Tidslinjer Örebro segelplan 1945-1960

Detta är en del av mitt kartläggande av flygverksamheter med hjälp av tidsdiagram.
Övriga diagram nås från denna artikels huvudsida.

Diagrammet

Följande diagram är framtaget som hjälp för tidsbestämningen av ett antal bilder från en okänd givare till SFF:s Örebroavdelning 2013. Bilderna kommer så småningom att visas på vår webbplats.

SFF:s hittills publicerade civilregister upptar ännu inte segelflygplan, men Lars-Erik Lundin som lagt ner ett jättestort arbete på insamlandet av data för civilregistret har även data för segelflygplan. Dessa data har använts här.

Diagrammet är skiktat på avdelningarna glidflygplan, lågvärdiga segelflygplan, högvärdiga dito samt tvåsitsiga skolflygplan.

Tidsdiagram

Diagram: Rolf Broberg 2015. Data från SFF. Röd stjärna markerar mina avvikelser från civilregistrets data.
Dessa avvikelser kommenteras nedan, markerade med motsvarande röd stjärna.

År 1956 visar diagrammet ett stort steg i flygklubbens utveckling. Glidarepoken avslutas samtidigt som en Bergfalke kommer in i bilden för första gången. Sedan hösten innan sker all skolverksamhet med flygbogsering. Slingsbyn får snart också stryka på foten. Klubbens årsberättelse 1957 skriver:

"Slingsby SE-SHY, som var klubbens första Dk-flygplan har sålts till Sundsvalls Flygsällskap, då detta plan var synnerligen oekonomiskt vid flygsläp."

Dk, dubbelkommando, innebär skolning med tvåsitsiga plan där läraren följer med upp i luften istället för att bara stå på backen och ge goda råd. Och flygbogsering ger högre höjder och mycket längre sammanhängande flygning. Bergfalken är ett betydligt bättre Dk-plan som klubben kom att använda flera exemplar av parallellt under 1960-talet.

Vinschen finns kvar ännu ett tag. Vinschstart visas på flygdagen den 13 maj 1956, och den redovisas bland materielen ännu i årsberättelsen 1957. Hur det är 1958 och 1959 vet vi inte, men 1960 är den borta.

Mot slutet av perioden kommer moderna högvärdiga segelflygplan in i klubbens flygplanspark. Det blir mer sådant i fortsättningen.

 

SG-38 SE-132

SG-38 vinschstartar

En SG-38 vinschas upp, kanske på Gustavsvik. Foto: okänd via gåva 2013 till SFF Örebro.

Registret anger att Örebro sålde SG-38:an SE-132 till Ovan Siljans Flygklubb i Orsa, men saknar helt datum för detta. Flygklubbens årsberättelser för 1955 anger att man från sep 1955 helt övergått till skolning med flygbogsering. En SG-38 kan knappast flygbogseras. Och årsberättelsen 1956 säger att alla tre SG-38 och en Grunau Baby sålts under året. Registret anger 22-24 mars för alla tre andra planen.

* Jag anger godtyckligt försäljning 24 mars även för SE-132.

Grunau Baby SE-SBS

Hangaren med Grunau Baby mm

Gustavsvikshangaren. I taket hänger Grunau Baby SE-SAR. Under den, med nosen hit och
halvt skymd av Ercoupens styrbordsfena, kanske en annan Grunau Baby men troligare
Slingsbyn. Bakom den inne i mörkret skymtar klubbens Grunau Baby SE-SBS isärtagen.
I hangartaket bakom SE-SAR hänger även en SG-38.
Foto: okänd via gåva 2013 till SFF Örebro.

* Registret anger att SE-SBS havererade någon gång under 1954. Jag har godtyckligt lagt in det 1 juli.

Att SE-SBS är demonterad och stuvad längst bak i hangaren på bilden ovan kan tyda på att den för tillfället är skadad. Men det kan knappast vara det haveri som registret antecknat 1954, för det är Cuben SE-ATE som står t.v. i hangaren, vilket framgår i Bildgåvan 2013 – Ercoupe. Cuben havererade redan den 5 apr 1953 och övertogs sedan av Figge Bergman i Göteborg.

DFS Olympia SE-SGC

Olympina klar för bogsering

Olympia SE-SGC inför bogsering med Mothen SE-CGB på Gustavsvik ca 1959.
Foto: okänd via gåva 2013 till SFF Örebro.

