![]() |
|||||||||||||||||||||
Artiklar i Nerikes Allehanda mellan 1960 och 1969 som rör flyget på Gustavsvik. |
|||||||||||||||||||||
År 1960 |
|||||||||||||||||||||
--- Tidningsdag --- |
--- Innehåll --- |
||||||||||||||||||||
mån 11 apr 1960 |
Arvid Gullberg är landets äldste aktive flygare   [ sid 1, 24 ]Den 72-årige Arvid Gullberg flyger numera endast på sommaren. |
||||||||||||||||||||
lör 7 maj 1960 |
Annons för flygfältet   [ sid 2 ]Liksom tidigare år sätter klubben, minigolfen och serveringen in en gemensam annons. |
||||||||||||||||||||
tis 10 maj 1960 |
Arboga flygklubb har skaffat en Auster   [ sid 5 i Arboga-upplagan ]Verner Olofsson och Kurt Holm flög hem Austern SE-CMG till Arbogafältet. Flera flygintresserade med klubbordförande Alfred Aue i spetsen väntade ivrigt. Austern hade köpts från Falks räddningskår i Danmark. |
||||||||||||||||||||
ons 25 maj 1960 |
Irve Silesmo till segelflygs-VM i Köln   [ sid 17 ]Den 28-årige verkmästaren Irve Silesmo ställer upp med klubbens Ka 6 i Köln nästa månad. |
||||||||||||||||||||
lör 4 jun 1960 |
Annons för Nerikes Allehandas gotlandsflygningar   [ sid 8 ]Även i år arrangerar NA-NT flygningar med DC-3 från Gustavsvik. |
||||||||||||||||||||
mån 20 jun 1960 |
Klubbens segelplan landar ute   [ sid 4 ]Ulf Uhr landar med Grunau Baby SE-SFX på en åker i Stora Mellösa. Planen var att flyga till Västerås. |
||||||||||||||||||||
tis 21 jun 1960 |
Silesmo flög fort på VM i Köln   [ sid 15 ]Segelflög i 99 km/tim på en 16 mils route. |
||||||||||||||||||||
mån 4 jul 1960 |
Gullberg säljer sin autogiro   [ sid 1 | sid 7 ]Den 70-årige flygveteranen Arvid Gullberg överlämnar klubbens autogiro till Rolf von Bahr, som därmed köper tillbaka sin gamla maskin. Gullberg är landets äldste innehavare av certifikat i Sverige, men nu tycker han att det är dags att dra sig tillbaka. Att detta är Europas enda autogiro har Rolf von Bahr nyligen fått bekräftat vid en helikopterkonferens i London. |
||||||||||||||||||||
lör 16 jul 1960 |
Cub kraschade på Gustavsvik   [ sid 1, 18 ]Cuben, som tillhörde SAS flygklubb, vek sig. |
||||||||||||||||||||
År 1961 |
|||||||||||||||||||||
--- Tidningsdag --- |
--- Innehåll --- |
||||||||||||||||||||
lör 10 jun 1961 |
Synnöve och Dag Beskow lär sig segelflyga   [ sid 1 | sid 10 övre | sid 10 nedre ]Synnöve är klubbens enda kvinnliga segelflygare. Stort reportage om Synnöve, Dag och om klubbens segelflygverksamhet som under de senaste fem åren fått ordentligt med luft under vingarna. |
||||||||||||||||||||
mån 14 aug 1961 |
KZ-7 SE-COK störtar   [ sid 1, 9 ]Planet slog ner utanför Ervalla med buken före. Ombord fanns ägaren Olof Höfling, Lennart Pettersson, Lars-Erik Jansson och Bengt Sydbeck. Endast Sydbäck är ännu i livet, men hans tillstånd är mycket allvarligt. |
||||||||||||||||||||
År 1962 |
|||||||||||||||||||||
--- Tidningsdag --- |
--- Innehåll --- |
||||||||||||||||||||
lör 2 jun 1962 |
Segelplan landade på bro   [ sid 1 ]Rolf Lundquist från Örebro fick vid en utelandning i Småland väja först för en person och sedan för en telefonstolpe. Han kraschade därefter in i en bro. Rolf Broberg: Jag tror att det var klubbens K8 SE-SWP. Jag minns att man sa att SWP landat på en bro. |
||||||||||||||||||||
fre 31 aug 1962 |
