Tidslinjer Jönköping 1945-1960
Detta är en del av mitt kartläggande av flygverksamheter med hjälp av tidsdiagram. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DiagrammetFöljande diagram är framtaget vid sammanställningen av information om Hans Åmans flygande. Han flög en tid för Smålandsflyg. Diagrammet är i princip skiktat på avdelningarna Jönköpings flygklubb, privata ägare, Smålandsflyg och andra ägare med företagsanknytning. Fetstil markerar de något större planen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jönköpings flygklubbJönköpings flygklubb är den näst äldsta segelflygklubben i landet. Sommaren 1946 hade man tre glidflygplan, två Babies, en Olympia och en Klemm 35, berättas i Nordiska Flygtidningen 1946 nr 7. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SmålandsflygMan ser att Smålandsflyg startade våren 1946 och var aktiva främst de tre första åren. Därefter återstod framförallt en Auster i nästan tre år. En Cessna 140 som var markbunden mesta tiden vaknade plötsligt till liv ett tag flera år efter att övrig verksamhet upphört. Smålandsflyg ser ut att ha haft många haverier jämfört med de andra aktörerna i Jönköping. Om det var normalt för typen av verksamhet eller per flugen timme kan jag inte säga. Det är naturligtvis även en fråga om vilka haverier som myndigheterna känner till. Se även följande artikel i Nordiska Flygtidningen 1946 nr 7. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Husqvarna VapenfabrikHusqvarna Vapenfabriks AB hade en Norseman. Den flögs av Olof Johansson som senare bytte efternamn till Branäs. Han berättade för Rolf Broberg 2004: Jag flyttade till Huskvarna 1947 när jag fick tjänst som pilot på deras Norseman. Det blev en del utlandsflygningar med det planet. VVD Palm hade köpt det men VD var inte road av flyg. Olof Johansson/Branäs byggde förresten också reservdelscuben SE-AWP vid denna tid, se Tidslinjer Karlskoga. Norseman SE-AZP registrerades på vapenfabriken i mars 1947, men köpdatum var redan i juli 1946, troligen nere i ett tyskt eller franskt surpluslager. I november 1946 blev den påkörd och skadad på Bromma innan den fått svensk registrering. Smålandsflygs chef Thorsten Gustafsson säger i Nordiska Flygtidningens oktobernummer 1946 (nr 7 sid 19) att vapenfabriken redan har skaffat eget motorplan. Om de har tillgång till planet redan då framgår dock inte. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
JunexTre plan tillhörde antingen konfektionsfirman Junex eller dess ägare Björn Hjelme-Lundberg. Fredric Lagerquist har skrivit mer om Junex och Hjelme-Lundberg på Lae blogg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det silvergrå planet som skymtar bakom Beechens fena i bilden måste vara en gästande KZ III. Jönköpings flygklubb hade länge haft en KZ III SE-APT, men sålde den till Pilotföreningen i Varberg nästan tre år innan Hjelme-Lundberg köpte sin Beech. Junex hyrde faktiskt en Klemm 35D SE-BGU under 35 minuter den 25 april 1949 av Jönköpings Flygservice. Det framgår av en fakturakopia bland Hans Åmans efterlämnade papper. Eftersom planet tillhörde B & T Carlsson, G Sjögren & W Andersson i Vetlanda har jag inte tagit med det i diagrammet för Jönköping, men under någon tid verkar planet ändå ha disponerats av Jönköpings Flygservice. Kanske var det Björn Hjelme-Lundberg själv som hade tagit sig en liten tur på sitt bolags bekostnad. Lae blogg berättar i Bröderna Carlssons Klemm om sin intevju med Torsten Carlsson från Vetlanda som tillsammans med brodern Bertil ägt SE-BGU. De utgjorde alltså "B & T Carlsson" som nämns ovan. De lärde sig flyga hos AB Smålandsflyg och köpte så SE-BGU från Flygvapnet för 5250 kr. De ville få liv i en flygklubb i Vetlanda, vilket dock inte lyckades. Då det inte fanns något flygfält i Vetlanda, baserades Klemmen i Jönköping. Eftersom Hans Åman var flyglärare vid Smålandsflyg från feb till okt 1947 är det ganska troligt att det var han som var bröderna Carlssons flyglärare. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ernst Carstens SpecialmaskinerAB Ernst Carstens Specialmaskiner är ett företag som finns än idag under namnet Carstens. Det grundades i Jönköping 1940 och flyttade till Bankeryd 1958. På den tiden tillverkade man i första hand träbearbetningsmaskiner. Flera flygplan skulle följa de två som syns i diagrammet. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Privata ägareEtt antal privatpersoner har ägt eller samägt några flygplan under perioden. En person som återkommer i civilregistret är Y Hermansen. Han har ägt tre Klemm 35D i följd (SE-BGB, BGZ, BPD) mellan mars 1948 och juni 1950. Året efter ägde han en Cub SE-AUE under ett halvår. Det är bara som ägare av SE-BGZ som han anges ha bott i Jönköping. Annars verkar hans hem ha stått i Växjö. En annan person som har ägt mer än ett plan är G Anehagen i Jönköping. Först hade han en Taylorcraft BC tillsammans med J A Vännegård. Planet övertogs efter ett drygt halvår av Jönköpings flygklubb. Tre månader senare – mitt i sommaren 1947 – köpte han på egen hand en Klemm 35D SE-BHH, men den sålde han vidare till Gunvor Carlsson i Jönköping redan efter några veckor. Det planet överlevde inte årsskiftet. Det slutade som julgransprydnad i ett träd efter motorstörning vid lättning från Viareds provisoriska flygfält i Borås den 15 december 1947. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PersonerHär listas några personer i Jönköping, i första hand de som civilregistren nämner som ägare till flygplan under perioden. Några ytterligare flyganknutna personer i Jönköping/Huskvarna har lagts till. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|