Texten i sökbar form

1:a tävlingsdagen 5/7.
Sven Alm tar ledningen.

[Bild: Genomgång. Tävlingsledaren ger besked om dagens tävling.]

 

GÅRDAGSVÄDRET hade varit strålande bra och nästan samtliga VM-piloter hade varit i luften åtskilliga timmar. Ett par – dock inte kontrollerade – höjdvinster på bortåt 5 000 meter hade gjorts. Allt var nu klappat och

[Bild: (väderkarta)]

 

klart för start, när meteorologerna lämnade förutsättningarna och tävlingsledaren överste C. O. Hugosson deklarerade första dagens moment: distansflygning i förening med höjdflygning. Meteorologernas översiktskarta och prognoser återfinns här nedan.

Materielen kom ut mycket snabbt till startplatsen. Man kunde inte ta miste på att nervositeten både bland tävlande och funktionärer var ganska stor inför den betydelsefulla premiären.

Det dröjde en god stund innan marktemperaturen blev så hög att termiken började röra på sig. Vinden var mycket svag från ost-nordost och sommarvädret var gnistrande vackert.

Förste man som stack iväg var Franco Legler, Schweiz. Redan kl. 10:33 var han i luften som "primör" i detta VM. Han fick uppmärksamheten riktad på sig både för detta och för att han inte fått i väg starthjulen från sin Moswey III efter lättningen – om på grund av nervös glömska eller om utlösningen klickat är ovisst. Ett bogserflygplan med ett par andra starthjul för signalering skickades upp och så småningom blev Legler fri från sina hjul. De övriga 28 tävlingsförarna plus många andra följde Leglers flygning med största intresse. Det var tydligt att termiken var mycket svag, men den fanns där dock och Legler steg så sakta med drift mot sydväst. Kl 10.59 tyckte

 

[Tabell: Väderprognos första dagen: Allmän väderlekssituation: ...   Segelflygvädret: ...   Vind: ... ]