Polska segelplan visas i Örebro   [ sid 8 ]En polsk grupp turnerar i Sverige för att demonstrera två toppmoderna polska segelplan. Pontus Götell fick provflyga ett av planen. |
||||||||||||||||||||
tis 9 okt 1962 |
Gullviks flygbesprutar i Örebro län   [ sid 11 ]Gösta Samuelsson från Nyköping besprutar fält i Mosås med Blastone-Reglone. Flera lantbrukare i Örebro län har tagit flyget i sin tjänst, och Gullviks fyra små plan har fullt upp. Rolf Broberg: Flygbesprutningsverksamheten märktes rätt mycket på Gustavsvik. Ofta kom besprutningsplanen till fältet för att tanka och fylla på gult pulver och vatten. Supercubarna hade en stor tank där baksitsen annars borde ha varit. |
||||||||||||||||||||
ons 10 okt 1962 |
Cessnan SE-EAC levereras   [ sid 1, 15 ]Detta är första gången som klubben köper ett fabriksnytt plan. Bengt Karlsson från Solbergs Flyg flög det till Gustavsvik, och motorflygchefen Karl-Gunnar Karlsson [Carlsson] tog genast en provtur som utföll till belåtenhet. |
||||||||||||||||||||
ons 24 okt 1962 |
Klubbens plan visas för skolelever   [ sid 17 ]Det skulle ha varit en uppvisning med Lansen och visning av Pembroke och Sk 16 för 750 skolelever. En tät dimma gjorde dock allt flyg omöjligt. Men klubben ställde ut och förevisade alla sina plan. |
||||||||||||||||||||
År 1963 |
|||||||||||||||||||||
--- Tidningsdag --- |
--- Innehåll --- |
||||||||||||||||||||
mån 6 maj 1963 |
Skolinspektör tar flyget till Örebro   [ sid 1, 26 ]När censorn Bengt Andersson från KTH ska kontrollera elevernas kunskaper inför studentexamen på Karolinska läroverket (Karro), tar han ett av KTH flygklubbs plan. |
||||||||||||||||||||
mån 6 maj 1963 |
Armé-Cub på rygg i Karlskoga   [ sid 19 ]Armén utbildar just nu artilleriflygförare på Karlskogafältet. En Supercub slog runt i landningen, men ingen skadades. |
||||||||||||||||||||
tor 16 maj 1963 |
Segelflyg i Karlskoga   [ sid 17 ]Reportern får följa med Jan-Åke Gustafsson på en kvällstur över Karlskoga, uppbogserad av segelflygchefen Tor Eliasson i klubbens gamla Sk 12:a. Segelflygverksamheten beskrivs. |
||||||||||||||||||||
tis 11 jun 1963 |
Lars-Göran Johansson når 5000 m i segelplan   [ sid 1, 22 ]Lars-Göran klarade höjdprovet för guldmärket. Rolf Broberg: Bilden på förstasidan visar med all säkerhet Lars-Göran i sittbrunnen på klubbens Moth SE-COL. Han kallas Moth-Johan för sitt goda öga till Mothar. Han bogserade också med klubbens Moth. Hur många läsare inser att han faktiskt inte sitter i ett segelplan på bilden? |
||||||||||||||||||||
fre 21 jun 1963 |
Två cm från gränsen för att rymmas i Ka 6   [ sid 1, 8 ]Göran Fransson från Hallsberg har 17 flygtimmar. När han fått ihop 35, får han flyga drömplanet Ka 6. Men han är lång, och växer han bara 2 cm till, blir han för lång för det plan han åtrår. |
||||||||||||||||||||
tis 9 jul 1963 |
Brandbevakning från torn och flygplan   [ intro sid 1, 9 | torn sid 9 | flyg sid 9 ]I södra Närke används ännu brandtorn. Där sitter en ensam tös med kikare. Örebro och Karlskoga flygklubbar brandspanar från flygplan. Reportern följer med Sam Bertilsson på en spaningstur medan Bror-Erik Johansson har radiokontakt med dem och följer med på kartan. |
||||||||||||||||||||
ons 10 jul 1963 |
Irve Silesmo ligger 2:a i segelflygs-SM   [ sid 14 ]Årets SM hålls på Ålleberg. Irve Silesmo, Bengt Lindmark och Sam Bertilsson representerar Örebro. Klubbkamraterna jublade när Irve var den första som landade efter sträckflygningen Ålleberg - Örebro. |
