Titelsida •
Karlskoga •
Norrköping •
Norrköpings modell- o segelflyg •
Varberg •
Örebro
|
||||||||||
sid 506 |
||||||||||
(Sida från projekt Runebergs skannade bok) |
||||||||||
Texten i sökbar form [Bild: SE-AGA under användning som ambulansflygplan] Den starka höjningen av fordringarna för privatflygarcertifikat jämte ovissheten inför resultatet av civilflygutredningen och arten av det planerade statsunderstödet för civilflyget verkade under år 1938 återhållande, och trots flygintressets kraftiga tillväxt föredrogo en del flygintresserade att dröja med sin utbildning i avvaktan på vad som komma skulle. Detta oaktat präglades NAFK:s flygverksamhet även nu av stor livaktighet, och resultatet av skolutbildningen blev 13 nya A1- och A2-certifikat och 28 förnyade. Därutöver höllo vid årets slut icke mindre än 15 personer på med sin flygutbildning, och 6 av dessa hade hunnit förvärva licens för ensamflygning. I slutet av året fick Norrköping sin första kvinnliga flygare, fröken Lisa Bergström. För övning och träning av klubbens flygare voro under året anordnade två orienterings- och landningsflygtävlingar med resp. 11 och 14 deltagare. Den 25 sept. anordnades den tredje stora tävlingen om klubbens vandringspris, med resultat att kapten Thunberg, löjtnant Nordström och löjtnant Schönbäck erövrade de tre första prisen i klass I, och inspektor Edberg, köpman Malmkvist och direktör Fraenckel belade de tre främsta platserna i klass III. Herrar Edberg och Malmkvist flögo klubbens båda Hornet Moth flygplan. Under november månad 1938 ökade NAFK sitt flygplansbestånd med ett fjärde plan, Raab-Katzenstein original, avsett för fortsatt utbildning av klubbens flygare. Efter en |
||||||||||
|