Början •
Inledning •
1:a tävlingsdagen •
2:a tävlingsdagen •
3:e tävlingsdagen •
4:e tävlingsdagen •
5:e tävlingsdagen •
6:e tävlingsdagen •
Planen de flög •
Diagram o karta •
Vann rätt man? •
Segelflyg-VM i siffror
|
||||||||||||||||
sid 23 |
||||||||||||||||
Texten i sökbar form bildning alls, men tävlingsledningen vågade inte riskera att tappa en tävlingsdag. Hela väderlekssituationen tycktes nämligen tendera till rena stillastående semestervädret, och en sådan situation i juli månad kan fortsätta i veckor. Tävlingsledningen fattade efter moget övervägande beslutet att utlysa hastighetsflygning till Sävare utanför Lidköping, 142,1 km. Det såg faktiskt inte särskilt lovande ut med en klarblå himmel och bärande termik först vid en marktemperatur av över 20 grader. Det blev också ett träget väntande på fältet innan starterna kom igång och för första gången under VM hände det titt och tätt att segelflygarna landade på startfältet igen. I hastighetsflygningarna tages nämligen starttiden i urkopplingsögonblicket, och blir det sedan så att flygaren inte får den anslutning han räknat med, så tar han oftast chansen att gå ned på startfältet för att göra om försöket. Kl. 10.46,27 kopplade emellertid holländaren Malotaux för gott och gav sig iväg mot Lidköping, där han landade 12.56,50, d. v. s. efter drygt 2 tim. 10 min. flygning med en genomsnittshastighet av 65,3917 km/tim. Större delen av de tävlande startade mellan kl. 11 och 12. En hel rad tävlande, däribland samtliga engelsmän, startade emellertid först mellan kl. 14 och 15, och schweizaren Legler, som gjort en misslyckad flygning några mil bort, hann tillbaka till Örebro och gjorde sin omstart så sent som 16.19,45. Det var emellertid för sent och han kom aldrig fram till målet. Inte mindre än 24 man av de 29 kom fram till mål, vilket måste anses såsom mycket gptt i detta snåla väder och under en sådan hets som en hastighetsflygning alltid innebär. De fem som inte lyckade var förutom Legler, fransmannen Lepanse, holländaren Kleyn, och engelsmännen Wills och Mallett. Som väntat blev Paul Mac Cready snabbaste man med genomsnittshastigheten 85,6597 km/tim. Därmed gick han upp från sjätte till tredje plats i den totala listan efter tre dagar. Som tvåa kom – inte helt oväntat – jugoslaven Milan Borisek med sin Orao 2, ansett som det bästa hastighetsplanet i detta VM. Borisek hade dock nära 7 km/tim lägre genomsnittshastighet än Mac Cready eller 78,9322 km/tim. Genom denna goda flygning gick Borisek upp från 7:e till 4:3 plats totalt och distanserade bl. a. Fonteilles och Forbes.
På tredje plats i dagsprislistan gick Per Axel Persson in med goda 74,3656 km/tim, varigenom han behöll isn andraplacering titalt efter Billy Nilsson. Fyra i dagstävlingen blev Arne Magnusson med drygt 73 km/tim, femma Siegbert Maurer, Schweiz, som 1948 satte världsrekord i hastighetsflygning på 100 km triangelbana med drygt 60 km/tim. Nu hade Maurer drygt 70 km/tim på den betydligt lättare rakbanan. Billy Nilsson blev sjätte man [Tabell: Väderprognos tredje dagen: Allmän väderlekssituation: ... Segelflygvädret: ... Vind: ... ] [Bild: (väderkarta)] |
||||||||||||||||
|