Början •
Inledning •
1:a tävlingsdagen •
2:a tävlingsdagen •
3:e tävlingsdagen •
4:e tävlingsdagen •
5:e tävlingsdagen •
6:e tävlingsdagen •
Planen de flög •
Diagram o karta •
Vann rätt man? •
Segelflyg-VM i siffror
|
||||||||||||||||
sid 18 |
||||||||||||||||
Texten i sökbar form
2:a tävlingsdagen 6/7. METEOROLOGERNA såg inte fullt så glada och förhoppningsfulla ut som första dagen när de kom ut på planen för genomgång. Vädret hade börjat försämras åtskilligt söderut, och [Tabell: Väderprognos andra dagen: Allmän väderlekssituation: ... Segelflygvädret: ... Vind: ... ] [Bild: (väderkarta)]
söder om en linje Visby – Jönköping – Halmstad måste man tyvärr räkna med ganska uselt segelflygväder. Även norr om denna linje orsakade en cirrostratusskikt dålig instrålning. Torrtermiken väntades således bli sämre. Frampå dagen kunde man dock räkna på flygbart väder, och tävlingsledaren ville inte riskera en vilodag utan utlyste distansflygning mot av den tävlande angivet mål. Flygarna och deras markpersonal hade i stor utsträckning kommit hem till Örebro under natten och morgontimmarna från gårdagsutflykten och var naturligtvis en smula trötta. Materielen drogs emellertid ut, varefter man diskuterade taktik en bra stund i de olika lägren i skuggan av vingar och transportvagnar på fältet. Den av meteorologerna nämnda Visby – Halmstad-linjen vållade mycket diskussion. Kunde man verkligen lita på "väderfirman" Håkansson–Bernander i det fallet? De flesta gjorde det, nästan alla utom Paul Mac Cready. Han gjorde sina egna prognoser, vilket han sedan fick bittert ångra. Troligen gick hans VM-seger åt skogen därigenom. Det drog ut en smula på tiden innan starterna kom igång, men när det väl börjat gick det så mycket fortare. "Cowboy" Jensen, Danmark, gav sig i väg först, kl. 10.48 med Torslanda som mål och 51 min. senare var samtliga i luften. Startavdelningen hade bestått det verkliga eldprovet. Inte mindre än 13 man hade valt Torslanda, 263,3 km, som mål, och därav gick 11 man fram. Det var schweizarna Gehringer, Maurer och Ruckstuhl, jugoslaverna Borisek och Arbajter, finnarna Haltiala och Temmes, danskarna Jensen och Rasmussen, Comte, USA, och Magnusson Sverige. Svensken Alm, som gjorde så väl ifrån sig första dagen och som nu också valt Torslanda, tappade sugen på något sätt och landade nordost om Alingsås, vilket gjorde att han kom på 27:e plats i dagstävlingen och åkte ned från 1:a till 13:e plats totalt. Schachenmann, Schweiz, hade också angivit Torslanda, men tvingades landa söder om Ulricehamn. De båda holländarna Kleyn och Malotaux hade varit försiktiga och valt Backamo som mål, 222,2 km, dit de också flög utan större ansträngningar. Helli Lasch valde ensam Borås, |
||||||||||||||||
|