Titelsida •
Karlskoga •
Norrköping •
Norrköpings modell- o segelflyg •
Varberg •
Örebro
|
||||||||||
sid 502 |
||||||||||
(Sida från projekt Runebergs skannade bok) |
||||||||||
Texten i sökbar form [Bild: SE-AEK, tvåsitsigt skolflygplan, Hornet Moth, byggt för NAFK vid De Havilland 1935. Vingstället utbyttes år 1936] Hela antalet under år 1936 utfärdade privatflygarcertifikat för personer, utbildade vid privata eller av flygklubbar anordnade flygskolor i landet uppgick till 40, och med sina 13 certifikat svarade sålunda Norrköpingsklubben för nära tredjedelen ensam. Klubbens flygplan voro i användning hela året med undantag för februari och större delen av mars, då vingstället efter ett missöde i hangaren måste bytas ut. Nära 3 700 uppstigningar med en total flygtid av 433 timmar, varav ca 66 procent i skolflygning, gjordes under året. I medeltal per månad var flygtiden omkring 36 timmar. Innan klubben ännu ägde något flygplan vågade den sig dock på att anordna en flygdag, som ägde rum så tidigt som den 26 maj 1935 under stor tillslutning, men så var flygning ej så vanligt i norrköpingstrakten då. Endast en gång tidigare, nämligen vid flygplatsens invigning den 9 sept. 1934, hade större antal flygplan samlats för uppvisningar i Norrköping. En stor flygdag, som samlade en till något över 20 000 uppskattad åskådarskara, anordnades den 30 augusti 1936 med deltagande av ett stort antal plan bl. a. från Östgöta och Västmanlands flygflottiljer samt luftvärnsartilleri från Karlsborg. I samband med flygdagen anordnades klubbens första stora flygtävling om ett stort vandringspris, vilket [Bild: H. K. H. Prins Carl i samtal med NAFK:s ordförande konsul Birger Månsson och polismästare G. Kleberg vid en ambulansflygplansövning med klubbens SE-AGA] |
||||||||||
|