Titelsida •
Karlskoga •
Norrköping •
Norrköpings modell- o segelflyg •
Varberg •
Örebro
|
||||||||||
sid 509 |
||||||||||
(Sida från projekt Runebergs skannade bok) |
||||||||||
Texten i sökbar form [Bild: Norrköpings stads flygplats i första utbyggnadsstadiet] De sista åren har huvudsakligen kapten C. O. Hugosson varit flygskolans lärare med biträde av trafikflygare Gösta Brink, vilken även är klubbens chefmekaniker. Klubbens framgångar ha möjliggjorts genom ett intresserat och uppoffrande arbete av ett stort antal frivilliga krafter inom och utom styrelsen, och bland dessa må främst nämnas klubbens ordförande sedan år 1930, konsul Birger Månsson, flygchefen civilingenjör G. Östman, flygplatschefen major K. V. Bille samt arrangören av klubbens alla stora tävlingar, direktör Gunnar Carlsson. Det stora intresse för flyget som myndigheter, industrier och enskilda i Norrköping visat har gjort det möjligt att ge flygverksamheten en stabil och säker ekonomisk bas. Med 5 flygmaskiner, hangar och klubblokal på Norrköpings flygfält, välkvalificerade flyglärare, chefsmekaniker med biträden, möjligheter för läkarundersökning på platsen av blivande flygare, låga flygavgifter, ett förstklassigt flygfält — med regelbunden flygtrafik under sommarsäsongen —, ett välorganiserat och smidigt tekniskt system för kontrollen över flygverksamheten och synnerligen välvillig inställning hos myndigheterna i Norrköping, vilket bl. a. tagit sig uttryck i att inga landnings- och hangaravgifter upptagas, står Norrköpings Automobil- och Flygklubb starkt rustad för en intensiv och resultatrik flygverksamhet i fortsättningen. Redan hösten 1934 kunde Norrköping inviga sitt flygfält i dess nuvarande utbyggnad såsom det första på luftstambanan mellan Malmö och Stockholm. |
||||||||||
|