||||||||||||||||||||
tor 25 jul 1963 |
Arbogas Moth störtar   [ sid 1, 9 ]Spaken lossnade när flygsläpet kommit 50 m upp. Mothen gick rakt ner i backen och brann upp. Bogserföraren Nils Olov Andersson fick amputera benet. Han var bara gäst i Arboga, men hjälpte klubben som hade ont om bogserförare. Rolf Broberg: I Mothen är spakens fäste dolt av en skinnkåpa, ungefär som växelspaken i en bil. Därför är det ingen enkel sak för piloten att sätta den på plats om den lossnat. |
||||||||||||||||||||
tis 30 jul 1963 |
Edström hittar jättestor röksvamp   [ sid 8 ]Foto på tillsyningsman Gunnar Edström på flygfältet i Örebro med en jättesvamp. |
||||||||||||||||||||
År 1964
|
|||||||||||||||||||||
--- Tidningsdag --- |
--- Innehåll --- |
||||||||||||||||||||
fre 29 maj 1964 |
Moth-Johansson till rekordhöjd   [ sid 32 ]Åskväder bar Moth-Johansson [oftast kallad Moth-Johan] till 6 500 m. Han står till höger på bilden där han eftersnackar med Sam Bertilsson som hade bogserat upp honom. |
||||||||||||||||||||
lör 30 maj 1964 |
Tri-Pacer havererar   [ sid 20 ]Tri-Pacern SE-CLK från ASA-Flyg överstegras vid landningen och kraschar på flygfältet i närheten av Ekäng. |
||||||||||||||||||||
tis 2 jun 1964 |
Förslag på modernisering av Gustvsviks flygfält   [ sid 1 | sid 22 ]I förslaget ingår i första hand ny hangar, ny klubblokal, ny servering och en permanentad bana på Gustvsviks flygfält.
Rolf Broberg:
Förslaget hade varit guld för den sociala gemenskap som fanns på Gustavsvik. Fältet låg så centralt, så folk droppade enkelt in för att kolla läget och växla några ord med de andra även om de inte skulle flyga. Det var aldrig tomt i klubblokalen på kvällarna.
|
||||||||||||||||||||
År 1965 |
|||||||||||||||||||||
--- Tidningsdag --- |
--- Innehåll --- |
||||||||||||||||||||
tis 11 maj 1965 |
Nya hangar i rullar tas med flyg till Ö 700   [ sid 1, 13 ]Marinens bananhelikopter satte ner material som ska bli hangarer för försvarets utställning på Örebroutställningen. |
||||||||||||||||||||
tor 13 maj 1965 |
Bananen över Örebroutställningen och krig på flygfältet   [ sid 15 ]Bananen fick det att blåsa till ordentligt över Örebroutställningen. Den 13 juni ger försvaret en uppvisning med moderna flygplan och vapen och en regelrätt stridsövning på flygfältet. |
||||||||||||||||||||
lör 22 maj 1965 |
Irve åker till VM i segelflyg i England   [ sid 18 ]Irve tar med sig ett segelplan och tre medhjälpare till VM i South Cerney. På bild: Evert Runesson, Paul Wendt och Irve Silesmo. |
||||||||||||||||||||
mån 31 maj 1965 |
Flygfält eller universitet i födelsedagspresent till stan?   [ sid 24 ]NA hade tio förslag på önskelistan och frågade både folk på stan och makthavare vad de röstade på. |
||||||||||||||||||||
lör 12 jun 1965 |
Annons: Flyguppvisning på söndag   [ sid 7 ]Totalförsvarets dag med drakar, lansar, luftlandsättning samt stridsvagnar, luftvärnsrobotar m.m. i anfallsstrid. |
||||||||||||||||||||
lör 12 jun 1965 |
Annons: Totalförsvarets dag på söndag   [ sid 13 ]Pjäs- och fordonsparad genom stan, flyguppvisning på fältet, uppvisning av civilförsvar på Eyravallen och militärmusik vid slottet. |
||||||||||||||||||||
lör 12 jun 1965 |
