och de ser ut att vara tagna vid samma tillfälle. Det finskregistrerade planet OH-ABB är en Junkers A50 Junior. En nätsökning ger att planet har ägts av majoren och flygpionjären Väinö Bremer som gjorde en långflygning till Kapstaden och även en flygning runt jorden med det på 1930-talet. År 1950 och 1951 flög han det till det internationella rallyt vid Yorkshire Aeroplane Club. Numera hänger planet i utrikeshallen på Helsinki-Vantaa flygplats.

För tidsbestämning kan bara nämnas att på en bild från 1934 har planet text på fena och kropp men ingen flagga målad på sidrodret. På en bild från 20 maj 1950 stämmer utseendet bra, men på en bild från 21 juli 1951 har planet mörkt sidroder. På bilder där planet hänger i utrikeshallen stämmer utseendet åter. En vild gissning är därför att bilderna är från 1950 när major Bremer är på väg till eller från Yorkshire-rallyt 1950.

Flygplatsen måste vara Helsingfors-Malm flygplats som blev färdig för trafik 1936, öppnades officiellt 1938 och var stadens huvudflygplats till 1952. På följande bild från Wikipedia känner vi igen både den runda, funktionalistiska terminalbyggnaden och hangaren:

Helsinki-Malmi flygplats

Helsinki-Malmi flygplats 30 maj 2006 för jämförelse (detalj). Klicka för helhet.
Foto: Ssipila (licens CC BY-SA 3.0), se bilden på Wikimedia.

 

Ppr-A48

[Ppr-A48] Utländsk Savoia-Marchetti S.73, kanske på Bromma.
Foto via Björn Åman.

Rolf Broberg: På det tremotoriga planet står ...-AGO, men SE-AGO var en liten näpen Taylor Cub, så detta plan kan inte vara svenskt. I bakgrunden syns även en DC-3:a, kanske två. Därför kan Bromma vara en rimlig gissning.

Tidigare skrev jag i hastigheten att planet på bilden var en Junkers Ju 52/3m, men Kenneth Johansson påpekade att det är en Savoia-Marchetti S.73. Enligt Wikipedia lanserades flygplanstypen 1935 och användes av kommersiella flygbolag tills några år in på 1940-talet, främst av italienska bolag, men även av belgiska SABENA och det tjeckoslovakiska flygbolaget.

Registreringen på individen i bild bör därför i första hand vara I-xAGO, OO-AGO eller OK-AGO. Det enda napp jag lyckas få är OO-AGO som SABENA opererade mellan 20 jul 1935 och 22 sep 1940 då det konfiskerades av Vichy-regeringen och troligen användes för miltära transporter. (Källor: Belgiska Savoia-MarchettiTillverkningslista för S73Italienskt civilregisterBelgiskt civilregisterTjeckoslovakiskt civilregisterOm OO-AGO som blev militärt). Jag hittar inga spår som visa att det senare återgick i civil passagerartrafik. Fotot är således antagligen taget mellan 1935 och 1940. Då var Hans Åman 15-20 år, kanske på ett Brommabesök?

Notera flaggan vid cockpit. Den påminner om Skottlands blå flagga med vitt kryss. Även Jamaica och Jersey har flaggor med kryss, men de är kanske mindre väntade på detta plan. Lufthansa hade en gammal bolagsflagga med kryss vid cockpit på sin Ju 52 D-AQUI vid en veterantur 2005. Så vad är det för flagga man ser på Savoia-bilden och vad betyder den? Brukade man flagga varifrån man närmast kom, vart man skulle, vilket land bolaget tillhörde, eller kunde man ibland visa bolagets egen flagga även på den tiden?

Kenneth Johansson: Jag har två svar på flaggfrågan. Man flaggade med flygbolagets flagga och/eller med det lands flagga varuti man landade. Av artighetsskäl kanske.

Rolf Broberg: Kenneths upplysning fick mig att söka efter gamla SABENA-flaggor. Mycket riktigt finns en med vitt kryss och trianglar i olika färger. Den hade även en liten gul stjärna i det övre fältet före 1963, men jag tänker att stjärnan kanske inte fanns med redan på 1930-talet. Jag tycker nog att en SABENA-flagga passar bra in i vårt pussel. Det är svårt att hitta bilder på nätet på gamla SABENA-plan med flagga. De bästa jag hittade i dec 2015 är Ju 52 OO-AGVJu 52 OO-AGVS 73 OO-AGYSM 83 OO-AUC. Där har flaggan tydligt kors och kanske ingen stjärna.