Registret anger haveri 51-03-15 vid Högsta gård, 3 km SV Köping, vikning i sväng, busflygning med påföljande avregistrering 53-04-07 inför en lång reparationsperiod. Men Nerikes Allehanda skrev att planet havererade vid Högsta gård först 51-07-15, alltså precis fyra månader senare. Därför tror jag att registrets månadssiffra är fel. I så fall borde även datum för avregistrering vara lika fel.

Inge Ericsson 2016: Jag var med och hämtade Sam efter haveriet. Det var på sommaren, inte på våren. Han hade landat i en åker, och planet hade gjort en ground loop när säden kom åt vingarna. Olympian var rejält skadad. Kroppen hade gått av.

* Jag har antagit tidningens haveridatum och anger inte avregistrering utan nöjer mig med "grounded".

Registret vet inte heller när SGC registrerades igen, men årsberättelsen 1953 anger att reparationerna kommit igång, och 1954 att den är reparerad och har återfått samma registrering som tidigare.

* Jag anger godtyckligt att den blev klar redan den 1 april, med baktanken att byggverksamheten var mest intensiv under icke-flygsäsong.

Slingsby T.21 SE-SHY

Bertil och Brödkalle i Slingsby

Bertil Eriksson och läraren Kalle Carlsson i nya Slingsbyn, augusti 1951.
Foto via Bertil Eriksson

Registret anger att Slingsbyn registrerades 51-05-17, men Nerikes Allehanda skrev att klubben började utbilda elever med det nya planet redan från 1 april.

* Jag anger att klubben kunde börja flyga med planet 1 april.

Registret anger vidare att planet såldes till Sundsvalls Flygsällskap 59-04-13, fast med noteringen "köpt 1957". Örebro flygklubbs årsberättelse 1957 anger att Slingsbyn sålts till Sundsvall.

* Jag anger godtyckligt att den lämnade klubben redan 1 jan 1957.

Bergfalke SE-SUI

Registret anger endast Arboga Flygklubb som ägare, men Örebro flygklubbs årsberättelse 1956 skriver att de två klubbarna köpt denna Bergfalke tillsammans. Den nämndes i årsberättelsen 1957 men inte 1960, och för de två mellanliggande åren saknar vi årsberättelser. Någon gång däremellan måste Örebro ha sålt sin andel av planet.

* Jag tar med Bergfalken bland örebroplanen de två första åren och markerar osäkerhet för de två följande.

En Weihe?

Enligt årsberättelsen 1953 bytte klubben "den Weihe som de fått från Flygvapnet" mot en Kranich. Någon årsberättelse för 1952 har vi inte, så vi vet inte om klubben fick Weihen redan då, och om de någonsin flög med den. Troligen skedde bytet redan före leverans. SFF:s civilregister anger inte att någon Weihe tillhört Örebro flygklubb.

Kuriosa om registreringar

Klubbens tre Grunau Baby har registreringar som följer ett mönster. Tänk att du har ett tal och lägger till 11 flera gånger, t.ex. 148, 159, 170 osv. På samma sätt kan man "öka" en bokstavsregistrering. SE-SAR > SE-SBS > SE-SCT osv. Då ser vi att Örebros alla tre Grunau Baby passar in i detta mönster:

SAR, SBS, ... SFX.

Dessa plan utgör den sammanhållna starten för utvecklingen av klubbens segelflygplansflotta – språnget över från primitiva glidflygplan till segelflyg. Det visar sig att flera av klubbens efterföljande plan gränsar till denna serie. Några har sin registrering precis innan en i serien och några ligger precis efter en i serien. Exempelvis kommer Slingsbyn SHY precis före seriens SHZ.

Om vi tar med klubbens kommande plan fram till TCx och markerar med – eller + de som ligger precis före respektive precis efter i SAR-SBS-serien, får vi:

SAR, SBS, ... SFX, ... –shy, ... –sui, +SWM, ... SZO +SZP, +TAR, +TBS, –tcr.

Det är som om den gamla SAR-SBS-serien lämnar över med SZO till den nya plusserien som börjar med SWM och som sedan konsoliderar sig med tre plan i tät följd: SZP, TAR, TBS. Ja, tänk vad kul man kan ha med bokstäver om man är på det humöret.

 

Dokumentets historik:
2015-12-20Publicerad.
2015-12-21Om klubbens stora steg från glidflyg till Bergfalke och flygbogsering.
2016-01-10I hangarbilden är det nog snarare Slingsbyn än en Baby närmast bakom Ercoupens stjärt.
2016-01-11Hangarbilden måste vara tagen före den 5 apr 1953.
2016-01-12Inge Ericsson om Sams ground loop med Olympian.