Stor militär show på söndag   [ sid 1 | sid 17 ]Igår var det generalrepetition på Gustavsviksfältet. I morgon kommer totalförsvarets dag att helt sätta sin prägel på Örebro. |
||||||||||||||||||||
mån 14 jun 1965 |
Från flyguppvisningen på Ö700-dagen   [ sid 1, 16a | sid 16b ]Akrobatik på högsta nivå för 25 000 åskådare, precisionshopp från 3 500 m, ubåtsjakt från helikopter och stridsspel var höjdpunkter i uppvisningen. |
||||||||||||||||||||
ons 16 jun 1965 |
500 segelflygare utbildade i Karlskoga   [ sid 17 ]Karlskoga flygklubb bildades 1938, men Karlskoga motorklubb hade redan tidigare en flygsektion. Idag har klubben tre motorplan och tre segelplan, alla flitigt utnyttjade. Segelflygchef och guld-C-innehavare Tor Eliasson intervjuas av tidningen. |
||||||||||||||||||||
ons 16 jun 1965 |
Frivilliga flygkåren ska övervaka utställningstrafiken   [ sid 28 ]Första samövningen mellan FFK och personal ur det lokala civilförsvaret sker i helgen. |
||||||||||||||||||||
tor 29 jul 1965 |
Internationellt flygrally till Örebro   [ sid 5 ]På lördag gästas Örebro av ett 70-tal plan från 13 länder. Aeroklubbens i Göteborg internationella Västkustrally har i år ett etappmål i Örebro. TV-hallåaren och privatflygaren Sven Lindahl kommer att visa planen för allmänheten. |
||||||||||||||||||||
lör 31 jul 1965 |
Annons: Internationellt flygrally på Örebro flygplats   [ sid 17 ]
- Cirka 100 flygplan från hela Europa deltar. |
||||||||||||||||||||
lör 31 jul 1965 |
Annons: Örebroutställningen   [ sid 17 ]Endast 8 dagar kvar av jubileumsutställningen Örebro 700 år. |
||||||||||||||||||||
lör 31 jul 1965 |
Rallyflygning sekunddrama, 160 landar i Örebro i dag   [ sid 11 ]Nu är allt klart för flygbesöket i Örebro. TV-kändisen Sven Lindahl är på plats. Trots dåligt väder dimper de tävlande ner från kl 11 och ett par timmar framåt. De mest rutinerade deltagarna var stridsflygare under andra världskriget. Staden bjuder på förtäring, sightseeing och till sist supé och dans på Club 700. |
||||||||||||||||||||
mån 2 aug 1965 |
Västkustrallyt - en fin flygparad   [ sid 7 ]Trots skyfall över mellansverige och ännu värre oväder över Europa landade 60 privatflygplan i Örebro i lördags. Pga försenad start från Torslanda kom de första strax efter kl 13. Det stod kaskader av regnvatten när planen tog mark. Dagens bästa prestation var Olle Olsson från Göteborg som landade sin Colt bara 3 m från sättningsstrecket. |
||||||||||||||||||||
ons 8 dec 1965 |
Turistplan kraschar på Teneriffa   [ sid 1, 15 ]Minst tjugo svenskar bland offren i flygolyckan. Dagen efter skulle det visa sig att klubbens bogserförare Bror-Erik Johansson var ett av dessa offer. |
||||||||||||||||||||
tor 9 dec 1965 |
Örebroare bland offren i Teneriffaplanet   [ sid 1 | sid 18 ]Den 29-årige busschauffören Bror-Erik Johansson, bogserförare i flygklubben, omkom i flygolyckan på Teneriffa. Arbetskamraten Edvin Almkvist, som också syntes ofta på fältet, hade semestrat ihop med Bror-Erik, men av en slump följde han inte med på den ödesdigra turen. |
||||||||||||||||||||
År 1966 |
|||||||||||||||||||||
--- Tidningsdag --- |
--- Innehåll --- |
||||||||||||||||||||
fre 20 maj 1966 |
Segelplan landar i villavägg   [ sid 1, 9 ]Det blåste en del och föraren som förut bott i Linköping var ännu inte så van vid förhållandena i Örebro. Fru Britta Andersson blev förvånad när hon tittade ut för att se vem (vad) som hade bultat på. |