Ppr-A24

[Ppr-A24] Bild från Lars E Lundin som frågar Hans Åman:
-Vem är detta på bilden?
Foto via Björn Åman.

Ppr-A10

[Ppr-A10] Baksidensnoteringen säger "Kaj o Tollan", men Kaj
är osäkert uttytt. Tollarn var syster till Hans första fru.
Foto via Björn Åman.

Rolf Broberg: Vänstra bilden: Är inte mannen t.h. Gunnar "Spökis" Andersson? I så fall gäller Lars E Lundins fråga mannen till vänster.
SE-AWR tillhörde Jämtlandsflyg / Spökis Aero / Jämtlands Aero från 561201 till 610323.

Högra bilden: Kan platsen vara Jönköping eller möjligen Varberg-Getterön? Det skulle kunna vara Vätterns östra branter som man ser i bakgrunden. Med riktigt god vilja kan man kanske t.o.m. tolka strimman bortom den vänstra flickans haka som Rocksjön, den sjö som låg strax NO om Jönköpings gamla flygfält.

Forwarder-planet t.h. ser inte ut att vara något av Aerobolagets maskiner, inte heller All-flygs SE-CBP om man dömer efter målningen. Är det rentav SE-AWR som enligt civilregistret tillhörde AB Smålandsflyg från dec 1946 till jul 1948, då den gick till AB Värmlandsflyg i Karlstad som hade den fram till jun 1954? Efter två och ett halvt år i Solna köpte Spökis bolag Jämtlandsflyg den i dec 1956. Målningen stämmer med SE-AWR på vänstra bilden. En vild gissning är att bilden är från Jönköping 1947 när Hans Åman jobbade för Smålandsflyg.

Ppr-A26

[Ppr-A26] Hur ska man tolka följande baksidestext:
"Nieuport-Macchi M7. Gåva från Henny Liljedahl 1952."
Foto via Björn Åman.

Rolf Broberg: Henny Liljedahl var gift med Knut Liljedahl i Gällivare/Malmberget. Båda har ägt flygplan. Knut ägde en Avro 504K SE-ACC redan före kriget, och han var delägare i Fisk-Flyg Liljedahl & Lindberg som flög fisk från fjällen 1947-1948.

Kommentar från en läsare: Detta är en av 4 jaktflygbåtar som Arméns Flygkompani flög 1921-23. Jaktflygbåtar var inte alltför ovanliga under första världskriget och några år efteråt, men blev sedan snabbt utkonkurrerade av flygplan med hjulställ.

Flygkompaniet var baserat på Malmslätt i Linköping, men flygbåtarna flögs från en provisorisk sjöflygstation med tälthangarer och en slip av trä vid Roxen nära Berg. Troligen är det lilla "fyrtornet" i bakgrunden ett inseglingsmärke till Göta Kanal.

En av Macchi M7:orna finns på Flygvapenmuseet i Linköping, troligen den enda bevarade jaktflygbåten i Världen. Jag kan tänka mig att de kan vara intresserade av en kopia av bilden, det finns inte så många bilder av M7 i svensk tjänst.

Arkivarie, Flygvapenmuseum: Tack för bilden. Denna bild är särdeles fin, både i komposition och i övrigt kvalitetsmässigt. Bilden har jag inte funnit varken i museets egen samling eller hos Svensk flyghistorisk förening. Därmed vet jag heller inte så mycket om vem som är fotograf.

Platsen se ut att vara vid sjön Roxen. Det är Macchi M.7 nummer 945 som visas - ett exemplar som användes i Flygkompaniet fram tills juli 1926 då det fördes över till det nybildade Flygvapnet. Väl där verkar det däremot inte ha använts så mycket; det kasserades i slutet av 1927.

Flygvapenmuseums Macchi M.7 är mycket riktigt den enda M.7:an som finns bevarad. Den var märkt med just nummer 945 men vid restaurering för ett par år sedan så upptäcktes att museets flygplan istället är nummer 951. När ommålning till nummer 945 skedde är okänt. Planet är nu återställt till den ursprungliga märkningen.

 

Dokumentets historik:
2015-05-22Björn Åman tillhandahåller bilder ur sin far Hans samlingar.
2015-07-13Bilderna publicerade.
2015-12-19Korrigerad och fördjupad kommentar om det tremotoriga planet efter typidentifiering av Kenneth Johansson.
2015-12-19Kenneth Johanssons upplysning om cockpitflaggor och min följdkommentar tillagda.
2016-03-29Flygplatsen på OH-ABB-bilderna identifierad och illustrerad med foto från 2006.
2019-12-11Kommentar om Nieuport-Macchi M7 från en läsare och från Flygvapenmuseum tillagda.