Början •
Inledning •
1:a tävlingsdagen •
2:a tävlingsdagen •
3:e tävlingsdagen •
4:e tävlingsdagen •
5:e tävlingsdagen •
6:e tävlingsdagen •
Planen de flög •
Diagram o karta •
Vann rätt man? •
Segelflyg-VM i siffror
|
||||||||||||||||
sid 27 |
||||||||||||||||
Texten i sökbar form
4:e tävlingsdagen 9/7. DEN 8 JULI FICK VM-FOLKET sin första välförtjänta vilodag och den tillbringades, så lördag det var, mest i horisontalställning. I varje fall av de tävlande och deras hjälpmanskap. Piloterna hade vid det laget tillbringat närmare 350 timmar i luften, och inemot det dubbla i transportbilarna, och hjälpmanskapet hade kört bil och släpvagn inemot 40 000 km. Även för funktionärerna blev det en smula avkoppling, även om det var mycket att stå i ändå: "undanstädning" efter tre intensiva tävlingsdagar och förberedelser för lika många till. Nu var hälften av de önskvärda sex tävlingsdagarna undanstökade, och med vilodagen på lördagen frånräknad återstod nu sju dagar av tävlingsperioden. Det skulle behövas mycket dåligt väder för att VM skulle spolieras, ty enligt reglerna fick tävlingen räknas som VM även med endast fyra tävlingsdagar. Meteorologerna trodde sig kunna utlova flygbart väder redan på söndag och man ställde in sig på söndagstävling. Det såg inte särskilt lovande ut när söndagen randades. Stabiliteten i luftlagren hade ytterligare ökat genom inverkan från en högtrycksrygg i väster och vädersonderingarna hade visat stor stabilitet från marken och upp till 1 500 m. Därifrån och upp till 3 000 m var det lika stor stabilitet, något som dock inte var till någon större nytta till följd av höjden. Någon bärande torrtermik kunde inte utlovas förrän tidigast vid 13-tiden när marktemperaturen kommit upp till 24–25 grader. Svaga vindar från nordväst väntades, och tävlingsledningen meddelade efter avsevärd tvekan att tävling skulle äga rum med hastighetsflygning till Kungsängen vid Norrköping, 95,5 km. Man fick såsom förutsetts vänta länge innan marktemperaturen kom upp till det nödvändiga gradantalet, men det hela utvecklades som meteorologerna sagt. Vid 13-tiden fanns det verkligen torrtermik och starterna började. Förste man iväg var "Pirat" Gehringer, [Text till bild på föregående sida: Den stora bilden till vänster visar schweizaren René Comte som med sin eleganta "Moswey 4", med FAI:s och KSAK:s godkännande, representerade USA i VM. Comte placerade sig på 5:e plats i andra hastighetstävlingen.]
Schweiz, som kopplade 12.54,40, och sedan kom starterna på löpande band. De fem svenskarna försökte den här gången – icke utan framgång – "start på linje".
[Tabell: Väderprognos fjärde dagen: Allmän väderlekssituation: ... Segelflygvädret: ... Vind: ... ] [Bild: (väderkarta)] |
||||||||||||||||
|