Texten i sökbar form

Arne Svensson

Flyget förr och nu

(Från pionjärer till dagens resenärer)

 

För att ta del av flygets historia i vårt län under 1900-talets senare del fordras en kort tillbakablick.

1801. Potsdam (Tyskland), Glidplan. Konstruktör och förare var Otto Lilienthal. Han utförde under åren tusentals flygningar varav den längsta på 350 m. Lilienthals olika glidare var i princip uppbyggda som ett nutida flygplan med välvda vingar framtill och ett stabiliserande styrverk baktill.

1903. Kitty Hawk (USA). Den 17 december skedde världens första erkända kontrollerade flygning med motordrivet flygplan. Flygtiden var 12 sekunder och sträckan 36 m. Biplanet var döpt till ”Wright Flyer” och konstruktörer var bröderna Wilbur och Orville Wright. Förare var Orville Wright. Fem år senare vid Fort Myer flög man även med passagerare.

1909. Stockholm. Första flygningen i Sverige skedde den 20 juli vid ett besök av fransmannen Legagneux med sitt Voisin-biplan. Senare samma år flögs även med passagerare.

 

Örebero 1911. Svea Trängkårs övningsfält (Trängen/V:a Mark). I samband med Lantbruksutställningen skedde i Örebro den första flygningen. Det var baron Carl Cederström som den 4 juli flög med ett Bleirot-monoplan (”Nordstjernan”). Cederström var den förste svensk som lärt sig flyga (flygskola i Frankrike) och erhöll Aviatör-Diplom nr 1.