Utsida •
Erövringar •
Utbildningar •
Flugna typer •
1942 •
-43 •
-44 •
-45 •
-46 •
-47 •
-48 •
-49 •
-50 •
-51 •
52,55 •
57,59 •
1962
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
||||||||
![]() |
sid 0 |
|||||||||
![]() |
![]() |
|||||||||
Rolf Broberg: Detta är ett historiskt dokument som bl.a. berättar om hur utbildningen gick till en gång i tiden. Det var rutschningar, korta hopp, bogsering med bil, gummirep och med vinsch. Flygtiderna vid A-skolning räknades i sekunder snarare än minuter. Yngve började sitt flygande i Halmstad, men flyttade sedan till Ålleberg där han blev chef för reparationsverkstaden. Här möter vi många legendariska segelflygsprofiler som med sina namnteckningar har bestyrkt Yngves flygningar. Jag stämde möte med Yngve på Ålleberg i somras. Han hade med sig sin segelflygdagbok och jag fick fotografera av den uppslag för uppslag på en fönsterbänk i Ållebergs restaurang. Ibland var jag tvungen att lägga matknivar som tyngder för att boken inte skulle börja bläddra sida. Knivskaften skymtar i överkant på vissa bilder. |
||||||||||
![]()
Yngve Lindgren
i Ållebergs segelflygmuseum, |
||||||||||
|