Titelsida •
Karlskoga •
Norrköping •
Norrköpings modell- o segelflyg •
Varberg •
Örebro
|
||||||||||
sid 508 |
||||||||||
(Sida från projekt Runebergs skannade bok) |
||||||||||
Texten i sökbar form Intill 1 sept. 1939 hade under året med klubbens fem flygplan gjorts 5 560 uppstigningar och den totala flygtiden var 1 034 tim. med max. 188 tim. under april månad. Samtliga plan ha under de senaste månaderna, då privatflygning varit förbjuden, använts vid luftskyddsövningar samt för s. k. målflygning. Kurvan över flygtiden visade under åren 1938 och 1939 en ännu brantare stigning än för de båda föregående åren. [Tabell 1938-1939 för flygtimmar och antal uppstigningar med SE-AGE, AEK, AGA, ADK, AIF] [Tabell 1935-1939 för klubbens flygtimmar och antal uppstigningar år för år] Vid flygdagar på andra orter har klubben varit representerad ett flertal gånger, bl. a. i Stockholm, Eskilstuna, Jönköping, Malmslätt, Halmstad, Ljungbyhed, Örebro och Vängsö, och klubbens flygare ha deltagit i flera tävlingar på andra orter. Sålunda placerade sig NAFK:s båda flyglärare löjtnanterna Hugosson och Leuhusen främst i ankomsttävling till Västerås 30 maj 1937, och vid Flygets dag på Bromma 1938 och 1939 vann inspektor Nils Edberg, NAFK, den individuella segern i den svåra orienteringstävlingen. Vid flygtävlingarna i Örebro i maj 1939 erövrade trafikflygare Brink första pris bland yrkesflygare under det 2:a, 3:e, 4:e och 5:e pris i klassen för privatflygare erövrades av NAFK-flygare med Hornet Moth-planen. Under de gångna åren har, med vederbörligt tillstånd, ett flertal av Flygvapnets officerare på sin fritid tjänstgjort som flyglärare vid NAFK. Under längre eller kortare perioder ha löjtnanterna Hedengran, Wigart, Löwkrantz, Siewers och kapten Leuhusen varit verksamma. |
||||||||||
|