Titelsida •
Karlskoga •
Norrköping •
Norrköpings modell- o segelflyg •
Varberg •
Örebro
|
||||||||||
sid 505 |
||||||||||
(Sida från projekt Runebergs skannade bok) |
||||||||||
Texten i sökbar form sjuktransportplan. Maskinen är täckt och rymmer fyra personer. Sittplatserna på ena sidan äro fällbara och utbildade till bår, som lätt kan införas i planet. Svenska röda korsets ordf. H. K. H. Prins Carl var personligen mycket intresserad, och för att sätta sig in i hjälpflygets möjligheter och uppgifter i praktisk lösning inspekterade han på hösten 1937 detta, det första av en flygklubb disponerade ambulansflygplan. Det lyckade resultatet i Norrköping är en sporre för övriga flygklubbar i landet att vid anskaffandet av större flygplan tänka på möjligheterna att utnyttja detsamma även för sjuktransport. Genom det mellan Aeroklubben och Svenska röda korset inledda samarbetet i dessa frågor torde möjligheter förefinnas att erhålla bidrag från Svenska röda korset eller den av Svenska röda korset förvaltade Carlbergska fonden. Trots avbrottet i skolflygningen, som uppstod genom skadan på skolflygplanet SE-AEK och dess återutsändande till England för reparation, steg flygtiden under året 1937 till drygt 530 timmar med 3 266 uppstigningar. Härav kommo 232 timmar på SE-AEK, 138 timmar på SE-AGE och 160 timmar på SE-AGA. Det sistnämnda planet beräknas under året ha flugit med något över 2 500 passagerare. Antalet inom klubben erövrade privatflygarcertifikat uppgick under 1937 till 9 stycken, varjämte 3 trafikflygarcertifikat B förvärvades och 11 certifikat förnyades inom klubben. Ytterligare ett 20-tal personer påbörjade under året sin flygutbildning, men denna fördröjdes genom bristen på flygplan. Även 1937 hölls, som nämnts, en flygdag — den 23 maj — och tävlingen om klubbens stora vandringspris var då anordnad för andra gången med 25 anmälda och 21 startande deltagare. Segrare blev denna gång löjtnant K. Nordström med löjtnant G. Hammarén på andra plats före löjtnant Thunberg — poängskillnaden mellan de tre var dock minimal. I klass III, privatflygare, hade NAFK nöjet att som förste pristagare se en av klubbens första elever, inspektor Nils Edberg. Klubben har ett mycket trevligt klubbrum ute på Kungsängens flygplats, där också de teoretiska övningarna och föreläsningarna hållas. Dessutom får klubben disponera den av staden byggda hangaren, som för närvarande rymmer klubbens 5 flygplan jämte modell- och segelflygklubbens 3 segelflygplan, vilka upphängas i taket. [Bild: SE-ADK, Raab-Katzenstein, inköpt av NAFK nov. 1938] |
||||||||||
|