Texten i sökbar form

[bild Rolf von Bahr (till höger) håller lektion med ”veteranerna” Arvid Gullberg (till vänster) och Henrik Dieden (i mitten). Örebro flygklubb, Gustavsviks flygfält år 1949. Autogiro nr 5 SE-AZA. Foto: Börje Larsson (ABC-foto) via Arne Svensson.]

[bild Programblad för Segelflyg-VM 1950.]

 

1950. Sverige hade fått förtroendet att arrangera VM i segelflyg med anledning av KSAK:s 50-årsjubileum. Örebro känd som segelflygstad, hade fått förmånen att ta hand om tävlingarna på Gustavsviksfältet. När man nu ser bakåt i tiden tror jag mig kunna säga att detta var nog den största flyghändelsen under fältets 45-åriga historia.

Tävlingarna ägde rum mellan den 3 och 16 juli med 29 deltagare från 11 länder. De fem svenska piloter som var anmälda hade naturligtvis fördel av hemmaplan. Billy Nilsson var den som förmådde utnyttja denna fördel bäst. Han vann på sin flygskicklighet men också på sin strålande fighteranda. En svår medtävlare hade han i Paul Mac Cready från USA som kom på 2:a plats. Han blev senare känd som framgångsrik konstruktör av lätta flygplan drivna med enbart muskelkraft (cykelpedaler). Bl a kan nämnas ”Gossamer Condor” med vilken han 1977 vann ett uppsatt pris på 94.700 dollar. 1979 lyckades han med en ny utmaning att ”trampa” över Engelska kanalen med det nya planet ”Gossamer Albatross” och tog därmed hem ett nytt pris på 100.000 pund.

1951. Torsdagen den 24 maj nödlandade en J28 Vampire från F18 i Tullinge p g a bränslebrist. Landningen gick bra tack vare att det skedde med infällt landningsställ och att planet hade en rund och slät buk att glida på. Föraren var oskadd men flygplanet togs hem med lastbil, reparerades och var snart åter i tjänst.

1952. Vid landning den 23 maj skedde ett haveri med ett flygplan tillhöroigt Karlskoga Flygklubb. Planet en Klemm 35, blev totalförstört men föraren undkom med en lättare hjärnskakning och en del skador i ansiktet.

1956. Efter några års uppehåll arrangerades söndagen den 13 maj en stor flygdag i kombination med en stor bilutställning med 70-talet modeller. Bland dessa märktes Citroens nya gasfjädrande modell. Örebroare som utmärkte sig i luften var nyblivne svenske mästaren i segelflyg (Irve Silesmo, Ålleberg 1955) som visade avancerad segelflygning. En annan var