||||||||||||||||||||
tor 26 maj 1966 |
Armé-flyget gästar Örebro   [ sid 1 | sid 32 ]Mörkgröna Supercubar och en Hughes-helikopter besöker Örebro som ett led i en PR-drive för artilleriflygskolan i Nyköping. |
||||||||||||||||||||
År 1967 |
|||||||||||||||||||||
--- Tidningsdag --- |
--- Innehåll --- |
||||||||||||||||||||
mån 5 jun 1967 |
Hagenfeldt såg bombskador i Hallsberg   [ sid 26 ]Jan Hagenfeldt och sju andra sportplan från Örebro och Karlskoga flygklubbar deltog i en civilförsvarsövning. Deltagande i frivilliga flygkårens övningar ersätter repnånader. |
||||||||||||||||||||
ons 7 jun 1967 |
Gödsling från luften   [ sid 16 ]Werner Olofsson gödslade åkrar vid vägen mellan Vingåker och Läppe med sin ombyggda Cessna. |
||||||||||||||||||||
tor 8 jun 1967 |
Motorflygs-SM på Gustavsvik   [ sid 7 ]Det blir rätt trångt i luften över Gustavsviksfältet på fredag och lördag. Då avgörs SM i motorflyg som arrangeras av klubben i samarbete med KSAK. Erik Persson är en av tre örebroare som tävlar. Flera andra i klubben arbetar som funktionärer. |
||||||||||||||||||||
fre 9 jun 1967 |
Flygt AB:s personaltidning hämtades med flyg   [ sid 5 ]Tidningen trycktes på Ljungföretagen och hämtades med Cherokee. |
||||||||||||||||||||
lör 10 jun 1967 |
Örebroare väl framme i motorflygs-SM   [ sid 1 | sid 4 ]Erik Persson från Örebro ligger på elfte plats av 35 efter första tävlingsdagen. Per-Olov Halvarsson från Karlstad leder. Örebroarna Lars Johansson och Göran Brask deltar också. |
||||||||||||||||||||
mån 12 jun 1967 |
Motorflygs-SM på Gustavsvik avslutat   [ sid 12 ]Per-Olov Halvarsson vann, inte oväntat. Bäste örebroare var Erik Persson som kom på 20:e plats. |
||||||||||||||||||||
ons 14 jun 1967 |
Örebro har landets aktivaste segelflygklubb   [ sid 1 | sid 14a | sid 14b ]Ingående reportage om segelflyget i Örebro. Rolf Broberg: Bilden på sid 1 visar ett bogsersläp på rak västlig kurs. På hitsidan om den dominerande Ekersvägen ligger först Markbackens och därefter Varbergas bostadsområden. Mellan dem finns utrymme för den kommande motorvägen E18/E20 och för en trafikplats vid Ekersvägen. |
||||||||||||||||||||
mån 19 jun 1967 |
Bra fält i Arboga ger segelflygs-DM även i år   [ sid 11 ]DM i Arboga kommer att börja den 16 juli. Distriktet omfattar bl.a. Sörmland och Västmanland. Jämsides med DM-träningen pågår skolflygning med Olle Holm och Sten Helander som lärare. |
||||||||||||||||||||
ons 12 jul 1967 |
Gunnar Karlsson och Ola Öhbom från Örebro i segelflygs-DM   [ sid 3 ]DM i segelflyg för mellansvenska distriktet avgörs just nu på Brattforsheden utanför Filipstad. Gunnar skulle ha fått ledningen efter sträckflygning till Örebro. Tyvärr räknades inte tävlingsdagen, eftersom för få andra nådde ända fram. |
||||||||||||||||||||
tor 13 jul 1967 |
Utelandning i DM   [ sid 15 ]Klas Dalström från Norrköping var en av alla som förargligt nog "ramlade ner" på sträckan Brattforsheden – Örebro. |
||||||||||||||||||||
mån 17 jul 1967 |
Segelflygs-DM i Arboga startade igår   [ sid 12 ]Av de 19 deltagarna kommer Bert Lewfelt och Olle Jonsson från Arboga. Övriga är från Uppsala, Stockholm, Västerås, Nyköping, Katrineholm och Eskilstuna. |
||||||||||||||||||||
