Texten i sökbar form

[bild Annons i Nerikes Allehanda 6 maj 1977.]

 

1979. Sommaren blev en hektisk tid på Gustavsviksfältet:
-Maj: Örebro Ingenjörsklubb anordnar på nytt Teknikens Dag med bl a helikopteruppstigningar.
-Juni: EM i segelflyg med 33 piloter från 11 nationer. (Tävlingsperiod 11-26).
-Juli: O-ringen med 16000 orienterare invaderar flygfältet. En campingplats för tält och husvagnar byggs upp. (5000 platser).
-Augusti: Luftskeppet ”Europa” återkom på besök.
-Sept.: Frivilliga försvarets dag arrangerades med utställning och uppvisningar.

 

1982. Liksom förra året anordnade Ingenjörsklubben och Tekniska Museet även i är Teknikens Dag med polis, brandkår, veteranbilar och helikopter. I juni hölls centerns ungdomsförbund förbundsstämma med 1600 lägerplatser på flygfältet.

I augusti arrangerade (liksom förra året) motortidningen Wheels bilutställning med flera tusen deltagare.

Den 31 oktober flyttar även segelflyget från Gustavsvik till det nya fältet i Täby.

 

1983. Maj: Åter dags för Teknieks Dag. Juni: Gustavsviks Motormuseum öppnar i gamla hangaren och varje sommar hålls stora träffar med 1000-tals gammelbilar fram till 1989 då golf & bostadshus tar över fältet.

 

1989. Vind-T flyttat, blivande minnesmärke.

1990. I och med byggandet av ”90-talets” bostadsområde, började på Gustavsviksfältet blev det slut på den allaktivitetsanvändning som härskat sedan 1978. Kvar är en nyinvigd 18-håls golfbana.

1992. Den 26 juli invigdes Svenska Bostadsmässan ”BO 92”. Det gamla flygfältet heter nu Ladugårdsängen som består av en helt ny stadsdel med 13 kvarter och 850 lägenheter och 400 arbetsplatser.

Ovanstående utplockade exempel på händelser visar att Gustavsviksfältet har använts till många olika aktiviteter förutom flyget, där segelflyget verkar ha varit aktivast.

Synd att inte örebroarna fick behålla sin stora ”gröna lunga” så nära inpå den stora staden.

[bild Minnesskylt uppsatt på vindvisare av Sällskapet Gamla Örebro.]