Texten i sökbar form

1912. Örnsro IP. Den första flygande örebroaren var Hugo Sundstedt. Han flög den 29 september med Bleirot-monoplanet ”Läderlappen” (f.d. ”Nordstjernan”) från Örebro Idrottsplats. Han var även den förste som tog sitt flygcertifikat vid en svensk flygskola och erhöll Aviatör-Diplom 9. Flygplanet ägdes av ett konsortium (Örebro Aviatik AB) med bla Johan Behrn som delägare. Hugo Sundstedt föddes 1886 i Örebro och föräldrarna hade specialaffär vid Storgatan 17. 1916 utvandrade Sundstedt till USA via Frankrike. I USA var han sysselsatt inom flygindustrin. Han avled i USA 1966.

1913. I3 övningsfält (Rynninge/Venaängarna). Den 3 oktober besök av fransmannen Chevilliard med ett Farman-biplan. Bland passagerarna märktes fru Sundstedt och Charles Lövgren.

1919. Karlslund. Till pionjärerna i Örebro får man också räkna bröderna Theodor och Henrik Dieden på Karlslunds Herrgård som 1919 på sina ägor anlade Sveriges första privata flygfält. Deras första flygplan var en begagnad ”Krigsmaskin” av typ Rumplen med plats för 3 personer. Stor hjälp hade man av Major Yngve Ligner, Örebro (cert 56, 1916) och Ing Olof Schjölin, Karlskoga (cert 58, 1916) som första tiden skötte flygandet. Bröderna Dieden tog själva flygcertifikat (nr 247 och 248) år 1922.

[bild: Rolf von Bahr landar med Sveriges första Autogiro på Karlslunds flygfält 1934. Foto Yngve Ligner.]

 

1933. Karlslund. Som tidiga föregångsmän för tekniska uppfinningar beslöt bröderna Dieden 1933 att inköpa ett flygplan – med roterande vingar – som kallades Autogiro. Man bildade även tillsammans med likasinnade ett försäljningsbolag (AB Autogiro) och som pilot anställdes Rolf von Bahr. Den 18 mars 1934 landade han med Sveriges första autogiro (typ Cierva C.19) på flygfältet.

År 1938 slutade Theodor med flygningen, precis som Henrik gjort några år tidigare och flygfältet blev åter betesmark 1945.

[bild Gustavsvik. Förslag till flygfält.]