Texten i sökbar form

Ahrenbergs paroll var: ”En Cub på varje flygfält i Sverige”! Som jämförelse till dagens flygkostnader kan nämnas följande data: inköpspris 5.850 kr, motor 65 hk, marschfart 120 km/tim, räckvidd 300 km, startsträcka 75 m, landningssträcka 100 m, drift/underhåll per tim 15 kr.

Den 15 juni kom reguljärflyget till Örebro, dock för en begränsad tid. Det var AB Aerotransport (ABA) som på linjen Stockholm-Oslo under två veckor mellanlandade med sin DC-3 på Gustavsvik istället för normalt i Karlstad. Anledningen var asfaltering av startbanan på Karlstads flygplats. Även här kan jämförelse göras med dagens biljettpriser: Örebro-Stockholm enkel/t. o. r. 37:-/66:60:-, restid 55 min (Bromma).

SM i segelflyg hölls även i år i Örebro (27 juni-6 juli). Liksom förra året deltog 28 lag i klass 2. Tävlingarna avslutades med en flygdag där c:a 9000 åskådare kunde bese en ”Lysande luftcirkus” enligt tidningarnas referat. Mest imponerad blev man av ”Blåslampans” framfart. ”Blåslampan” var folkets smeknamn på det nya readrivna jaktplanet J28 Vampire som flygvapnet framsynt inköpt. Det var första gången som planet demonstrerades offentligt. Lötnant Karl-Erik Schnell hette piloten (passande namn) som efter uppvisningen försvann med 900 km/tim mot Norrköping och Bråvalla flygflottilj för att landa där efter 8 min! Publiken hade fått vara med om ett kapitel flyghistoria.

1947. SM i segelflyg arrangerades även detta år i Örebro nu under tiden 3-12 juli. En av deltagarna (Lju Per-Axel Persson) satte under tävlingarna nytt världsrekord (för den tiden) och nådde under flygningen en topphöjd av 8800 m och en höjdvinst av 8050 m. Som vanligt avslutades tävlingarna med en flygdag den 13 juli där största intresset riktades mot en uppvisning av en Bell -47 helikopter (första gången i Örebro).

Senare den 28 juli skedde en kollision i luften mellan två sportskolplan ca 700 m SW om flygplatsen varvid det ena planet störtade och såväl förare som elev dödades. Det andra planet lyckades landa med mindre skador.

Från den här tiden kan nämnas några ekonomiska fakta: skolflygning kostade 60:_/tim. Taxiflyg med ett plan för 2 passagerare exempelvis till Stockholm 140:_ t. o. r. Hangarhyra 2:70:_/dygn. Parkeringsavgift 0,65:_/dygn.

 

[bild Gustavsvik 1948. Glidflygutbildning med en SG.38. Pilot är Irve Silesmo, sedermera 5-faldig svensk mästare i segelflyg. Foto: via Arne Svensson.]

Under våren startade försök med flygdistribution av flera kvällstidningar och även Örebro blev en av slutstationerna.

1949. Generalrepetition inför VM 1950! Det var vad som gällde för SM i segelflygstävlingarna den 6-16 juli. För första gången blev det en civil segelflygare (Tage Löf, Stockholm) som tog mästartiteln detta år. Vid den traditionella flygdagen uppmärksammades främst besöket av franska fallskärmshoppare.

Under hösten återkom Rolf von Bahr till Örebro med två autogiromaskiner som han sålt till flygklubben. Han skulle även lära några äldre klubbmedlemmar (Henrik Dieden, Arvid Gullberg, Yngve Ligner samt bröderna Ahrel) att bli autogiroförare. Vid fyra tillfällen under juli arrangerade Reso och Aerotransport charterflygningar till Visby med ett DC-3 trafikplan.

Söndagen den 28 augusti hade samflygandet utvecklats och de två största kvällstidningarna flög nu sina ”sportextra” tillsammans till Örebro och Karlstad med en DC:3 som man samsades om.