Titelsida •
Karlskoga •
Norrköping •
Norrköpings modell- o segelflyg •
Varberg •
Örebro
|
||||||||||
sid 588 |
||||||||||
(Sida från projekt Runebergs skannade bok) |
||||||||||
Texten i sökbar form [Bild: Örebro stads hangar med klubbens motorplan Klemm 35 och glidplan Anfänger II] Klubbens första flygskola, som var ungefär jämnårig med flygsektionen, samlade ett 30-tal elever. Lärare voro kapten Ahrenberg samt löjtnanterna i flygvapnet Rydström och Dufvander. Avsikten var mera att popularisera flyget i Örebro än att föra fram till några flygcertifikat. På hösten 1937 fick klubben en ansökan om rätt att bedriva egen flygskoleverksamhet beviljad och anordnade sedan under vintern en kurs i samarbete med Svensk flygtjänst. Kursen, som tog sin början den 25 februari i938, räknade 13 deltagare och leddes av flyglärare Sven Almlöf. På hösten ordnades en ny kurs i klubbens egen regi med ett AB. Svensk Flygtrafik tillhörigt skolplan. Denna gång var deltagarsiffran 15. Undervisningen leddes av flyglärare R. Ossbahr. Fem elever kunde före kursens avslutning avlägga godkända prov för privatflygarecertifikat, medan två tidigare tagna certifikat förlängdes. Då Örebro stad ännu saknade flygfält, skedde start och landning från hjälmarisarna och Karlslunds privata flygfält. Under år 1938 bedrevs flygskoleverksamhet endast i mindre omfattning i avvaktan på civilflygutredningens resultat, vilket man hoppades skulle öppna större möjligheter för klubben att fullfölja sitt arbete på flygets utbredning i Örebro stad och län. En del äldre certifikat förnyades emellertid av några medlemmar. |
||||||||||
|