Titelsida •
Karlskoga •
Norrköping •
Norrköpings modell- o segelflyg •
Varberg •
Örebro
|
||||||||||
sid 507 |
||||||||||
(Sida från projekt Runebergs skannade bok) |
||||||||||
Texten i sökbar form [Bild: NAFK:s 5 plan framför Norrköpings stads hangar hösten 1939] grundlig upprustning togs detta plan, SE-ADK, i bruk vid årets slut. För 1938 års arbete för privatflygets främjande har NAFK vid KSAK:s riksmöte i febr. 1939 tilldelats luftfartsinspektör Ångströms vandringspris. Med ingången av år 1939 syntes civilflygningen komma igång på allvar tack vare KSAK:s s. k. »Flygfarbrorsfond». I slutet av jan. fingo de första stipendiaterna i NAFK sitt luftdop och omkring 6 månader senare erhöllo de 11 stipendiaterna sina A2-certifikat efter i regel 25 timmars flygtid. Under år 1939 har sammanlagt 5 A1- och 23 A2-certifikat tilldelats flygare, som utbildats vid klubbens flygskola. Med sina fyra flygplan gjorde klubben i april månad en utflykt till Stigtomta, där en orienteringstävling gick av stapeln för 13 av klubbens flygande medlemmar. Förutom passagerareflygningar har med SE-AGA »Pelikan» även trenne ambulansflygningar till Stockholm genomförts, nämligen från Rättvik, Vängsö och nu i okt. från Danmark. Dels för avancerad flygning, dels för bogsering av segelflygplan har klubben med bidrag från Staten och från KSAK inköpt en öppen Klemm 35 B, vilken levererades den 25 juli på Norrköpings flygplats. |
||||||||||
|