Texten i sökbar form

[Bilder: Svenske mästaren 1949, Tage Löf (bilden till vänster), rosade inte marknaden under de tre första tävlingsdagarna i VM. Fjärde dagen började hans "upptagning" med en fjärdeplacering i hastighetstävlingen till Norrköping.– Paul Mac Cready (bilden till höger) visade för andra gången i följd sin suveränitet som hastighetsflygare och gick upp till tätplats. Han assisteras här av pappa Paul Mac Cready, med. dr och halsspecialitet i vardagslag.]

 

D. v. s. de anmälde start i följd och lyckades också få det tack vare att de flesta andra kommit iväg tidigare. Meningen var att följa efter den svensk som tycktes ha bästa stiget, och de ritningarna höll okså i stort sett. Alm var först av svenskarna i luften med koppling 13.46,32. Därefter kom i tur och ordning Magnusson 13.48,41, Persson 13.55,15, Löf 13.59,30 och Nilsson, 14.09,28. "Blandade" med svenskarna hade Lambert, Fonteilles, Borisek, Lasch och Schachenmann givit sig i väg i nu nämnd ordning.

Paul Mac Cready, som anat svenskarnas "lagflygning", ordnade så att han kom i väg omedelbart efter sista svensken och kopplade två minuter efter Billy Nilsson. Den gode Paul Mac Cready ansåg med full rätt att även han borde ha lite nytta av svenskarnas lagkörning och fick det också.

Jugoslaven Maks Arbajter startade sist, kl. 14.13,35 och så var då hela kopplet uppe i den knallblå luften där det inte fanns ett t ecken som tydde på att det existerade någon termik. Det gjorde det emellertid, och inte mindre än 27 av de startande nådde målet. De två efter-

 

släntrarna var egendomligt nog engelsmannen Wills, för vilken ingenting numera tycktes vilja lyckas, samt norrmannen Haydn, som fortfarande tog det hela mera på lek.

Som väntat blev Paul Mac Cready snabbaste man även denna gång med 83,8742 km/tim som genomsnittshastighet. Därmed gick han upp på tätplats, trots att Billy Nilsson den här gången gick in som tvåa med 72,4858 km/tim, varmed han gick upp ytterligare ett steg i totallistan från fjärde till tredje plats. Fjärde man blev sensationellt nog Tage Löf med goda 71,3869 km/tim, varmed han avancerade från 21 till 18 plats totalt. Som nummer fem kom René Comte, USA, och på sjätte Per Axel Persson, som därmed sjönk från andra till fjärde plats totalt i listan.

Maks Arbajter, Jugoslavien, blev sjunde man och steg i totallistan ytterligare från 15:e till 10:e plats. På fyra dagar hade Arbajter nu avancerat från en blygsam 24:e plats till 10:e. Man började hålla ett öga på den lugne jugo-