Texten i sökbar form

Arvid Gullberg som uppvisningsflög med Europas sista flygbara autogiro. Flygvapnet deltog med en 3-grupp J29 ”flygande tunnor” från F3 i Linköping. Allt detta och mycket därtill sågs av 12000 åskådare.

1957. Stora tidningsrubriker den 23 aug: ”Luftfartsstyrelsen har tröttnat på Örebro som lufthamn, vill klassa ned flygplatsen till bara sportflygfält”. Det ansågs att flygfrekvensen var för låg bl a saknade man reguljärflyg. Av betydelse var även kommunens inställning till flyg i allmänhet och flygplats i synnerhet. Marken arrenderades ut till luftfartsstyrelsen av Örebro stad och flygfältet var redan då begärligt som tomtmark. Trots dessa dystra framtidsutsikter så startade Arne Tengler med firma Flyg-Trafik ett litet flygbolag för rundflygning m m med ett plan av typ Stinson för 3 passagerare. Det skulle visa sig att Tengler med sin Stinson blev ett troget par på Gustavsviksfältet i över 30 år.

1958. Årets flygdag den 31 aug blev nästan en repris av flygdagen för två år sedan, nämligen uppvisning av segelflyg med den nu dubble svenske mästaren Irve Silesmo (Ålleberg 1957) och autogiroflygning av Arvid Gullberg. Flygvapnet deltog denna gång med ett par jaktplan av typ Hawker Hunter J34. Europa-mästarinnan i konstflyg (Liesel Bach) visade prov på avancerad flygning. Dessutom visade Örebros bilhandlare årets bilmodeller.

1963. Irve Silesmo Örebro blev sv mästare för tredje gången på Ålleberg (1952 2:a plats, 1961 3:dje plats och för fjärde gången sv mästare 1966.)

1969. SM i segelflyg åter till Örebro och Gustavsvik. 27 deltagare, Göran Andersson Eskilstuna blev ny svensk mästare. (NM genomfördes på Ålleberg med Silesmo Örebro på 3:dje plats.)

1974. Fredagen den 16 augusti skrevs modern luftfartshistoria i Örebro. Då mellanlandade Europas enda luftskepp på Gustavsvik och mötte stor uppmärksamhet. En hög förtöjningsmast hade monterats upp på flygfältet och sedan följde demonstration. Några data kan ges: Längd 60 m, bredd resp höjd ca 16 m. Marschfart ca 60 km/h.

 

[bild Gustavsvik 1974. Besök av luftskeppet Good Year ”Europa”. Foto: Hans Fredell.]

1975. Lördagen den 19 april var det premiär för fallskärmshopp genom klubbverksamhet, och lördagen den 10 maj gästades Örebro av en internationell konstflygargrupp. Det var Rothmans Aerobatic Team från England med 4 st plan av typen Pitts S-2A som bjöd åskådarna på en hisnande uppvisning. Största attraktionen var uppstigning med varmluftsballong. Dessutom sågs veteranbilar, fallskärmshoppning och demonstration av brandförsvaret. Året därpå bildades Örebros första ballongklubb.

1978. Sista flygdagen på Gustavsvik arrangerades söndagen den 11 juni med deltagande av Flygvapnets uppvisningsgrupp med 6 st Sk60 skolplan. Avskedspubliken uppgick till ca 4.000 personer. Motorflyget flyttade nu (september) till den nya flygplatsen vid Täby. Den 17-19 augusti anordnades en tävling med ett 10-tal varmluftsballonger som blev ett färgrikt skådespel för örebroarna.