Texten i sökbar form

[Bild: Engelsmannen P. G. Mallett flög ett plan av typ "Gull IV", i klass mitt emellan "Olympia" och "Weihe".]

 

Planen de flög.

AV DE FLYGPLAN somo användes i VM var inte mindre än 13 av typ "Weihe", den konstruktion som den tyske ingenjören och segelflygpionjären Hans Jacobs fick fram åren strax före andra världskrigets utbrott.

I fakpressen har diskuterats – och inte minst före detta VM – just materielfrågan, och de skribenter har varit många som förespått Weihes definitiva avpollettering från tävlingsarenan sedan den i och med Örebro-tävlingarna kunnat jämföras med alla de magnifika nykonstruktioner som världen där skulle visa upp.

DET VAR NU INTE så mycket nytt som visades där om man bortser från fransmännens och Paul Lepanses "Bréguet 900", jugoslaver-

 

nas och Milan Boriseks "Orao 2" samt schweizarnas och René Comtes "Moswey 4".

Och "Weihe" visade faktiskt ännu en gång, och det med verkligt eftertryck, att den har mycket kvar till den definitiva avpolletteringen. De 13 Weihe-exemplaren placerade sig på följande ställen i prislistan: nr 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 13, 14, 15, 24 och 27. "Orao 2" placerade sig som nr 3, "Aor 100" placerade sig 9, 10, 21 och 23. Moswey-versionerna kom på platserna 12, 19, 20 och 22 medan Olympia-typerna av olika utföranden fick nöja sig med platserna 17, 18 ("Fi-1"), 25, 26 och 29. Jensen med sin hembyggda "Hütter 28" kom så bra som

[Bildtext till bild på nästa sida: På väg mot nya äventyr. K, A, Rasmussen bogseras upp i sin Fi-1 över det leende Närke-landskapet.]