mån 24 jul 1967 |
Stockholmare vann segelflygs-DM i Arboga   [ sid 12 ]Jan-Erik Olsson vann överraskande DM i östra distriktet. Göran Andersson från Eskilstuna blev tvåa. |
||||||||||||||||||||
lör 5 aug 1967 |
Annons för busskungens charterflyg anno 1967   [ sid 2 ]Knut-Oskar Gutavssons Bussresetjänst, numera Flyg- och bussresetjänst, har utvecklat sin flygreseportfölj till ungefär det vi är vana att se idag. Hans gamla (G)-logga finns kvar. |
||||||||||||||||||||
tis 8 aug 1967 |
Annons för segelflygkurs   [ sid 14 ]Segelflygutbildning. Samling på flygfältet onsdag kl 18 för information. |
||||||||||||||||||||
ons 9 aug 1967 |
Örebros segelflygare tillhör landets bästa   [ sid 14 ]Segelflygverksamheten i Örebro är mycket livlig, både med utbildning av nya segelflygare och med tävlingar. Speciellt den garvade Irve Silesmo, Björn Carlsson, brodern Gunnar Karlsson och Ola Öhbom har visat framfötterna. |
||||||||||||||||||||
ons 9 aug 1967 |
Premiär för segelflyg i Laxå   [ sid 11 i Laxå-upplagan ]Flyglärare Stig Olofsson från Örebro landade den Bergfalke som Laxå hyrt från Örebro. Så länge dagsljuset varade fick flygbitna laxåbor prova att starta och landa på Venafältet. |
||||||||||||||||||||
lör 26 aug 1967 |
Flygbesprutning mot sly i Hova   [ sid 16 i Hova-upplagan ]Många hovabor såg Gullviks Pawnee göra upprepade dykningar mot skogen och nästan snudda vid trädtopparna. Ca 200 ha klarar planet på en dag, motsvarande 200 man till fots med motorspruta på ryggen. |
||||||||||||||||||||
fre 1 sep 1967 |
Swingberg – högtflygande planer   [ sid 8 ]Martin Swingberg håller sig med ett eget flygfält vid Tybble gård i Asker. Alla är välkomna att landa och starta på hans fält, bara han får följa med på en flygtur då och då. Rolf Broberg: Swinglanda låg några km väster om Odensbacken, nära Östra Kvismaren. Planet på bilden är en Beagle Tugmaster, troligen örebrobaserade HB Subeans SE-ELF. Det planet lånades sedan ut till Laxå Flygklubb för segelflygbogsering. Arboga köpte sin Tugmaster SE-ELB först 11 år senare. Örebro flygklubbs vinröda Terrier I SE-ELK hade sålts till Gällivare i maj samma år och den gröna SE-ELL såldes till Malmö redan året innan. Dessa två plan hade dessutom annat målningsmönster. |
||||||||||||||||||||
lör 2 sep 1967 |
Annons för klubbens motorflygskola   [ sid 4 ]Provlektion för 25 kr. Ring flygklubben tel 11 76 56. |
||||||||||||||||||||
mån 18 sep 1967 |
Moth möter Mu-2 på Gustavsvik   [ sid 6 ]Det var generationsmöte i fredags när en Tiger Moth från Eskilstuna flygklubb och en toppmodern Mu-2 från AB Majflyg i Sundsvall landade på fältet. |
||||||||||||||||||||
År 1969 |
|||||||||||||||||||||
--- Tidningsdag --- |
--- Innehåll --- |
||||||||||||||||||||
ons 28 maj 1969 |
Messerschmitt 108 SE-BZN på Gustavsvik   [ sid 32 ]Flygentusiasten Thore Sundin har köpt en vålnad från Tredje riket som nu får sin bas på Gustavsvik. |
||||||||||||||||||||
fre 13 jun 1969 |
Flygskola startas på Laxåfältet?   [ sid 20 ]Laxå flygklubb anordnar provlektioner i motorflyg med hjälp av Bergslagsflyg från Karlskoga som nu har två Piper Colt på plats. |
||||||||||||||||||||
ons 18 jun 1969 |
Hastighetsrekord i SM   [ sid 1, 17 ]Göran Andersson, Eskilstuna, satte svenskt hastighetsrekord i segelflygs-SM i Örebro. |
||||||||||||||||||||
|