Titelsida •
Karlskoga •
Norrköping •
Norrköpings modell- o segelflyg •
Varberg •
Örebro
|
||||||||||
sid 589 |
||||||||||
(Sida från projekt Runebergs skannade bok) |
||||||||||
Texten i sökbar form Större var livaktigheten detta år inom modell- och segelflygavdelningen. Under vintern avlade sålunda fyra medlemmar godkända prov för A- och B-diplom i glidflyg med ett övningsplan, som byggts av några intresserade klubbmedlemmar i Vretstorp. Sedan klubbens eget bygge slutbesiktigats och godkänts under hösten, vidtogo omedelbart övningar med detta. Dessa ha resulterat i, att sex ynglingar erhållit A-diplom och två av dem även B-diplom. Genom offervillighet hos intresserade inom och utom avdelningen och klubben har glidflygplanet fått en förstklassig hangar uppförd intill stadens flygfält. På modellflygningens område har klubben varit i livlig verksamhet. Man har hållit ett stort antal tävlingar för stadens ungdomar och har också lyckats få fram en hel stab av duktiga »modellflygare», vilka även vid tävlingar på andra håll gjort uppmärksammade insatser. Som en uppmuntran i denna verksamhet fick klubben av KSAK det hedrande uppdraget att ordna den nordiska lagtävlingen om KSAK:s modellflygpokal den 11 juni 1939. 1939 hoppades man skulle bli ett stort genombrottets år för flyget i Örebro. Redan långt före nyåret hade en manstark kommitté varit i verksamhet för att förbereda en större flygdag — den första i Örebro län — till söndagen den 14 maj. Vid denna skulle bland annat Örebro stads flygfält få sin officiella invigning. Flygdagen blev en stor framgång för klubben och flyget. Minst 30 000 personer följde programmet, som bland annat omfattade flyguppvisningar av nio bombplan och tre jaktplan, vilka de militära myndigheterna ställt till förfogande, fallskärmskastning, jakt på småballonger, höjdgissningstävling och uppvisningar i segel- och glidflygning. Hela den svenska eliten av civilflygare deltog och hade redan på lördagen startat i en roande rekognoscerings- och landningstävling, vilken såg godsägare Torsten Olsson, Halmstad, med Bücker Student som överlägsen segrare bland de tolv ekipagen. Till succén bidrog ett idealiskt väder och de goda arrangemangen, vilka fingo ett mycket högt betyg både av de aktiva flygarna och alla närvarande experter från KSAK, luftfartsmyndigheten och militärflyget. Stadsfullmäktiges ordförande, redaktör Harald Åkerberg, svarade talangfullt för det officiella invigningstalet, sedan major Malmros på flygklubbens vägnar kunnat hälsa de 30 000 välkomna till det svenska flygets första stora mönstring i Örebro. Inte minst |
||||||||||
|